کد خبر: ۲۰۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با تجارت آنلاین مطرح کرد:
عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها اقدام رو به جلویی است که باعث می‌شود اقتصاد به سمت واقعی‌ شدن حرکت کند.

اصلاح نظام یارانه‌ها حرکت به سمت واقعی‌سازی اقتصاد

گروه اقتصاد کلان: عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها اقدام رو به جلویی است که باعث می‌شود اقتصاد به سمت واقعی‌ شدن حرکت کند.
محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد: از همان ابتدا نظر بخش خصوصی این بود که باید به طریقی حذف ارز دولتی جبران شود و برای دهک‌های کم درآمد تدابیری در نظر گرفته شود. سیاستی که انجام گرفته یک کار کلی است اما اگر دولت به دنبال یک سیاست ریشه‌ای باشد، باید به تمام جوانب کار توجه کند و از کشورهایی که به صورت موفق اصلاح نظام یارانه‌های‌شان را انجام دادند الگو برداری کند.
او افزود: این کار در کشورهای پیشرفته اروپایی مثل آلمان و سوئد انجام گرفته است به این موضوع توجه می‌کنند که یک خانواده برای زندگی حداقلی چقدر هزینه دارد. رقم آن را مشخص می‌کنند و بعد از آن معلوم می‌شود که مثلا برای یک خانواده در ماه 5 میلیون تومان نیاز است. سووال بعدی این است که این خانواده چقدر درآمد دارد. اگر مثلا 4 میلیون درآمد دارد باید یک میلیون به آن کمک بدهد و اگر 10 میلیون درآمد دارد باید از آن خانواده مالیات بگیرند.
عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: این می‌تواند یک کار ریشه‌ای درست و اساسی باشد. البته همین که این کار انجام گرفت اقدام درست و رو به جلویی بود که مابه التفاوت آن پرداخت می‌شود. ولی اتفاقی که الان افتاده این است که رقم در نظر گرفته شده تقریبا به طور مساوی بین مردم و دهک‌های مختلف تقسیم می‌شود. به عنوان مثال دهک یک با سه و سه با شش نیازهای متفاوتی دارند. برای همین یکسان تقسیم کردن چندان نمی‌تواند متناسب باشد. اما با این حال همین هم که این کار اجرایی شد و حرکت سمت نرخ‌های واقعی و اقتصاد واقعی اتفاق افتاد گام رو به جلویی است و به همین ترتیب ارز هم باید واقعی شود و نرخ را بازار تعیین کند و نه دولت.
نجفی منش تصریح کرد:‌ سیاست قبلی و ارز 4200 تومانی فساد زیادی داشت و یک جور عدم تمایل به حرکت را ایجاد می‌کرد. زمانی که تولیدکننده ارز را به نرخ دولتی دریافت می‌کرد، دیگر نیازی به داخلی سازی احساس نمی‌‌کرد، اما الان که قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کرده، آن انگیزه ایجاد می‌شود که کارها به سمت واقعی شدن و اقتصادی شدن حرکت کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار