کد خبر: ۲۰۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با تجارت آنلاین بیان کرد
«آلبرت بغزیان» در گفتگو با «تجارت» اظهار کرد: اولویت اول اقتصاد در سال ۱۴۰۱ بازنگری سیاست ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی است. تا زمانی که رژیم ارزی‌مان مشخص نشود که آیا می‌خواهیم مدیریت ارشادی داشته باشیم یا نرخ ارز ثابت یا شناور رها شده داشته باشیم، وضعیت بازار سامان نمی‌یابد.

سیاست‌های ارزی نیازمند بازنگری

گروه اقتصاد کلان: یک اقتصاددان معتقد است باید در سال 1401 سیاست ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی مورد بانگری اساسی قرار گیرد و در عین حال نظارت بر قیمت‌ها و تعیین تکلیف وردات خودرو در اولویت قرار بگیرد.
«آلبرت بغزیان» در گفت‌وگو با «تجارت» اظهار کرد: اولویت اول اقتصاد در سال 1401 بازنگری سیاست ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی است. تا زمانی که رژیم ارزی‌مان مشخص نشود که آیا می‌خواهیم مدیریت ارشادی داشته باشیم یا نرخ ارز ثابت یا شناور رها شده داشته باشیم، وضعیت بازار سامان نمی‌یابد.
او افزود: در این شرایط همه فعالان باید نگاه کنند که وضعیت بازار هر روز چگونه شده است و دولت هم شرایط بازار را پلیسی می‌کند و بگوید هر کسی ارز در خانه دارد باید بیاید اعلام کند. بنابراین باید وضعیت سیاست ارزی مشخص شود. بانک مرکزی هنوز سوار بر بازار ارز نیست و هیچ گونه نظری در حیطه ارز ندارد، جای تعجب هم نیست چون رئیس کل بانک مرکزی اقتصاددان نیستند و تخصص‌شان در حوزه مالی است. بنابراین باید در این زمینه از اقتصادی‌ها کمک بگیرند، اینکه نمی‌توان در یک جلسه نرخ ارز را تعیین کنید بعد بگویند بازار در حال تعیین نرخ ارز است و هر روز ساعت 11 به بعد آن را اعلام کنند. این اقتصاددان ادامه داد: اولویت دوم نظارت بر قیمت‌ها است. هیچ گونه افزایش قیمتی در حال حاضر قابل توجیه نیست، الان همه چیز اتفاق افتاده است. نقدینگی سرگردان و افزایش رشد نقدینگی سال‌های قبل اتفاق افتاده است. نمی‌توان گفت امروز تبعات آن رشد نقدینگی را می‌بینیم و این آبشار امروز سقوط خود را نشان داده است. این‌ها قابل توجیه نیست. پس اولویت دوم نظارت بر قیمت‌ها است. بغزیان تصریح کرد: اولویت سوم هم مشخص کردن تکلیف واردات خودرو است. اینکه هر روز یک امیدی ایجاد شود و بعد از بین برود اشتباه است. دقیقا همین موضوع هم با سیاست ارزی ما و نظارت بر قیمت‌ها عجین است. باید تکلیف این صنعت مشخص شود و مردمی که پولی را می‌دهند می‌توانند با همین نرخ ارز بهترین محصول را وارد کنند که همه این‌ها قابل انجام است.
این اقتصاددان درباره وضعیت برجام تاکید کرد: طبیعتا وضعیت برجام در سال 1401 بسیار مهم است. چون اگر مهم نبود که اصلا مذاکره نمی‌کردیم. وقتی که برجام بهم خورد و تحریم شدیم ما تحولات ارز و قیمت‌ها را داشتیم. بنابراین امروز هم نتیجه آن برای اقتصاد مهم است. اینکه تا چه حد از فواید برجام استفاده کنیم و تا چه حد ناکارایی خودمان را به گردن آن بیندازیم به انصاف وزراء و متولیان برمی‌گردد. ولی به هر حال کاملا تاثیرگذار است، چون همین که مذاکرات متوقف می‌شود، مشاهده می‌کنیم که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار