کد خبر: ۱۹۶۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
رئیس انجمن دخانیات:
رئیس انجمن دخانیات گفت: افزایش ۸۲۰ درصدی مالیاتی نخی سیگار نه تنها موجب گرانی این کالا می شود بلکه مصرف کنندگان را به سمت استفاده از کالای قاچاق و جعلی سوق می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تاجدار امروز در نشست خبری اظهار کرد: هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس مالیات نخی سیگار را مصوب کرد که بر این اساس مالیات نخی هر کارتن سیگار داخلی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سیگار بین المللی سه میلیون تومان مصوب شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان صنعت دخانیات افزود: این در حالی است که مالیات نخی سیگار داخلی در سال جاری ۲۵۰ هزار تومان و سیگار بین المللی ۵۰۰ هزار تومان بود. قطعاً در صورت اجرایی شدن مصوب کمیسیون تلفیق سیگار تولید داخل به حاشیه می‌رود و بازار در اختیار قاچاق و سیگارهای خارجی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: قیمت پایه سیگار داخلی یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سیگار بین المللی ۴ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است بنابراین اعمال مالیات نخی بر سیگار داخلی ۲۵ درصد در قیمت نهایی اثرگذار است و در سیگار بین المللی این عدد ۱۰ درصد است.

تاجدار گفت: بر اساس گزارش مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات عمده تولیدکنندگان داخلی در سال جاری با کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی تولید مواجه بودند و از آن طرف شرکت‌های بین المللی ضمن جبران کاهش تولید، ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد تولید داشتند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان صنعت دخانیات افزود: افزایش ۸۲۰ درصدی نرخ مالیات نخی سیگار در کمیسیون تلفیق در حالی است که قانون مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ دی ماه سال جاری عملیاتی شد که در این قانون تکلیف صنعت دخانیات تا ۵ سال آینده مشخص شده است. بر اساس ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده تولیدکننده داخلی باید ۲۵ درصد و بین المللی باید ۴۰ درصد و وارداتی‌ها ۶۵ درصد مالیات و عوارض بپردازند و همچنین اعلام شد تا ۵ سال آینده ۵ واحد درصد به این اعداد اضافه شود به گونه‌ای که مالیات سیگارهای داخلی به ۵۵ درصد، بین المللی به ۹۵ درصد و وارداتی‌ها به ۱۲۰ درصد برسد.

وی افزود: بنابراین قانون مالیات بر ارزش افزوده قوانین قبلی را تجمیع و ابهامات را برطرف کرده است با این حال هنوز یک ماه از اجرای این قانون نمی‌گذرد که مجلس تصمیم گرفته مالیات نخی سیگار را ۸۲۰ درصد افزایش دهد. چه بساطی است که برای واحدهای تولیدی درست کرده اند؟ چگونه با این شرایط می‌توان از تولید حمایت و سرمایه گذاری کرد؟ چرا در مجلس پارتیزانی تصمیم می‌گیرند؟

تاجدار تصریح کرد: دولت صددرصد مخالف مصوبه کمیسیون تلفیق بوده و نهادهای انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق نیز مکاتباتی در این رابطه انجام داده و مخالفت خود را اعلام کرده اند، ما نمی‌دانیم کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت با چه اطلاعاتی کمیسیون تلفیق را ملزم به افزایش مالیات نخی سیگار کرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان صنعت دخانیات افزود: نتیجه چنین تصمیماتی میزان تولید سیگار را کاهش می‌دهد و باز ار را برای ورود کالاهای قاچاق و جعلی آماده می‌کند. زمانی می‌توان با استفاده از ابزار مالیات مصرف سیگار را کاهش داد که درهای بازار به روی کالاهای قاچاق و جعلی بسته باشد اما در کشور ما اگر سیگار گران شود مصرف کنندگان به سمت استفاده از سیگارهای قاچاق و جعلی می‌روند.

وی گفت: فقط با اعمال مالیات نخی هر پاکت سیگار داخلی ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و هر پاکت سیگار بین المللی ۶ هزار تومان گران خواهد شد.

تاجدار تصریح کرد: تولیدکنندگان مالیات نخی فعلی را هم نمی‌توانند بپردازند، بنابراین مجلس چگونه تصمیم گرفته این مالیات را تا این حد افزایش دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار