کد خبر: ۱۹۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
به گفته مقامات سازمان اوپک و تحلیلگران، ظرفیت پایین تولید مازاد نفت می‌تواند زمینه را برای افزایش طولانی‌مدت قیمت فراهم کند، به طوری که ممکن است نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.
نفت کمیاب و گران می شود
به گزارش صبحانه،در حالی که گروه اوپک پلاس توافق خود را برای کاهش تولید لغو کرده، بازار نفت دریافته است که نه تنها بسیاری از تولیدکنندگان در این توافق فاقد ظرفیت برای افزایش تولید هستند، بلکه آنهایی که می‌توانند بیشتر تولید کنند نیز ظرفیت تولید مازاد جهانی را کاهش می‌دهند و در نتیجه این امر تعادل بازار را از بین می‌برد و موجب اختلالات غیرمنتظره عرضه و افزایش قیمت نفت می شود.

بیشتر ظرفیت مازاد جهانی در حال حاضر در اختیار کشورهای عضو اوپک در منطقه خاورمیانه، از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

این دو تولیدکننده ظرفیت افزایش تولید را دارا هستند اما اوپک پلاس به کاهش تولید ادامه می‌دهد و آنها این کار را به قیمت کاهش ظرفیت مازاد انجام می دهند.

بر اساس این گزارش، ظرفیت پایین تولید مازاد می‌تواند زمینه را برای افزایش طولانی‌مدت قیمت نفت فراهم کند، چرا که جهان قدرت کمتری برای جبران اختلالات ناگهانی عرضه خواهد داشت که همیشه در کمین بازار جهانی نفت است.

در صورت ادامه کاهش ظرفیت مازاد، ناآرامی‌ها در قزاقستان و محاصره لیبی طی ماه گذشته چالشی را که بازار نفت با آن مواجه خواهد شد، نشان داد.

یعنی اگر گروه اوپک پلاس به اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به سهمیه تولید خود در هر ماه ادامه دهد تا زمانی که همه کاهش ها را جبران کند، با این حال ظرفیت کاهش خواهد یافت.

مشکل اوپک پلاس این است که تنها تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان می توانند مقداری از ظرفیت خود را ذخیره کنند و تولید خود را افزایش دهند.

به گفته تحلیلگران، روسیه اخیراً در تلاش برای رسیدن به سهمیه خود با شکست مواجه بوده است و احتمالاً در ماه های آینده همچنان از سهمیه تولید خود عقب تر خواهد بود.

به گفته این تحلیلگران، روسیه ممکن است بتواند تولید خود را در نیمه اول سال ۲۰۲۲ هر ماه ۶۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد که تقریباً بیش از نیمی از رشد تولید ماهانه ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

حتی مقامات اوپک اذعان دارند که گروه اوپک پلاس برای افزایش عرضه تا جایی که افزایش ماهانه اجازه می‌دهد تلاش خواهد کرد و قیمت‌ها ممکن است به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد./تسنیم
برچسب ها: اوپک ، قیمت نفت ، معاملات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار