کد خبر: ۲۰۸۸۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰

چالش‌های بازار ارز

کامران سلطانی زاده
عضو شورای عالی کانون صرافان

درباره اطلاعیه سازمان امور مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات بر درآمد خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها،اساسا خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها قابل شناسایی نیست و معمولا در قوانین مالیاتی برای اخذ مالیات باید از هر دو طرف معامله اسناد و مدارکی وجود داشته باشد که ایجاد سود از معامله را نشان دهند تا این سود مشمول دریافت مالیات شود. معتقدم براساس قانون و سازو کار موجود، بعید است که مالیات بر درآمد و خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها به اجرا برسد. اگر صرافی‌های مجاز امکان معامله‌ ارز با نرخ آزاد را داشته باشند،‌ مردم برای رفع نیاز ارزی خود به صرافی‌ها مجاز مراجعه می‌کنند و در این صورت معاملات ارزی مردم مشخص خواهد بود و امکان دریافت مالیات هم به وجود می‌آید.
درباره مواضع بانک مرکزی برای امکان معاملات ارز با نرخ آزاد در صرافی‌ها،بانک مرکزی هم محدودیت‌ و ملاحظاتی را نسبت به فاصله قیمت‌های ارزی دارد و به همین دلیل محدودیت فروش ارز را اعمال می‌کند اما در واقع با این محدودیت‌ها، تامین نیاز ارزی مردم به بازار غیر رسمی منتقل می‌شود و دقیقا همین تقاضاها در بازار غیررسمی بر روی قیمت ارز اثر می‌‌گذارد در این شرایط بهتر بود که این معاملات در صرافی‌ها مجاز انجام شود تا رصد دقیق‌تری بر روی معاملات ایجاد شود و از سوی دیگر در این شرایط پول مردم در مجراهای رسمی جابه جا می‌شوند و مردم گرفتار دلارهای تقلبی هم نخواهند شد.
درباره امکان شناسایی سوداگران ارزی معمولا سیستم‌های مالی قابل رصد است اما راهکار است که بازار غیر رسمی به بازار رسمی منتقل شود اما توجیه بانک مرکزی این است که درصورت امکان فروش ارز نرخ آزاد در صرافی‌ها تقاضا افزایش می‌یابد این در حالی است که این تقاضا به بازار غیر رسمی هدایت شده‌است.
ضمن اشاره به وضعیت بازار ارز با افزایش قیمت دلار، باید گفت در حال حاضر مردم خریدار ارز شده‌اند چراکه دقیقا در شرایطی که قیمت بسیاری از اقلام چندین برابر می‌شود و این افزایش قیمت بر روی نرخ ارز هم اثر گذار خواهد بود و بازار ارز همواره برای مردم جذابیت داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار