کد خبر: ۲۰۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
رضا پدیدار کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با «تجارت آنلاین» عنوان کرد:
رضا پدیدار در گفت و گو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد:‌ حفظ سطح نگهداشت باید یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه انرژی برای سال 1401 باشد. یعنی ما آن سرمایه‌گذاری‌هایی که برای توسعه و بهره‌برداری منابع هیدروکربوری انجام دادیم، باید مراقبت و به روزرسانی شود که ما سطح تولیدمان را از وضعیت تولیدمان را از آنچه ایجاد کردیم،

راه توسعه بازارهای صادراتی انرژی

گروه اقتصاد کلان: یک کارشناس حوزه انرژی معقتد است با توجه به رشد فزاینده انرژی در کشورمان باید بتوانیم هم وضعیت موجودمان را در داخل کشور تامین کنیم و هم زمینه سازی کنیم برای توسعه بازارهای صادراتی‌مان در منابع هیدروکربوری که شامل نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پایین‌دستی در پتروشیمی می‌شود.
رضا پدیدار در گفت و گو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد:‌ حفظ سطح نگهداشت باید یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه انرژی برای سال 1401 باشد. یعنی ما آن سرمایه‌گذاری‌هایی که برای توسعه و بهره‌برداری منابع هیدروکربوری انجام دادیم، باید مراقبت و به روزرسانی شود که ما سطح تولیدمان را از وضعیت تولیدمان را از آنچه ایجاد کردیم، عقب‌تر نرویم.
او افزود:‌ بنابراین حفظ سطح نگهداشت باید یکی از سیاست‌های راهبردی مهم وزارت نفت و وزارت نیرو باشد. این اولین موضوعی است که باید به آن توجه شود، چون خیلی جاها سطح نگهداشت آسیب دیده است و به همین دلیل بخشی از توان تولیدمان را در نفت و گاز و همین طور پالایش و پتروشیمی از دست دادیم. یعنی سطح نگهداری‌مان را حفظ نکردیم.
این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: نکته دوم پیش بینی روند مصرف انرژی در کشور است که باید این را ملاک قرار دهند و ما با توجه به رشد فزاینده انرژی در کشورمان باید بتوانیم هم وضعیت موجودمان را در داخل کشور تامین کنیم و هم زمینه سازی کنیم برای توسعه بازارهای صادراتی‌مان در منابع هیدروکربوری که شامل نفت،گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پایین‌دستی در پتروشیمی می‌شود.
پدیدار تصریح کرد: نکته سوم هم که این موضوع بسیار حائز اهمیتی است، شدت مصرف انرژی است. باید سازو کار مهمی را در بهینه‌سازی مصرف انرژی و متناسب‌سازی مصرف انرژی در کشور به وجود بیاید که ما جایگاه اول شدت مصرف انرژی در جهان را داریم. معادل 5.7 درصد شدت مصرف انرژی مان نسبت به میانگین جهانی است و این وحشتناک است. اگر این سه موضوع رعایت شود می‌توانیم وضعیت و جایگاه خودمان را در حوزه انرژی پایدار کنیم تا آسیب نبینیم.
این کارشناس حوزه انرژی عنوان کرد: در زیر مجموعه سطح نگهداشت انرژی تفکیک می‌شود به تولید، صادرات و آینده‌نگری. این‌ها هر کدام یک مقوله مهمی است که ما تولیدمان الان چقدر است و چقدر باید باشد. همین طور صادرات‌مان چقدر بوده و با بازاریابی و رفع تحریم‌ها چقدر خواهد شد. این‌ها هر کدام مولفه‌های خودش را دارد و مطالعه‌ دقیق مخصوص به خود را نیاز دارد. مثلا در زمینه تولید قبل از پاندمی کرونا چه سطح تولید داشتیم، همین طور قبل از تحریم چه میزان تولید داشتیم و بعد از تحریم و در دوره پاندمی چقدر شد و الان وضعیت‌مان در منطقه، در اوپک و در جهان چگونه است. هر کدام از این‌ها موضوعات بسیار گسترده‌ای است. در واقع باید زیرساخت‌ها مورد توجه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار