کد خبر: ۲۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) تاکید کرد: صنایع معدنی آب‌بر در راستای سهولت صادرات، تامین آب مورد نیاز و نبود مشکل کم‌آبی و در نتیجه کاهش قیمت تمام‌شده تولید باید در کنار دریا قرار گیرند.
به گزارش تجارت آنلاين، مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ایجاد کارخانه بدون در نظر گرفتن میزان آب در دسترس، قطعا آسیب مالی به همراه دارد و منافع ملی نیز به خطر می‌افتد؛ بنابراین توسعه صنعت بدون نگاه به مشکل کم‌آبی سرمایه را دچار چالش می‌کند.

وی با اشاره به لزوم بازچرخانی آب در کارخانه‌ها، تصریح کرد: در فولادسازی و صنایع معدنی باید از پساب شهرها استفاده کرد، چراکه توجه به این موضوع سبب می شود لطمه ای به پتانسیل های توسعه ای منطقه وارد نشود.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خاطرنشان کرد: باید به سمت تکنولوژی‌های کاهش مصرف آب و بازگردانی این مایه حیاتی برویم، همانگونه که برخی شرکت‌های بزرگ فولاد اقدام به این کار کردند و سالانه مصرف آب را کاهش می‌دهند.

کرباسیان با اشاره به دریا به عنوان ارزان‌ترین مسیر حمل و نقل در دنیا تاکید کرد: آن دسته از پروژه هایی که در کنار آب های آزاد اجرا شده‌اند می‌توانند کمبود مواد اولیه تولید داخل را با واردات جبران کنند و دچار هزینه‌های مضاعف در بخش حمل و نقل جاده‌ای،‌ ریلی و ... نشوند.

وی پیش از این نیز با تاکید براین‌که طرح های توسعه فولاد بدون ایجاد توازن، اقتصادی نیستند، گفته بود که طرح های توسعه فولاد نیازمند ایجاد توازن همزمان توسط سایر دستگاه های اجرایی کشور برای تامین راه،‌ آب، ‌برق، ‌گاز و نیروی انسانی است در غیر این‌صورت از منطق اقتصادی خارج می شوند. برای استقرار کارخانه های جدید فولادی ضروری است با انجام مطالعات فنی و اقتصادی دقیق، امور زیربنایی و سایر عوامل تاثیرگذار نیز مورد توجه قرار گیرد.

رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو با اشاره به مطالعات انجام شده تحت عنوان «بازنگری در طرح جامع فولاد» تصریح کرده بود که دسترسی به آب یکی از عوامل تاثیرگذار در تولید فولاد خام به شمار می آید از همین رو سرمایه گذاران باید این نکته را در مطالعات فنی و اقتصادی به عنوان یکی از اولویت های خود در نظر گیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: