کد خبر: ۱۹۷۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
عبادی گفت: کار طراحی سیستم‌های تقویت فشار پارس جنوبی در حال انجام است و مراحل اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - میدان گازی پارس جنوبی با تولید روزانه حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب، ۷۰ درصد تامین گاز کشور را انجام می‌دهد و به پیک ظرفیت تولید خود رسیده؛ اما به گفته محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، از چهار سال آینده، سالانه به اندازه یک فاز یعنی ۲۸ میلیون مترمکعب، با اُفت تولید مواجه می‌شود.

علیرضا عبادی مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به سؤالات زیر در این باره پاسخ داد:

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا میدان گازی پارس جنوبی هم اکنون، دچار اُفت فشار شده است؟

عبادی: هر میدان گازی، یک زمان دچار اُفت فشار می‌شود و این مسئله به طور طبیعی اتفاق می‌افتد که میدان پارس جنوبی نیز قطعا مستثنی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: راهکارهای وزارت نفت برای حل این مشکل چیست؟

عبادی: کار طراحی سیستم‌های تقویت فشار در حال انجام است و مراحل اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود که به نظر می‌آید، جای نگرانی نباشد. در چند سال آینده با بهره برداری از سیستم‌های فشارافزایی، اگر اُفت فشاری هم رخ دهد، با آن سیستم‌ها قابل جبران است. ضمن آن که میدان‌های گازی بیشتری هم داریم که چون مشترک نبوده‌اند، در اولویت بهره برداری قرار نگرفته‌اند. شرکت ملی نفت برای این میدان‌ها نیز برنامه ریزی‌های لازم را به عمل آورده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: طراحی سیستم‌های تقویت فشار چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

عبادی: قطعا در سال آینده باید طراحی آن تمام شده باشد و کارهای اجرایی شروع شود؛ یعنی، امیدوار هستم که تا پاییز سال آینده، کار طراحی به نتیجه رسیده باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: پیش بینی می‌کنید که هزینه طراحی تا نصب این سیستم‌ها چه میزان باشد؟

عبادی: این طرح قبلا شرایط خاصی داشت و قرار بود تمهیداتی در دریا اندیشیده شود که هزینه بسیار سنگینی را در بر می‌گرفت؛ با طراحی‌های جدید، قرار است که با هزینه‌های کمتری این اتفاق رخ دهد که در حال حاضر، مراحل طراحی این کار در حال انجام است؛ اما چون هنوز نتیجه لازم اخذ نشده، عدد خاصی قابل انتشار نیست.


بیشتر بخوانید:


باشگاه خبرنگاران جوان: اگر بنا بر هر دلیلی سیستم‌های فشارافزایی در پارس جنوبی نصب نشوند یا نتوانیم میادین دیگر را توسعه دهیم، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

عبادی: پارس جنوبی یک میدان مشترک است و شرایط برداشت از آن، رقابتی است؛ یعنی، اگر شرایط کشور همسایه مناسب باشد و ما به هر دلیلی عقب بمانیم، ضرر و زیان آن به کشور بر می‌گردد؛ اما فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد؛ زیرا، شرایط حادی ایجاد شده و کار روی پروژه تقویت فشار به سرعت در حال انجام است.

پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان شناخته می‌شود که بین ایران و قطر مشترک است و در بخش ایرانی خود دارای ۳۹ سکوی دریایی در حال بهره برداری و دو سکوی در حال احداث در آخرین فاز از ۲۴ فاز آن، یعنی فاز ۱۱ است.

برای احداث و شروع به راه اندازی هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی یعنی، تولید ۵۷ میلیون مترمکعب گاز، یک بودجه اولیه نزدیک به ۵ میلیارد دلار هزینه شده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار