کد خبر: ۱۹۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: مهم‌ترین چالش برای هوشمندسازی معادن، ماشین آلات فرسوده و دسترسی نداشتن به ماشین‌آلات روز معدنی و راه‌سازی است.

ماشین‌آلات فرسوده مانعی بر سر راه هوشمندسازی معادنبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اتاق تهران؛ آقای سجاد غرقی افزود: اگرچه هوشمندسازی بخش معدن از نیازهای ضروری است و مهم‌ترین دستاوردهای آن، افزایش بهره‌وری در سطح بنگاهی، کاهش هزینه‌ها و شفاف و قابل کنترل شدن عملیات معدنی به صورت کنترل از راه دور خواهد بود اما هیچ فعال حوزه معدنی نمی‌تواند با زیرساخت مکانیکی عمر ماشین‌آلات ۱۵ تا ۲۰ ساله، معدنی را هوشمند کند ضمن اینکه برای نوسازی ماشین‌آلات، قوانین موجود و قیمت بسیار بالا به عنوان مانعی جدی است.

وی اضافه کرد: در سطح حکمرانی، هوشمندسازی معادن به شفاف‌سازی منجر می‌شود و اختلافاتی را که در خصوص عدالت مالیاتی و اخذ حقوق دولتی وجود دارد، به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین یارانه‌هایی که دولت به مجموعه‌های معدنی می‌دهد، شفاف می‌شود. دولت در حال حاضر در حوزه سوخت به معادن یارانه اختصاص می‌دهد که شاید در برخی موارد انطباقی با واقعیت مصرف معادن نداشته باشد.

غرقی گفت: هم اکنون در سطح بخشی از بنگاه‌های معدنی از هوشمندسازی بهره برده می‌شود؛ به طور نمونه در استفاده از داده‌های اکتشافی، شاهد بهره گرفتن از سیستم‌های هوشمند هستیم و یا از پهبادها برای نقشه‌برداری استفاده می‌شود.

وی افزود: ذخایر مجموعه‌های معدنی معمولا به صورت پراکنده در ۵ تا ۱۰ نقطه و بیشتر قرار گرفته که ممکن است از نظر جغرافیایی فاصله چند ده کیلومتری داشته باشند؛ بنابراین مدیریت کردن ذخایر به صورت گذشته هزینه بسیار بالایی دارد اما بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته در حوزه معدن به صورت هوشمند مدیریت این ذخایر را انجام می‌دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار