کد خبر: ۲۰۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
تلفن همراه اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته است و امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد، با توجه به ارزبری یک‌میلیارددلاری واردات این برند موبایل به‌نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع مذکور به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها باشیم.
 واردکنندگان گوشی همراه اعلام می‌کنند که از امروز برای ثبت سفارش گوشی آیفون با محدودیت‌هایی همراه شده‌اند و امکان ثبت سفارش این گوشی را نداشته‌اند. پیگیری خبرنگار تسنیم از آخرین تغییرات اعمال‌شده در سامانه جامع تجارت نیز مؤید عدم امکان ثبت سفارش واردات انواع گوشی از برند اپل است، بر این اساس از شب گذشته، برند تلفن همراه apple در گروه کالایی 27 قرار گرفته است و فعلاً امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است، وزیر صمت اخیراً طی‌نامه‌ای به رئیس جمهور، اختصاص 1 میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را تأیید کرده بود. با توجه به ارزبری یک‌میلیارددلاری واردات این برند موبایل به‌نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع آزادشده ارزی به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها خواهیم بود.

از هفته‌های گذشته بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس بالای 600 دلار از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است. نکته جالب توجه این است که کمیسیون اصل 90 به‌دلیل نیاز مبرم به صرفه‌جویی ارزی در شرایط بحرانی تحریم این موضوع را مطرح کرده است، البته در سال گذشته قریب به 1.4 میلیارد دلار گوشی لوکس بالای 600 دلار که عمدتاً از برند تجاری اپل بوده، به کشور وارد شده است.

براساس اعلام بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری، 3میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، 1میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی و حدود هفت میلیارد دلار برای واردات سایر اقلام ارز تخصیص داده شده است، علاوه بر این بانک مرکزی در فروردین ماه 7 میلیارد دلار برای واردات کالاهای غیراساسی تخصیص ارز داده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار