کد خبر: ۲۰۸۸۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۲
قرن نو نوشت: رشد دوباره تورم، بازدهی مثبت را به مهم‌ترین بازار سرمایه‌گذاری ایران بازگرداند.

بازارهای ایران در هفته پایانی اردیبهشت تحت‌تاثیر سیاست جدید دولت در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تغییر شیوه پرداخت یارانه بودند .

هر چند بهای خوراکی ها در این ماه بیشترین افزایش را تجربه کرد اما بازارهای سرمایه گذاری نیز با هیجان آنی سرمایه‎گذاران مواجه بودند و همین امر سبب شد با فروکش هیجان، هفته پایانی اردیبهشت هفته بازگشت رکود و بازدهی منفی به برخی بازارها باشد .

بازدهی بازارها در هفته چهارم اردیبهشت نشان می‌دهد که دلار، طلا و سکه با افت و بورس با رشد همراه بودند. سکه بیشترین و دلار صرافی ملی، کمترین بازدهی منفی را داشت.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت، نرخ فروش دلار را ۲۵۶۴۱ تومان اعلام کرد. این در حالی است که این رقم پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت، ۲۵۷۱۸ تومان ثبت شده بود. به این ترتیب عقب نشینی اندک دلار در صرافی‌های بانکی در این هفته رخ داد . از سوی دیگر بازار آزاد شاد رشد قیمت دلار در محدوده سی هزار تومانی بود . هر چه هست دلار در این هفته در صرافی‌های بانکی به خریداران زیان داد . نکته مهم اینجاست که در این هفته بسیاری از دلالان در صدد یافتن راه هایی برای دریافت سهمیه دلار صرافی هیا بانکی بودند . افزایش فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و نرخ دلار در صرافی های بانکی عامل افزایش تمایل برای خرید دلار در صرافی های بانکی است.

طلا کمی عقب نشست

بازدهی بازار طلا نیز در در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱، با ۲٫۶۶ درصد افت همراه بود. گذشته از عدم تغییر محسوب نرخ دلار در صرافی های بانکی ، کاهش قابل توجه قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز زمینه ساز بروز این وضعیت بود.
قیمت طلا در روز گذشته، یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۷۸۳ تومان اعلام شد. در حالی که بازار در روز ۲۲ اردیبهشت، به قیمت یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده بود.

سکه از رونق افتاد

خریداران بازار سکه نیز در هفته چهارم اردیبهشت، افت قیمت را تجربه کردند. در این بازه زمانی، بازدهی منفی برای سکه طرح جدید، ۴٫۳۹ درصد بود. این میزان بیشتری افت در میان بازارها بود.
قیمت سکه طرح جدید روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان اعلام شد، اما هفته پیش به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده بود. تاخت و تاز سکه نیز تحت تاثیر کاهش بهای طلا در بازارهای جهانی عقب نشینی سنگینی را شاهد بود.

بورس رکورد شکست

شاخص کل بورس در هفته پایانی اردیبهشت رشد کرد. بازار سرمایه، هفته اخیر را در سطح یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۹۷۷ واحد به پایان رساند. البته در روزهای پیشین، بورس پس از دو سال وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شده بود. این اتفاق رکورد شکنی مهمی در دو سال اخیر محسوب می‎شود.

این در حالی است که شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته گذشته، چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت به حدود یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۴۹ واحد رسیده بود. این ارقام به معنای رشد ۱٫۹۵ درصدی شاخص کل است. در این هفته بورس، تنها بازار مالی بود که بازدهی مثبت داشت.

۲۲۳۲۲۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار