کد خبر: ۲۰۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
گروه استان‌ها- دو روز روز از اجرای طرح اصلاح اقتصادی ارز ترجیحی در کشور گذشت اما وضعیت در شهرستان‌های استان تهران آرام و تقاضای مردم برای خرید کالاهای اساسی از مراکز عرضه در بالاترین حد قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان‌های استان تهران، در روزهای اخیر با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت در شهرستان‌های استان تهران اقدامات درخور توجهی از سوی دستگاه‌های نظارتی در زمینه مقابله با احتکار و ممانعت از عرضه توسط سودجویان صورت گرفته است.

در این روزها بازرسان دستگاه‌های نظارتی از جمله فرمانداری‌ها، اتاق‌های اصناف، تعزیرات، ادارات صمت و جهاد کشاورزی و همچنین سپاه پاسداران در نقاط مختلف شهرستان‌های استان تهران گشت‌های مؤثری را در راستای برخورد با گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار و قاچاق اجرایی کردند و کشفیات قابل توجهی از کالاهای اساسی توقیف و سپس با نظر مراجع مربوطه در میان صنوف مورد اعتماد جهت توزیع با قیمت‌های مصوب توزیع شد.

در سطح شهرستان‌های استان تهران در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمبودهایی در زمینه کالاهای اساسی از جمله روغن، برنج، مرغ و شکر گزارش شده اما با توجه به کشفیات گسترده روزهای اخیر و گزارشات رسیده از فرمانداری‌ها تلاش برای کاهش کمبودها ادامه دارد و رفته رفته شرایط بازار درحال بهبود و ارامش است.

این درحالی است که اخبار تایید شده از سوی مقام‌های مسئول نشان می‌دهد در شهرستان‌های استان تهران کلیه کالاهای اساسی تأمین شده و  دستورهایی از سوی دستگاه‌های نظارتی در زمینه برخورد جدی با محتکران و متخلف صادر شده است تا هموطنان بتوانند بدون نگرانی و البته در آرامش نیازهای روزانه خود را تامین کنند.

گزارش‌های میدانی خبرنگاران خبرگزاری تسنیم از شهرستان‌های استان تهران حکایت از آن دارد که در چند روز گذشته که موضوع هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها در دستور کار قرار گرفته رفته رفته مردم در شهرهای مختلف مراجعه بیشتری به مراکز فروش و عرضه کالا داشته‌اند تا بتوانند با استفاده از قیمت‌های قدیمی کالاها حجم بالاتری خرید داشته باشند و به گفته کارشناسان این تقاضای کاذب تحمیل شده به‌بازار که همزمان شد با قابل برداشت شدن یارانه‌های واریزی دولتی به نوعی به بازار شوک وارد کرد.

مشاهدات عینی خبرنگاران تسنیم در برخی مناطق نشان داد که در این میان گروهی اندک از واحدهای صنفی با استفاده از التهاب بازار تمامی اقلام مورد نظر را با قیمت‌هایی حتی بالاتر نرخ مصوب جدید تعیین شده عرضه کردند و هموطنان هم به واسطه نگرانی از تامین کالاها در آینده این مبالغ را پرداخت کردند که خوشبختانه بازرسی‌های گسترده این تخلف را به حداقل خود رسانده و با متخلفان برخورد قانونی شده است.

این درحالی است که در همین دوله  برخی صنوف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اقلام اساسی را با قیمت‌های پیشین عرضه می‌کنند و با توجه به امکان برداشت از یارانه تقاضا در فروشگاه‌ها بیشتر و پرحجم‌تر شده است.

بااین حال فیلم‌ها و تصاویری آرشیوی در فضای مجازی منتشر شده که نشان از تخلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد اما پیگیری خبرنگار تسنیم نشان داد این تصاویر مربوط به سال‌های گذشته بوده و در حال حاضر شرایط در شهرستان‌های استان تهران با آرامش نسبی و به دور از هیجانات است.

تکذیب هجوم مردم به فروشگاه اسلامشهر

سرهنگ هادی ایلکا در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم در اسلامشهر، با اشاره به انتشار فیلم هجوم مردم به فروشگاه اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی با موج سواری و دروغ پراکنی درصدد ناامن جلوه دادن و مأیوس کردن مردم کشور هستند.

وی افزود: شبکه‌های معاند با استفاده از فیلم‌های سال‌های گذشته اقدام به تشویش اذهان عمومی و دروغ پراکنی می‌کنند که یک مورد آن را به فروشگاه زنجیره‌ای در همجواری سپاه اسلامشهر نسبت داده‌اند که کذب محض است.

فرمانده سپاه شهرستان اسلامشهر به نقش مؤثر رسانه‌ها در خنثی سازی اخبار کذب اشاره کرد و گفت: رسانه‌های رسمی با آگاه سازی اجازه ندهند دشمنان با دروغ پراکنی مردم را ناامید کنند.

فرماندار پاکدشت: طرح اصلاح ارز ترجیحی با حمایت ملت ایران شکل می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از پاکدشت، محسن اردستانی ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با بیان اهمیت جهاد تبیین و اقناع‌سازی طرح هدفمندی یارانه‌ها، در سطح جامعه برای جلوگیری از دسیسه‌های دشمنان اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها به معنای عدالت در پرداخت یارانه‌هاست اما دشمنان از کمبود اطلاعات مردم با آلوده کردن جو کشور قصد ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و ناکام ماندن طرح هدفمندی یارانه‌ها را دارند.

وی با اشاره به دستاوردهای اجرای دقیق این طرح افزود: طرح اصلاح ارز ترجیحی با حمایت ملت ایران برای افزایش تولید، رشد و ایمن‌سازی اقتصاد کشور شکل می‌گیرد.

فرماندار پاکدشت در ادامه با اشاره به نقش قرارگاه شهید امانی در نظارت و همراهی، فرمانداری، اداره صمت، تعزیرات و اصناف آن را تجربه شیرین و فراگیر در امر نظارت بر بازار دانست و ابراز کرد: قرارگاه شهید امانی با همکاری بسیج اصناف و بسیج محله محور تاکنون اقدامات بسیاری در نظارت بر بازار داشته و این تجربه بسیار شیرینی است که هر جا کار به مردم واگذار شد و مردم محور انجام شد، حرکتی عظیم و موفق شکل گرفت.

اردستانی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های نانوایی‌ها گفت: تاکنون 18 نانوایی متخلف پلمپ و کسر سهمیه شدند و در همین راستا در محلاتی که کسر سهمیه آرد صورت گرفته به نانوایی دیگر در همان منطقه اختصاص داده شده تا مردم با کمبود نان مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: دولت پیشین 17 قلم کالای اساسی را آزادسازی کرد و مبلغی به یارانه مردم اضافه نکرد اما دولت سیزدهم از ابتدای آغاز طرح قبل از آزادسازی برای کاهش نگرانی مردم، هزینه‌ها را در حساب مردم واریز، اقلام مورد نیاز را تأمین و پس از آن آزادسازی انجام شد.

فرماندار پاکدشت در پایان خاطرنشان کرد: تلفن‌های 124 همیشه و در هر ساعت شبانه‌روز در حال دریافت شکایات مردم و رسیدگی سریع است و مردم مطمئن باشند دلالان و سودجویان با کمک آن‌ها دستشان از اقتصاد و بازار کوتاه خواهد شد، نیاز به همت ملی برای اجرای دقیق این طرح عظیم برای حفظ منافع خود مردم هستیم.

فرماندار ویژه شهرستان ری: نظارت بر بازار به‌صورت شبانه‌روزی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، فرماندار ویژه شهرستان ری با همراهی معاون وزیر جهاد کشاورزی و چند تن از مسئولین شهرستانی با حضور سرزده در محل کشتارگاه‌های عرضه مرغ در بخش فشافویه از نزدیک در جریان نحوه و میزان توزیع این کالای اساسی قرار گرفتند.

حمید زمانی در حاشیه این بازدید از تشدید نظارت‌ها و بازرسی از صنوف و انبارهای سطح شهرستان خبر داد و تأکید کرد: با توجه به اهتمام جدی دولت در جهت ایجاد ثبات در بازار و عرضه بدون نقص کالاهای اساسی در راستای رفاه حال شهروندان، تمامی ارکان حکومتی، قضایی، امنیتی، انتظامی و نظارتی در شهرستان ری با هماهنگی و دستور کار واحد به‌صورت شبانه‌روزی در سطح بازار به نظارت پرداخته و با متخلفان و محتکران به شدت برخورد خواهد شد.

وی افزود: در اجرای طرح مردمی کردن یارانه‌ها توسط دولت پای‌کار هستیم و وظایف خود را برای ارائه تسهیلات به مردم انجام می‌دهیم.

فرماندار شهرستان ری در ادامه گفت: در روزهای آینده با توزیع مرتب و منظم کالا می‌توانیم خدمات بهتر و شایسته‌تری به مردم منطقه و بخش‌های مختلف ازجمله بخش فشافویه و بخش‌های دیگر شهرستان ارائه دهیم.

فرماندار رباط‌کریم: توزیع آرد رباط‌کریم اصلاح می‌شود

امید احمدی با اشاره به هدفمند کردن و مردمی سازی یارانه کالاهای اساسی و وضعیت تأمین کالا در رباط‌کریم اظهار داشت: با توجه به عدم مشکل سهمیه آرد در شهرستان، توزیع آرد در نانوایی‌های سطح شهرستان رباط‌کریم را اصلاح و تغییر می‌دهیم.

فرماندار شهرستان رباط‌کریم افزود: ما دغدغه تمام نانوایی‌ها را می‌دانیم، بعضاً برخی مکان‌ها تراکم جمعیتی بیشتری داریم و نانوایی‌ها نیاز به آرد بیشتری دارند تا به آن‌ها تخصیص داده شود و در برخی مکان‌ها هم تراکم جمعیتی کمتری داریم و به تناسب آرد کمتری مورد نیاز است.

فرماندار قرچک: افزایش خودسرانه قیمت‌ها با شدیدترین برخورد همراه می‌شود

علیرضا فاتحی‌نژاد با اشاره به نظارت بر بازار در این شهرستان اظهار داشت: امروز مأموریتی جدید پیش‌روی تمامی مسئولان قرار گرفته تا ضمن نظارت دقیق بر بازار مصرف، به تبیین ابعاد مختلف اجرای طرح اقتصادی دولت در مردمی کردن واگذاری ارز ترجیحی بپردازند.

وی افزود: خط قرمز دولت تأمین معیشت مردم و ارتقاء امنیت جامعه است و اگر پس از اعمال نرخ جدید کالاهای اساسی، عده‌ای اقدام به افزایش خودسرانه قیمت سایر کالاها کنند و از شرایط موجود سوءاستفاده کنند، با شدیدترین برخورد همراه می‌شوند.

فرماندار شهرستان قرچک در ادامه گفت: از ابتدای هفته جاری طرح تشدید نظارت بر واحدهای صنفی با همکاری ادارات صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌ها در مناطق مختلف قرچک آغاز شده که با اجرای آن مقادیر زیادی آرد خارج از شبکه توزیع، روغن، شکر و سایر اقلام که برای سوداگری احتکار شده بود، کشف گردید که این اقدام به طور مستمر تا حصول اطمینان از ایجاد آرامش در بازار مصرف ادامه خواهد داشت.

فاتحی‌نژاد خاطرنشان کرد: تمامی اعضای کارگروه‌های اقتصادی به‌ویژه ادارات صمت و جهاد کشاورزی علاوه بر انجام وظیفه ذاتی در رصد بازار مصرف، به تبیین ابعاد مختلف طرح مردمی کردم نظام پرداخت یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها بپردازند.

فرماندار شمیرانات: از حقوق مردم، تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان صیانت می‌کنیم

مجتبی ذاکریان با اشاره به کنش‌های احتمالی در پی اجرای طرح هدفمندی یارانه دولت اظهار داشت: با تشدید کیفیت و کمیت نظارت‌ها در صحنه هستیم و اجازه نمی‌دهیم خللی در عرضه کالاهای اساسی و خدمات ایجاد شود و آسیبی متوجه مردم، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان منطقه شود.

وی افزود: طی چند سال اخیر بخش عمده‌ای از یارانه به جای تخصیص به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کشور، صرف واردات و در راستای منافع تولیدکنندگان خارجی شد اما با اجرای طرح مذکور، این یارانه به مصرف‌کنندگان تعلق می‌یابد‌.

فرماندار شمیرانات با اشاره به این‌که دولت سیزدهم علیرغم شرایط اجتماعی و سیاسی داخلی و منطقه‌ای، طرح هدفمندی یارانه را با شجاعت در سال اول کار خود رقم زد، گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کرد تضمین می‌دهیم دولت کاملاً به نفع مردم و اقشار متوسط و ضعیف در میدان است، برنامه دارد و پیش‌بینی کرده است و خللی رخ نمی‌دهد.

مجتبی ذاکریان در ادامه افزود: در شهرستان شمیرانات چیزی تحت عنوان کشتارگاه مرغ و یا انبار مرکزی به آن معنایی که اجناس در آن دپو و در بین فروشگاه‌ها تقسیم شود نداریم و بیشتر با انبارهای مجتمع‌های تجاری، هایپرمارکت ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواجه هستیم که آن‌ها هم از انبارهای بزرگی برخوردار نیستند.

فرماندار شهرستان شمیرانات گفت: موضوع ما کمبود اجناس نیست و موضوع اصلی ما نظارت بر عدم احتکار کالاها و عدم جابه‌جایی قیمت‌ها توسط عرضه کننده است که در این مورد در شهرستان تا به حال گزارشی نداشتیم، نه نسبت به کمبود هرگونه از اجناس مورد مصرف و نه نسبت به احتکار اقلام مورد نیاز مردم.

هشدار فرماندار دماوند به سودجویان و محتکران اقلام اساسی مردم

رضا طاهرخانی ضمن هشدار جدی به سودجویان و محتکرین اقلام اساسی مردم اظهار داشت: در راستای اجرای مصوبات کارگروه نظارت بر مایحتاج عمومی و ستاد تنظیم بازار شهرستان، نظارت بر انبارها و مراکز پخش عمده و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، خواروبارفروشان و سوپرمارکت‌ها به‌طور جدی تشدید و با هرگونه احتکار اقلام اساسی بدون هیچ اغماضی برخورد خواهد شد.

فرماندار دماوند با اشاره به همکاری و تعامل بیش از پیش فرمانداری، دستگاه‌های امنیتی و نظارتی، تعزیرات حکومتی، بسیج اصناف، پلیس اماکن نیروی انتظامی و اتاق اصناف و اداره صنعت افزود: در صورت کشف اقلام احتکار شده و خارج از شبکه عرضه، علاوه بر ضبط و توقیف اقلام، متخلفان مشمول جریمه احتکار و پلمب شده و به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند و کالاهای مکشوفه نیز به چرخه عرضه انتقال خواهد یافت.

فرماندار بهارستان: صنوف بهارستان تحت نظارت بازرسان

عبدالله نوحی با تأکید لزوم توسعه در شهرستان بهارستان اظهار داشت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها باید برای توسعه بهارستان تلاش کنند تا با احقاق جایگاه حقیقی این شهرستان منافع آن به مردم برسد‌.

وی با بیان اینکه اولویت اساسی در شهرستان بهارستان تأمین نیازهای مردم در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی است افزود: ظرفیت‌های بالقوه بهارستان باید به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل شود تا تراکم جمعیتی شهرستان که مهمترین ویژگی در استان تهران محسوب می‌شود، به فرصت مناسب مبدل شود‌.

فرماندار شهرستان بهارستان در ادامه گفت: ساخت مرکز تولد بیمارستان امام حسین (ع) و احداث بیمارستان نسیم‌شهر با قرارگیری در ردیف بودجه به‌زودی آغاز خواهد شد و ارتقای سرانه‌های درمانی یکی از مهمترین مطالبات مردم است.

به‌هرحال امروز که تقریباً 48 ساعت از این موضوع در کشور گذشته می‌بینیم با افزایش اطلاع‌رسانی‌های انجام شده و البته توجه بیشتر هموطنان نسبت به عدم خریدهای هیجانی و تحمیل تقاضای کاذب به بازار رفته رفته فروشگاه‌ها خلوت‌تر شده‌اند و خبری از صفوف طولانی برای تهیه اقلام نیست هرچند کارشناسان تاکید می‌کنند تعیین قیمت‌های جدید و تولید و توزیع گسترده اقلام مورد نیاز التهاب بازار را هم اکنون به حداقل خود رسانده است.

انتهای پیام/ی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار