کد خبر: ۲۰۹۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
آخرین خبرها از حادثه تلخ آبادان
ظهر روز گذشته دوشنبه دوم خرداد، مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان، فرو ریخت؛ در پی این حادثه این خیابان مسدود و اطراف ساختمان تخلیه شد.

هویت جسد مالک ساختمان متروپل تایید شد

ظهر روز گذشته دوشنبه دوم خرداد، مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان، فرو ریخت؛ در پی این حادثه این خیابان مسدود و اطراف ساختمان تخلیه شد. در این حادثه تاکنون ۱۰ نفر جان باخته اند و تعدادی مصدوم شده اند.

هویت جسد مالک ساختمان متروپل تایید شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

  

ناظر ساختمان "متروپل" یک ماه پیش اخطاریه داده بود

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به صدور حدود ۵ هزار تذکر فنی به شهرداری‌های استان در مورد پروژه‌های مختلف، گفت: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

کوروش خواجوی با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اکنون هدف و تمرکز کار بر امداد و نجات است و در حال تلاش هستیم تا مشاوره‌های فنی برای کمک به عوامل امداد و نجات ارائه دهیم.

خواجوی بیان کرد: در فرصت مناسب باید همه اشکالات سیستمی در این زمینه بررسی شود. از نظر ساختاری وظیفه مهندس ناظر و مجموعه نظام مهندسی اعلام اشکالات فنی است و ما مسئول توقف پروژه نیستیم.

وی تصریح کرد: حتما پروژه‌های دیگری نیز داریم که از سوی ناظران و سازمان نظام مهندسی نامه‌های متعددی در خصوص این پروژه‌ها نوشته شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: البته قسمت عمده‌ای از این تذکرات منجر به توقف پروژه می‌شود و در اکثر موارد شهرداری‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: زمانی که بعد از ارسال نامه درخواست توقف، متوجه می‌شویم که اجرای پروژه ادامه دارد مجددا نامه‌نگاری انجام می‌شود. در مجموع برای درمان اصلی این مساله، همه سرمایه‌گذاران و مالکان صنعت ساختمان باید بپذیرند این بررسی‌ها، گزارش‌های فنی و ایرادات مهندسان کار، صوری نیست و برای پیشگیری از چنین حوادثی و صیانت از جان هموطنان، ضرورت دارد.

دستور دادستان کل کشور به دادستان اهواز برای برخورد قاطع با متخلفان حادثه آبادان

دادستان کل کشور با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت به جانباختگان حادثه ریزش ساختمانی در آبادان، بر نظارت ویژه بر پرونده و برخورد قاطع با متخلقان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با صدور پیامی خطاب به دادستان اهواز ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان، بر تسریع در رسیدگی و برخورد جدی با متخلفان تاکید نمود.
متن این پیام بدین شرح است:
بسمه تعالی
جناب آقای جعفری چگینی دادستان محترم مرکز استان خوزستان
با سلام
حادثه ریزش ساختمانی در آبادان که موجب خسارات جانی و مالی برای عده ای از شهروندان عزیز شده است موجب تاسف گردید.
حسب اخبار و گزارشات، تخلفات و قصور و تقصیراتی در ساخت و ساز این بنا صورت گرفته است که ضمن عرض تسلیت این حادثه به خانواده داغدار جانباختگان با تاکید به دادستان محترم آبادان مبنی بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، بر اساس وظایف قانونی، جنابعالی نیز بر روند تحقیقات و اقدامات صورت گرفته نظارت ویژه داشته و نتایج را به قید فوریت به دفتر اینجانب گزارش فرمایید.

شمار جانباختگان ریزش متروپل آبادان به ۱۰ تن رسید

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش شمار جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ تن خبر داد.

مهدی ولیپور در گفت‌وگو با ایسنا، دراین باره گفت: اجساد سه تن دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف شده و به این ترتیب متاسفانه تاکنون شمار کشته شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است.  

وی با بیان اینکه تلاش امدادگران برای جستجو در آوار و دستیابی به طبقات پایین تر ادامه دارد، گفت: جستجوها همچنان از سوی عوامل امدادی و تیم های زنده یاب جمعیت هلال احمر در حال انجام است.  

حضور وزیر کشور و معاون رئیس جمهور در محل حادثه "متروپل" / تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران

وزیر کشور و معاون اقتصادی رئیس جمهور برای بررسی حادثه ساختمان مترو پل وارد آبادان شدند.

احمد وحیدی وزیر کشور بامداد سه شنبه جهت بررسی آخرین وضعیت حادثه ساختمان متروپل آبادان به این شهر سفر کرد.

یه گزارش ایسنا، در این سفر محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور، صادق خلیلیان استاندار خوزستان و وحیدی نژاد مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری کشور، وزیر کشور  را همراهی می کنند.

همچنین امشب نیز جلسه اضطراری مدیریت بحران با حضور وحیدی وزیر کشور برگزار شد. 

گفتنی است، ظهر روز گذشته مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۱۰ نفر جان باخته اند و و تعدادی مصدوم شده اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ترور شهید صیاد خدایی بار دیگرعمق عصبانیت دشمنان ایران از سپاه پاسداران را نشان داد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک و تسلیت شهادت مدافع حرم سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی استکبار جهانی به محضر ملت ایران، عموم پاسداران مدافع امنیت کشور و خانواده آن شهید، بیان کرد: این ترور بار دیگر عمق عصبانیت دشمنان مردم ایران از سپاه پاسداران را نشان داد که مخلصانه امنیت را برای این مرز و بوم تامین کردند.

تاکید قالیباف بر رسیدگی فوری به مصدومان متروپل

وی افزود: تسریع در شناسایی و مجازات عاملان و آمران این جنایات خواسته آحاد ملت ایران است و دستگاه های مرتبط در این خصوص اقدامات لازم را به انجام خواهند رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان گفت: اینجانب جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه دلخراش ریزش ساختمان در شهر آبادان را به مردم شجاع و شریف آبادان و خانواده های ایشان تسلیت می گویم و برای مصدومان این حادثه شفای عاجل و کامل از خداوند متعال مسالت دارم.

قالیباف با تاکید بر اینکه دستگاه های مربوطه باید در سریع ترین زمان ضمن رسیدگی فوری به مصدومان بررسی دقیق علل وقوع این حادثه را در دستور کار قرار دهند، خاطرنشان کرد: باید با تمامی مرتبطین و مسببین این حادثه دلخراش در هر سطحی برخورد قاطع و سریع صورت گیرد. همچنین ضروری است کمیسیون عمران مجلس موضوع را با کمک نمایندگان آبادان بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز حماسه تاریخی عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، یادآور شد: جوانانی از جنس شجاعت و غیرت از جان شیرین خود گذشتند تا در تاریخ ثبت شود که هیچ قدرتی توان ایستادگی در برابر اراده پولادین ملت سرافراز ایران اسلامی را ندارد و به فضل خدا هیچ بن بستی مانع فتح خرمشهرهای پیش روی این ملت نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آزادسازی خرمشهر بار دیگر به ما ثابت کرد که اگر خداباوری و مردم باوری با یکدیگر جمع شوند موفقیت حتمی است. سنت های الهی به دست خود مردم محاصره ها را می شکند و مومنان را بر کافران پیروز می گرداند.

قالیباف اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر نشان داد که چگونه با عزل بنی صدر و برداشته شدن سد مشارکت مردم در عملیات ها و باور به امدادهای الهی کاری که در محاسبات مادی ناممکن محسوب می شد، ممکن شد و دشمنان تا دندان مسلح و مورد حمایت قدرت های جهانی از اراده و باور رزمندگان مومن شکست خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر صرفا یک حادثه تاریخی نبود، بیان کرد: خرمشهر برای تمام انقلابیون یک درس بود که اگر مردم به میدان بیایند و کار را به دست بگیرند و به سنت های الهی تکیه کنند، مشکلات حل خواهد شد. اگر  روزی محاصره خرمشهر به یاری خدا و دست جوانان موقعیت شناس، فداکار و آگاه این مروز و بوم شکست، امروز نیز باید اقتصاد و معیشت مردم را از محاصره بروکراسی اداری کهنه و بی رمق، رانت بازی و انحصار، حلقه های بسته تصمیم گیری، عدم شفافیت سازوکارها، دلالی های سازمان یافته و امضاهای طلایی آزاد کنیم و در مسیر نیز همچون آزادسازی خرمشهر باید راه را برای نقش آفرینی جوانان مومن، آگاه، موقعیت شناس و با استعداد باز کرد.

وی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در این دوره تمام تلاش خود را به کار بسته است تا رانت بازی در صدور مجوزهای کسب و کار را تعطیل کند، صنایع انحصارگرا را متحول سازد، شفافیت را از خود آغاز کند و به سایر دستگاه ها تسری دهد و ریل گذاری لازم برای جهش تولید دانش بنیان و تحول نظام بانکی را رقم بزند تا ریل گذاری لازم برای تحول نظام اقتصادی کشور عملیاتی شود.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در چارچوب وظایف مجلس کمک کنیم تا خرمشهر اقتصاد از محاصره مشکلات ان‌شاءالله آزاد شود.

پیرهادی: امروز داغی وسیع‌تر از پلاسکو بر تن ایران نشسته است

رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز داغی وسیع‌تر از پلاسکو بر تن ایران نشسته است، گفت که تنها برخورد جدی با مسببان و مقصران این فاجعه ملی می‌تواند پایان راه تکرار چنین فجایعی شود.

به گزارش ایسنا، محسن پیرهادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یادداشتی در اختیار ایسنا در پی حادثه فرو ریختن متروپل آبادان قرار داده است که در زیر می خوانید:

«حادثه امروز متروپل آبادان ایران را داغدار کرد.

همه ایران در رنج و غم جانسوز آبادان سهیم‌اند، غمی جانسوز در آستانه حماسه سوم خرداد و آزادی خرمشهر؛ تقارنی که مهجوریت خوزستان را باز هم به رخ کشید. حادثه ای که در ابعادی بسیار بزرگ‌تر از وقایع مشابه‌اش ایران را دوباره داغدار کرده است.

ضمن عرض تسلیت به خانواده هایی که عزیزان‌شان را در این حادثه سهمگین از دست داده‌اند با خانواده‌هایی که عزیزانشان در این فاجعه آسیب دیده‌اند و هموطنانی که چشم براه نجات عزیزانشان از زیر خروارها آوار هستند، ابراز همدردی می‌کنم.

آنچه که در نگاه اولیه و از ابعاد و چگونگی وقوع حادثه ریزش برج نیمه کاره‌ی متروپل آبادان هویداست این است که دور زدن و نادیده گرفتن قانون در روند ساخت این مال تجاری عامل اصلی فاجعه است.

عدم اخذ برخی مجوزها، سستی بنا و عدم مهندسی دقیق این برج، سه فاکتور اصلی بروز این حادثه‌اند که پیکان اتهام را باز هم به سمت مدیران ناکارآمد و مدیران فراری از قانون نشانه می‌گیرد.

داغ پلاسکو باید پایان تراژدی‌های این چنینی می‌شد اما امروز داغی وسیع‌تر از پلاسکو بر تن ایران نشسته است؛ که به نظر می‌رسد تنها، برخورد جدی با مسببان و مقصران این فاجعه ملی می‌تواند پایان راه تکرار چنین فجایعی شود.

در همین راستا فراکسیون مدیریت شهری مجلس تا یافتن مقصر یا مقصران اصلی این فاجعه پیگیر خواهد بود تا به سهم خود مانع از تکرار چنین حوادثی شود.»

احمدی‌بیغش: فاجعه آبادان، دردی دیگر بر دردهای بی تدبیری است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کاش می‌شد سهم سهل انگاری های جانکاه دستگاه‌ها در ساخت و ساز متروپل آبادان و این فاجعه ملی را بدون ترس و واهمه در آورد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی بیغش در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به فرو ریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان نوشت:

«فاجعه آبادان، دردی دیگر بر دردهای بی تدبیری و تاسفی عمیق برای مسببان این فاجعه !!!

‏کاش می‌شد سهم سهل انگاری های جانکاه شهرداری و شورای شهر آبادان و دیگر دستگاهای نظارتی ساخت و ساز را در این فاجعه ملی بدون ترس و واهمه در آورد.»

ظهر روز گذشته مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۱۰ نفر جان باخته اند و تعدادی مصدوم شده اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

بامداد امروز احمد وحیدی وزیر کشور و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور برای بررسی حادثه ساختمان مترو پل به آبادان سفر کردند.

اعزام تیم امدادی از اصفهان به آبادان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعزام تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به همراه خودرو سنگین و تجهیزات نجات به آبادان خبر داد.

منصور شیشه فروش با اعلام ‌این خبر به ایسنا گفت: در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در شهر آبادان و  کمک برای نجات افراد محبوس، یک تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به منطقه اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه تیم امدادی صبح امروز از اصفهان به آبادان اعزام شد، گفت:  این تیم امدادی همراه خودرو سنگین نجات مجهز به جراثقال ده تنی، دو خودردی امدادی و تجهیزات نجات به آبادان اعزام شد.

دستگیری ۱۰ نفر از عوامل اصلی در حادثه متروپل

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: تاکنون ۱۰ نفر از مقصران حادثه ساختمان متروپل دستگیر شدند.

صادق جعفری چگینی درباره حادثه ساختمام متروپل، اظهارکرد: در پی وقوع این حادثه و در راستای اجرای دستور دادستان کل کشور مبنی بر سرعت در رسیدگی و برخورد جدی با عوامل متخلف و مسببان حادثه، بلافاصله در محل حادثه حاضر شدیم و دادستان آبادان و بازپرس ویژه نسبت به انجام تحقیقات اولیه دستورات قضایی صادر شد.

وی ادامه داد: ضمن این که دستورات لازم در جهت تامین امنیت در منطقه و اموال افرادی که در محل هستند نیز صادر شد. همچنین دستورات قضایی لازم جهت انتقال اجساد به پزشکی قانونی و شناسایی هویت آن ها هم صادر شد.

دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: در جهت برخورد با عوامل این حادثه نیز با تشکیل کارگروه کارشناسی به همراه مراجع امنیتی و انتظامی از جمله سازمان اطلاعات سپاه، تا این لحظه 10 نفر از عوامل اصلی دخیل بروز این حادثه که در اجرای پروژه دخیل بودند دستگیر شدند. از جمله شهردار فعلی آبادان و شهرداران سابق آبادان. همچنین تعدادی از پرسنل شهرداری و ناظرانی که در اجرای این پروژه نظارت داشتند به عنوان متخلفان و عواملی که در بروز حادثه دخیل بودند، دستگیر شده اند.

وی عنوان کرد: تحقیقات همچنان ادامه دارد و چنانچه افراد دیگری هم دخیل در این حادثه شناسایی شوند با آن ها هم برخورد جدی می شود.

مقصر حادثه آبادان باید تاوان پس دهد

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که پروژه متروپل حتما توسط یک تیم متخصص اجرا شده است گفت: هر شخص یا ارگانی اعم از شهرداری، نظام مهندسی یا سازنده در این حادثه مقصر بوده باید تاوان بدهد.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروژه متروپل آبادان بسیار بزرگ بود که قطعا یک تیم متخصص و مهندسان مشاور در آن دخیل بوده‌اند. این‌طور نیست که بگوییم بدون هیچ‌گونه الزامات فنی احداث شده است. اگر غیر از این باشد دستگاه‌های نظارتی مثل شهرداری، سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان باید پاسخگو  باشند.

وی افزود: باید ببینیم آیا ضوابط و مقررات فنی و مهندسی در پروژه متروپل رعایت شده یا خیر. به نظر من این الزامات رعایت شده اما شاید در جزئیات دچار ایراداتی بوده که باید بررسی شود. فعلا زود است که در این خصوص قضاوت کنیم  و باید منتظر گزارش بررسی علت حادثه بمانیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان خوزستان تاکید کرد: پروژه به قدری بزرگ بوده که اجرای آن کار یک شخص نیست و از طرف  دیگر حتما توسط شرکت‌های دارای تخصص انجام شده است.  

پورحاجت با بیان این‌که ابایی از معرفی مقصر حادثه متروپل آبادان نداریم گفت: هر کس اعم از سازنده، نظام مهندسی، شهرداری و غیره مقصر بوده باید تاوان بدهد. نمی‌شود به همین سادگی از این مساله گذشت. اتفاق بسیار دردناکی رخ داده و کسانی که قصوری در آن داشتند پاسخگوی تبعات آن باشند.

وی تصریح کرد: در خصوص بررسی علت حادثه باید دستگاه‌های متولی شامل شهرداری، نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان اظهارنظر کنند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان خوزستان گفت: در خصوص فروریزش ساختمان متروپل عنوان می‌شود از ماه‌ها قبل درباره وقوع چنین حادثه‌ای پیش‌بینی صورت گرفته که باید مشخص شود به چه علت به گزارش‌ها بی‌توجهی شده یا تمهیدات ایمنی رعایت نشده است.

پایان جست‌وجو در طبقات فوقانی "متروپل" / ادامه عملیات در همکف و زیرزمین

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه احتمالا هنوز تعدادی از شهروندان زیر آوار متروپل هستند، گفت: عملیات جست‌وجو در طبقه همکف و زیرزمین در حال انجام است.

وحید شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ادامه عملیات در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: با توجه به اینکه در این حادثه یک ساختمان ۱۰ طبقه فرو ریخته است، آواربرداری در یکی دو ساعت امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر، با توجه به اینکه قسمت دوم سازه نیز ناپایدار است، کار سخت‌تر شده است و اگر آواربرداری به صورت اصولی انجام نشود، سازه کاملا فرو می‌ریزد و فاجعه انسانی رقم می‌خورد.

وی افزود: در حال حاضر عملیات جست‌وجو و نجات تنها در طبقات فوقانی متروپل تمام شده و می‌توانیم بگوییم هیچ فردی در این طبقات گرفتار نیست.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان اینکه احتمالا تعدادی از شهروندان زیر آوار هستند، گفت: عملیات جست‌وجو در طبقه همکف و زیرزمین در حال انجام است. عملیات آواربرداری نیز ادامه دارد.

وی عنوان کرد: در این حادثه تاکنون ۱۰ نفر جان باخته‌اند و به ۳۲ نفر امدادرسانی شده است.

باید با مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل با قاطعیت برخورد شود

مجمع نمایندگان استان خوزستان، خواستار بسیج تمامی امکانات و منابع برای کمک رسانی به حادثه دیدگان ریزش ساختمان متروپل در آبادان شدند.

به گزارش ایسنا، مجمع نمایندگان استان خوزستان با صدور بیانیه ای به دنبال حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل در آبادان تاکید کردند:

«حادثه تاسف بار و غم انگیز سقوط قسمتی از ساختمان متروپل شهرستان آبادان، موجب تلفات سنگین جانی هموطنان عزیزمان در شهرستان شهیدپرور و قهرمان پرور آبادان شد، شهری که الگوی استقامت در همه زمینه ها است موجب تالم و تاثر آحاد جامعه اسلامی ایران، مردم خوزستان و مجمع نمایندگان استان شد.

مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن عرض تسلیت به مردم شریف آبادان، همکاران گرامی در مجلس، خانواده های داغدار و حادثه دیده از مسئولان محترم کشوری به ویژه مسئولان استان خوزستان می خواهند تمامی امکانات خود را برای کمک به حادثه دیدگان گرامی بسیج نمایند تا بخشی از آلام مردم عزیز و شریف آن شهرستان جبران شود.

بدیهی است مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن ابراز همدردی، آمادگی خود را برای کمک به حادثه دیدگان اعلام می کنند.
در پایان درخواست برخورد قاطع با مسببان این حادثه دلخراش از مراجع ذی صلاح و قوه قضائیه داریم.»

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان: قطعا با مسببان حادثه "متروپل" برخورد می‌کنیم

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: تا روشن شدن موضوع، حادثه "متروپل" را پیگیری خواهیم کرد و قطعا با کوتاهی‌های صورت گرفته از هر ناحیه‌ای چه مهندسی و فنی، چه شهرداری و چه دیگر نهادها، قطعا برخورد خواهیم کرد.

عبدالله ایزدپناه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: متاسفانه این تفاق تلخ رخ داد و منجر به فوت و مصدوم شدن چند هم‌استانی شد. علل حادثه در دست بررسی است و امروز نیز مجمع نمایندگان استان خوزستان بیانیه‌ای به منظور ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان صادر کرد و همچنین از مسئولان کشور و استان خواستیم که هر چه سریعتر به آبادان رسیدگی کنند و کمک کنند تا افرادی که زیر آوار مانده‌اند، سریعتر خارج شوند.

وی ادامه داد: از مراجع ذیصلاح خواسته‌ایم که به موضوع رسیدگی کنند و برخورد قاطعی با مسببان صورت گیرد. تا روشن شدن موضوع، حادثه "متروپل" را پیگیری خواهیم کرد و قطعا با کوتاهی‌های صورت گرفته از هر ناحیه‌ای چه مهندسی و فنی، چه شهرداری و چه دیگر نهادها، قطعا برخورد خواهیم کرد. 

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در پایان عنوان کرد: جزئیات بیشتر و علل حادثه هنوز برای ما روشن نیست و باید بررسی بیشتری صورت گیرد. اطلاعات متفاوت و متناقضی از فوت‌شدگان و مصدومان حادثه به گوش می‌رسد. در صورت روشن شدن ابعاد حادثه، قطعا بیشتر توضیح خواهیم داد. 

دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان تشکیل شد

دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان با حضور وزیر کشور برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، دومین جلسه ستاد امداد و نجات حادثه متروپل آبادان امروز سه‌شنبه ٣ خردادماه با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر و استاندار خوزستان تشکیل شد.

تسلیت سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز برای حادثه "متروپل"

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز، درگذشت تعدادی از هم استانی‌ها در حادثه فرور یختن ساختمان "متروپل" آبادان را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام دکتر علی‌محمد آخوندعلی آمده است:

"انا لله و انا الیه راجعون

خبر حادثه غم‌انگیز و تاسف‌بار فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان، غمی بزرگ بر دل همگان به ویژه مردم عزیز و سربلند شهرستان آبادان ‌نشاند.

اینجانب با کمال تاسف و اندوه فراوان، درگذشت تعدادی از هموطنان عزیزمان در این حادثه دلخراش و غمبار را به حضور خانواده‌های داغدار و مردم شجاع و صبور آبادان، تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال برای خانواده این عزیزان صبر جمیل، برای درگذشتگان علوّ درجات و برای مصدومین، شفای عاجل مسالت دارم.

علی‌محمد آخوندعلی

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز"

تعداد جانباختگان متروپل به ۱۱ نفر رسید / احتمال محبوس بودن تعدادی در زیرزمین

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از رسیدن تعداد جان‌باختگان متروپل به ۱۱ نفر خبر داد و گفت: حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

محمدحسین نامی ضمن تسلیت درگذشت تعدادی از هم‌وطنان در حادثه متروپل، اظهار کرد: از ساعات اولیه تلاش شد که ساماندهی مناسبی برای اجرای عملیات داشته باشیم. با دستور رئیس جمهور، گروه‌های امداد و نجات از شهرداری‌های تهران، اصفهان، شیراز و ایلام علاوه بر گروه‌هایی که در خوزستان بودند، در محل حادثه حضور پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: تلاش شده که نظمی بر انجام کار حاکم شود و گروه‌های پای کار و تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته شده، با نظم خاصی کار را آغاز کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره روند تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل، گفت: تخلیه ساختمان‌های اطراف صورت گرفته است و تمام تلاش بر این است که از کوچه کنار ساختمان، بتوانیم به طبقه زیرزمین برسیم.

نامی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌شود چند نفر زیر آوار  باشند؟ عنوان کرد: هنوز نمی‌توان آماری با دقت بالا اعلام کرد زیرا کسی آماری ندارد. حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص آخرین آمار جان‌باختگان این حادثه گفت: تعداد جانباختگان ۱۱ نفر است و ۳۲ نفر نیز تاکنون در این حادثه مصدوم شده‌اند.

تسلیت نیکزاد در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان را به مردم خوزستان و آبادان تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، علی نیکزاد در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان و شهادت سردار سرافراز اسلام سردار خدایی را گرامی می داریم.

جلسه ویژه بررسی متروپل با حضور فرماندهان حادثه پلاسکو برگزار شد

جلسه ویژه استاندار خوزستان با رئیس هلال‌احمر کشور و چند تن از فرماندهان حادثه پلاسکو در ادامه ستاد عملیات امداد و نجات حادثه متروپل آبادان برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، جلسه ویژه استاندار خوزستان با رئیس هلال‌احمر کشور و چندین نفر از فرماندهان حادثه پلاسکو امروز سه‌شنبه ٣ خرداد ماه در ادامه ستاد عملیات امداد و نجات حادثه متروپل آبادان برگزار شد.

پیام آیت‌الله کعبی درپی حادثه متروپل در آبادان

 نماینده خوزستان و عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان پیامی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله عباس کعبی در پیام خود نوشته است:

"بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

حادثه جانکاه و دردناک ریزش ساختمان متروپل آبادان و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان آبادانی، داغ ملت ایران و مردم خوزستان و ابادان را زنده کرد.

 مردم انتظار به حق دارند به قصور و تقصیر و سهل‌انگاری و کوتاهی و ناکارآمدی برخی مدیران شهری و استانی و سوداگران مرگ، به طور سریع و انقلابی و شفاف رسیدگی و گزارش آن به مردم داده شود و برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه اقدام مقتضی قانونی از جمله گزارشی جامع از نظام مهندسی در خصوص میزان استحکام ساختمان‌های مشابه و نیز اداره کار در خصوص ایمنی کار و کارگاه‌های بزرگ  صنعتی  استان  تهیه و با متخلفان برخورد قاطع قانونی صورت پذیرد و روند امور اصلاح گردد.

 با سپاس فراوان از ریاست جمهور در صدور دستور پیگیری و رسیدگی ویژه و دادستان کل کشور و ریاست دادگستری استان در اقدام به هنگام و موثر قانونی و وزیر کشور و استاندار خوزستان و شهرداری تهران در بسیج امکانات برای آواربرداری و رسیدگی سریع به حادثه و  آسیب‌دیدگان و همچنین با عرض تسلیت به خانواده داغدیدگان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان، همگان باید برای ایجاد آرامش خاطر اجتماعی و کاهش آلام مردم تلاش مجدانه نماییم.

 اینجانب جهت استیفای حقوق مردم با تمام توان و از طریق مسؤولان ملی و استانی همچنان پیگیرِ جزییات امور این حادثه دردناک و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه هستم.

ولا حول و لاقوة الا بالله العلی العظیم

۳/ ۳/ ۱۳۰۱

  الاقل عباس کعبی

نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری"

هیاتی از کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد حادثه متروپل به آبادان سفر می‌کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سفر هیاتی از این کمیسیون به آبادان برای بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل خبر داد.

صدیف بدری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ماموریت رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سانحه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، بیان کرد: هیاتی از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ظرف چند روز آینده با سفر به آبادان از محل سانحه ریزش ساختمان متروپل بازدید و اسناد و مدارک موجود را بررسی می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: بدون بررسی دقیق نمی توان اظهار نظر کرد که عاملان و مسببان این سانحه چه کسانی هستند؟ بنظر بنده مسائل فنی به ویژه در حوزه ساختمان اصلا شوخی بردار نیست. ساختمان با جان انسان درگیر است. حتما باید مسائل فنی در حوزه ساختمان با جدیت دنبال شود.

نایب رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید مسائل مدیریتی در مسائل فنی دخالت داده شود. کمیسیون عمران ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل را با دقت بررسی خواهد کرد.

وی همچنین حادثه متروپل در شهر آبادان را به ملت ایران و مردم استان خوزستان و آبادان سرافراز تسلیت گفت.

هیاتی از کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد حادثه متروپل به آبادان سفر می‌کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سفر هیاتی از این کمیسیون به آبادان برای بررسی ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل خبر داد.

صدیف بدری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ماموریت رییس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سانحه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، بیان کرد: هیاتی از کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ظرف چند روز آینده با سفر به آبادان از محل سانحه ریزش ساختمان متروپل بازدید و اسناد و مدارک موجود را بررسی می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: بدون بررسی دقیق نمی توان اظهار نظر کرد که عاملان و مسببان این سانحه چه کسانی هستند؟ بنظر بنده مسائل فنی به ویژه در حوزه ساختمان اصلا شوخی بردار نیست. ساختمان با جان انسان درگیر است. حتما باید مسائل فنی در حوزه ساختمان با جدیت دنبال شود.

نایب رییس کمیسیون عمران تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید مسائل مدیریتی در مسائل فنی دخالت داده شود. کمیسیون عمران ابعاد حادثه ریزش ساختمان متروپل را با دقت بررسی خواهد کرد.

استقرار تیم ویژه بازرسی و بررسی ابعاد ریزش «متروپل آبادان»

در پی دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازرس ویژه استان خوزستان مبنی بر نظارت بر نحوه امدادرسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان حادثه ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل آبادان و بررسی ابعاد مختلف موضوع و معرفی متخلفین احتمالی به مراجع قضایی و اداری، تیم ویژه ای از بازرسی این استان مامور بررسی موضوع شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در همان ساعات اولیه ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل در آبادان به بازرس کل ویژه استان خوزستان، ماموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را از حیث ایمنی ساختمان، رعایت اصول شهرسازی و معماری و صدور مجوزهای ساخت و ساز بررسی و نسبت به معرفی متخلفین احتمالی به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد که متعاقب این دستور تیم ویژه‌ای در آبادان مستقر شدند.

بازرس کل ویژه استان خوزستان در این رابطه توضیح داد: متعاقب دستور ریاست سازمان بازرسی کل کشور در خصوص استقرار هیات های بازرسی و نظارت مستقیم بر نحوه امدادرسانی و آوار برداری، از همان لحظات اولیه تیم‌‎های ویژه‌ای از بازرسی استان خوزستان در محل مستقر شدند.

محمد آقاجری با اشاره به اینکه تیم‌های بازرسی به صورت میدانی بر فعالیت دستگاه‌های مختلف در امدادرسانی و آواربرداری نظارت می‌کنند، گفت: متاسفانه بخش دیگری از ساختمان که فرو نریخته نیز از پایداری لازم برخوردار نیست به همین دلیل آواربرداری از محل باید با ایمنی کامل صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تیم ویژه بازرسی برای بررسی موضوع و مشخص کردن عاملان این حادثه در فرمانداری آبادان مستقر شده‌اند، ادامه داد: با توجه به وظیفه قانونی سازمان بازرسی و دستور ویژه ریاست سازمان، تیم ویژه‌ای نحوه ساخت و رعایت نظامات مهندسی و ضوابط شهرسازی را بررسی خواهد کرد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلفی موضوع به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام شود.

بازرس ویژه استان خوزستان با اشاره به حضور در جلسه شورای تامین و ستاد مدیریت بحران، گفت: علاوه بر این، نحوه صدور مجوز و همچنین نظارت بر ساخت این پروژه نیز بررسی خواهد شد و چنانچه افرادی در این رابطه سهل‌انگاری کرده باشند به دستگاه قضایی یا دیگر مراجع معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه چنین حوادثی در استان خوزستان قابل‌قبول نیست و باید مقصران انسانی این حوادث مشخص شوند، بیان کرد: بررسی عملکرد تمام دستگاه‌های مرتبط با حادثه، تا مشخص شدن علل این حادثه نیز موضوع دیگری است که در دستور کار است.

آقاجری تاکید کرد: با افراد و دستگاه‌هایی که در راستای نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات ملی مسکن و ضوابط شهرسازی تکلیف داشته؛ اما سهل‌انگاری کرده و به وظایف ذاتی خود عمل نکرده‌اند برخورد قانونی می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه امدادرسانی به مصدومان این حادثه نیز بیان کرد: بازرسی ویژه استان خوزستان بر نحوه درمان و ارائه خدمات بیمارستانی به مصدومان این حادثه نیز نظارت دارد تا روند درمان مصدومان به صورت مطلوب پیگیری شود.

بازرس ویژه استان خوزستان با اشاره به بازدید از بیمارستان شهید بهشتی آبادان و عیادت از مصدومان سانحه، گفت: به همراه معاون دانشگاه علوم پزشکی خوزستان از مصدومان بستری در این بیمارستان عیادات و در جریان فرآیند درمانی آن‌ها قرار گرفتیم و نحوه خدمات‌رسانی به بیماران به خوبی در حال انجام است.

به گفته وی تمام روند درمان مصدومان این حادثه رایگان است.

درخواست نماینده آبادان از ورود وزیر کشور به حادثه متروپل آبادان

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم با مطرح کردن این پرسش که چرا شهرداری آبادان کنترل گزارش ناظرین نظام مهندسی ساختمان متروپل را متوقف نکرد، از وزیر کشور و راه و شهرسازی خواست تا به این موضوع ورود کنند.

به گزارش ایسنا،‌ جلیل مختار در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود ضمن عرض تسلیت به بازماندگان حادثه ریزش ساختمان متروپل گفت: باز هم  آبادان در فاجعه انسانی سرخط خبر حوادث کشور و جهان شد. باز هم سوءمدیریت دستگاه‌های مربوطه حادثه دلخراشی برای مردم شهیدپرور آبادان خلق کرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس یازدهم اظهار کرد: چرا نظام مهندسی آبادان بر صفر تا صد احداث ساختمان متروپل - از محاسبات و طراحی تا اتمام پروژه - نظارت نکرد؟ چرا شهرداری آبادان کنترل گزارش ناظرین نظام مهندسی ساختمان متروپل را متوقف نکرد؟ چرا اداره کل شهرسازی استان خوزستان مجوز برج سازی و بلندمرتبه سازی را کنترل نکرده است؟ امروزه نظام مهندسی ساختمان و شهرسازی همانند یک پزشک نسبت به جان انسان ها در ساخت و سازها مسئول هستند. وزرای کشور و راه و شهرسازی باید در این خصوص اقدام کنند.

مطالبه نماینده آبادان از دادستانی کل کشور برای برخورد با عاملان حادثه متروپل

نماینده مردم آبادان در مجلس از دادستانی کل کشور خواست تا با عاملان و موثران حادثه متروپل آبادان برخورد قاطع شود.

به گزارش ایسنا، سید مجتبی محفوظی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی درباره ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: سلام بر آبادان زخمی و خونین، آبادان ناآبادی که علی الظاهر قرار نیست زخم هایش التیام یابد؛ چرا که هر روز شاهد مصیبت عظمایی هستیم. آنچه امروز خون و اشک آبادانی‌ها را سرازیر کرده حاصل بی تدبیری‌های مدیریت ۳۴ ساله است؛ از پایان جنگ تحمیلی تا به امروز.

نماینده مردم آبادان در مجلس خطاب به وزارت کشور گفت: تسریع در آواربرداری و خارج کردن افراد محبوس در زیر آوار ضمن حفظ ایمنی کامل و بررسی همه جانبه موضوع و تشخیص عاملان و موثران حادثه اهمیت ویژه دارد. دادستانی کل کشور ضمن بررسی ابعاد حادثه اقدام کرده و نسبت به این موضوع برخورد قاطع کند.

وی گفت: ان شاءالله روزی برسد که با حمایت مجلس انقلابی و دولت مردمی شاهد تکرار اینگونه حوادثه تلخ و غم‌انگیز نباشیم.

نماینده آبادان: خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر عبدالخاطی‌هاست

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر عبدالخاطی‌هاست، از قوه قضائیه خواست تا مسببین این حادثه را شناسایی و با جدیت پیگیری و اقدام کند.

به گزارش ایسنا،‌ سیدمحمد مولوی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی ضمن تسلیت درگذشت جانباختگان حادثه ساختمان متروپل آبادان از ابراز همدردی رئیس مجلس تشکر کرد و گفت: اینک که حادثه غم‌انگیز ریزش ساختمان متروپل مردم نجیب آبادان را عزادار و داغدار کرد، آیا وقت آن نرسیده است که فریاد مظلومیت آبادان شنیده شود؟ خوزستان، آبادان و خرمشهر درگیر عبدالخاطی‌ها است.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه فساد در آبادان و خرمشهر بیداد می‌کند گفت: چقدر فریاد بزنیم؟ از دستگاه قضا انتظار داریم مسببین این حادثه و کسانی که منجر به این حادثه شده‌اند را شناسایی و با جدیت پیگیری و اقدام کند. آبادان منتظر انجام همین حداقل‌هاست.

نماینده اهواز: سازنده متروپل از رانت استفاده کرده است

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر لزوم آواربرداری هر چه سریعتر و رسیدگی به وضعیت بازماندگان حادثه متروپل آبادان به شکل صحیح و بهنگام تاکید کرد.

سیدکریم حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حادثه دلخراش و مصیبت بار فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان را به همه ملت ایران به ویژه مردم آبادان تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان از خداوند متعال صبر جمیل خواستارم و برای افرادی که در بیمارستان‌ها هستند نیز آرزوی شفای عاجل دارم.

وی افزود: در خصوص این پروژه متاسفانه اخبار و اطلاعاتی که به دست می‌رسد حاکی از آن است که مجوزهای قانونی برای احداث و توسعه این بنا داده نشده و متاسفانه آنچه مشخص است این است که سازنده ساختمان متروپل از رانت نزدیکی به مسئولان استانی و مسئولان منطقه آزاد اروند استفاده کرده است.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تکنولوژی‌ها، مجوزها و حساب و کتاب‌ها در خصوص ساخت و ساز، امروز از لحاظ مهندسی به گونه‌ای نیست که بتوان گفت در آن خطا ایجاد می‌شود. تذکرات لازم و هشدارهای لازم به مالک ساختمان متروپل داده شده بود اما مجوز لازم را از سوی مراجع قانونی نگرفته و اگر هم گرفته متاسفانه با رانت و رشوه بوده است.

وی افزود: آنچه اکنون ضروری و در اولویت است آواربرداری و نجات افراد زنده احتمالی و خارج کردن افرادی است که در زیر آوار فوت شده‌اند. اولویت دوم نیز برخورد با همه کسانی است که مسبب این حادثه بوده‌اند، چه در ساخت و ساز و چه در صدور مجوز و چه در روابطی که با شخص سازنده داشته‌اند. باید برخورد قانونی با همه این افراد انجام شود.

حسینی گفت: امروز در مجلس با رئیس مجلس در خصوص متروپل صحبت کردیم و از سوی مجمع نمایندگان خوزستان نیز بیانیه‌ای در این خصوص صادر شد. امیدواریم هر چه سریعتر آواربرداری و رسیدگی به وضعیت بازماندگان به شکل صحیح و بهنگام انجام شود.

هر آن احتمال فروریختن متروپل وجود دارد / احتمال گرفتاری ۵۰ نفر زیر آوار

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره با استقرار ۵۰ دستگاه آمبولانس و آماده‌سازی ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌ها، گفت: وضعیت همه مصدومان به جز یک نفر، مساعد است.

دکتر مجتبی خالدی اظهار کرد: تا این لحظه ۳۳ نفر از هم‌وطنان آبادانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل دچار مصدومیت شده‌اند که توسط همکاران ما به بیمارستان‌ها منتقل شدند. بر اساس گفته شاهدان عینی و با توجه به اینکه  ساختمان در طبقات منفی پر تردد بود است، احتمال داده می‌شود که ۵۰ نفر زیر آوار باشند.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به اینکه چقدر احتمال زنده ماندن افراد گرفتار در زیر آوار وجود دارد؟ گفت: با توجه به تجربه ساختمان پلاسکو، آن زمان نیز این چنین نگرانی‌هایی داشتیم اما با توجه به اینکه در متروپل تمام آوار ۱۰ طبقه در یک طبقه تجمع پیدا کرده است، کار آواربرداری خیلی سخت است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه وضعیت همه مصدومان به جز یک نفر، مساعد است، گفت: ۵۰ دستگاه آمبولانس در محل مستقر کرده‌ایم و ۱۰۰ تخت در بیمارستان‌ها آماده هستند.

خالدی در پایان با اشاره به وضعیت ناپایدار ساختمان نیمه فرو ریخته متروپل عنوان کرد: یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که احتمال ریزش ساختمان در هر آن وجود دارد و افرادی هستند که پایین در حال کار هستند. البته نیروی انتظامی خانواده‌های نگران را از محل دورتر کرده است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار