کد خبر: ۲۱۱۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
تشریح آخرین مصوبات و تصمیمات جلسه هیات دولت
سخنگوی دولت آخرین مصوبات و تصمیمات جلسه امروز هیات دولت را تشریح کرد و از تخصیص اینترنت رایگان به سه دهک پایین جامعه خبر داد..

سه دهک پایین جامعه سهمیه اینترنت رایگان می‌گیرند

سخنگوی دولت آخرین مصوبات و تصمیمات جلسه امروز هیات دولت را تشریح کرد .

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز خبر خوش تسهیل و تسریع اعطای وام ازدواج را پس از دستور رئیس جمهوری در انتهای هفته گذشته داشتیم. ظرف ۴۸ ساعت بخشنامه‌ مربوطه صادر شد و طبق بخشنامه بانک مرکزی همه بانک‌ها مکلفند نهایتاً ده روز بعد از تکمیل مدارک لازم از سوی زوجین تازه ازدواج کرده، وام ازدواج را پرداخت کرده باشند. هرگونه تاخیر در این زمان تخلف است و مراجع ثبت شکایت هم از سوی بانک مرکزی اعلام شده‌اند و البته ان‌شاءالله سقف زمانی از سوی شعب رعایت شود تا کار به شکایت و نظارت بانک مرکزی نرسد.

وی افزود: خبرهای خوشی در زمینه برخی افتتاح‌ها در زمینه مراکز بهداشتی و درمانی داشتیم، از جمله در برخی استان‌های محروم که البته این اخبار خوش افتتاح هنوز تمام نشده و در این ایام عید و شادکامی و دو سه هفته آتی خبرهای خوش افتتاح پروژه‌های دیگری از جمله پروژه‌های بیمارستانی را خواهیم داشت.

بهادری جهرمی یادآور شد: خبر خوشی که امروز وزارت ارتباطات منتشر کرد در حوزه تخصیص سهمیه اینترنت به دهک‌های پایین جامعه است که این بزرگواران با مراجعه به سامانه وزارت ارتباطات در این زمینه می‌توانند از آن استفاده کنند. واقعه خوبی که دیروز رخ داد انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت نفت با شیوه جدید دولت با مشارکت بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی است که کمک می‌کند به هدایت نقدینگی موجود در کشور و هم به تحقق رشد اقتصادی کمک می‌کند.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: این دومین پروژه کلان از مدل جدید سرمایه‌گذاری دولت بود، قبلاً هم یک سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری حدود سه ساله با مشارکت بخشی از فعالان حوزه صنعت و معدن انجام شده بود و روز گذشته هم در حوزه نفت مشابه همان، در حدود ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده که یعنی بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری که با هدایت و حمایت و مدیریت دولت به منظور ساماندهی فعالیت اقتصادی پیشرانان اقتصادی و هدایت آنان به حوزه‌های مولد است.

بهادری جهرمی همچنین تاکید کرد: در هفته جاری اولین مصوبه کارگروه اقتصاد دیجیتال ابلاغ شد که به منظور حمایت از کسب و کارهای حوزه فضای مجازی است تا بتواند مسیر را برای شاغلان این حوزه هموار کند. ان‌شاءالله کمک جدی به اشتغال‌آفرینی به ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال خواهد بود.

وی با اشاره به مصوبات امروز هیات دولت تاکید کرد: لایحه اصلاح موادی از قانون بودجه سال جاری امروز در دولت به تصویب رسید و اصلاحات اندکی بنا شد در کارگروهی انجام شود تا برای مجلس ارسال شود. برخی از مواد قانون بودجه آثار تورمی دارند که احساس می‌شد باید تدابیری برای آن اندیشید که دولت در این لایحه برای برخی از مفاد قانون بودجه که آثار تورمی دارد، درخواست اصلاح به مجلس ارسال خواهد کرد.

بهادری جهرمی افزود: همچنین در حوزه نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت نیز پیش از این دولت افزایش پلکانی حقوق و مزایای کارکنان دولت به نفع کسانی که دریافتی کمتری دارند و با افزایش ۳۰ درصدی پیشنهاد کرده بود تا به تدریج برای کسانی که حقوق بالاتری می‌گیرند این درصد کاهش پیدا کند، اما مجلس این پیشنهاد دولت را نپذیرفته بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: طبیعتاً با وضعیت فعلی قانون بودجه از مسیری که دولت داشت به سمت اصلاح نظام پرداخت حقوق و مزایا به شکلی که عادلانه‌تر پرداخت انجام شود،  محقق نشده بود و یکی از بندهای اصلاحی در لایحه ارسالی این اجازه را به شورای حقوق و دستمزد و هیات وزیران اعطا می‌کند که آن مجموعه‌ها کارمندانی که حقوق پایین‌تری نسبت به سایر بخش‌ها دارند، دولت امکان افزایش حقوق آن بخشها را داشته باشد و امیدواریم این موارد اصلاحی دولت با موافقت مجلس همراه شود.

بهادری جهرمی افزود: همچنین اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت از دیگر مصوبات امروز بود که یکی از نقاط ضروری برای اصلاح ساختار بودجه کشور است که سال‌ها از سوی مراکز نظارتی و حقوقدانان پیگیری می‌شد؛ چرا که هم به تحقق شفافیت مالی و بودجه‌ای کمک می‌کند و هم افزایش انضباط مالی را به همراه دارد که هم آیین‌نامه و هم نمونه قراردادی که وزارت نفت به نمایندگی از دولت با شرکت ملی نفت منعقد می‌کند امروز هر دو متن به تصویب هیات وزیران رسید.

وی همچنین در توضیح بیشتر درباره اقدام وزارت ارتباطات برای سهیمه اینترنت، اظهار کرد: همین امروز اطلاعیه آن را وزارت ارتباطات اعلام کرد که سه دهک پایین جامعه می‌توانند سهیمه خود را با مراجعه به سامانه مربوطه درخواست کنند که سهمیه نسبتاً متعارفی برای این عزیزان در نظر گرفته شده که می‌توانند آن را دریافت کنند.

سخنگوی دولت در واکنش به انتشار اظهارات منتسب به معاون اول رئیس جمهوری درباره بازنشستگان، تصریح کرد: این اظهارات به هیچ‌وجه هیچ تناسبی با اظهار نظرهای آقای مخبر،  در جلسه هیات دولت و  در هیچ جلسه‌ دیگری ندارد. این شایعه را من هم دیدم. برخی اوقات برخی شایعات در فضای مجازی یا برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود که حتی نقل‌کننده آن شایعات هم مشخص نیست. از همکاران رسانه‌ای خواهش می‌کنم اخبار را از مراجع رسمی دولت جویا شوند. به هیچ وجه در هیچ یک از جلسات هیچ مبحثی که حتی نزدیک به این مضمون باشد هم مطرح نشده است.

بهادری جهرمی یادآور شد: اتفاقا دقیقا برعکس، پیرو ماموریتی که رییس جمهوری به معاون اول دادند تا حمایت حداکثری از جامعه بازنشستگان محترم انجام دهند هم رییس جمهوری حساسیت ویژه‌ای در حمایت حداکثری ممکن از بازنشستگان داشتند و هم معاون اول نیز تمام تلاش خود را برای اندیشیدن راهکارها و تدابیر قانونی در ظرف منابع مالی موجود انجام دادند تا بتوان حمایت حداکثری را از بازنشستگان محترم به عمل آورد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت مصرف برق اظهار کرد: نحوه مدیریت در مرحله اول کنترل و محدود کردن مصرف در خود دولت بود تا امکان این باشد که برق در منازل استفاده شود که شیوه‌نامه‌هایی برای مصرف برق و تغییر ساعات کاری در ادارات ابلاغ شد. مرحله دوم برنامه مدیریت‌شده در حوزه کشاورزی و صنایع با توافق خود جامعه کشاورزی و صنایع بود. مدیریت مصرف به گونه‌ای است که میزان قطعی مصرف صنایع هم چیزی حدود یک پنجم یا یک ششم سال گذشته باشد تا با تغییر شیفت کاری این صنایع، خروجی قابل‌قبول خود را داشته باشند.

بهادری جهرمی یادآور شد: اثر این مدیریت امروز در تابلوی بورس مشخص است که همان صنایع پرمصرف با مشکل آنچنانی در حوزه اقتصادی و سودآوری مواجه نشدند، هرچند طبیعتاً در دوره اوج مصرف امکان ارائه خدمات مثل سایر دوره‌ها نیست.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: در این حوزه نوعی همدلی میان دولت و مجلس مطرح است که اصل اینکه یک وزارتخانه جدید با نام وزارت بازرگانی یا چیزی شبیه به آن، با انتزاع بخشی از صلاحیت‌ها و اختیارات موجود در سایر وزارتخانه‌ها، تشکیل شود، نیازمند نظر مشترک هم مجلس و هم دولت است. دولت نظر موافق خود را اعلام کرده و مجلس هم باید این طرح را مورد بررسی قرار دهد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ابلاغ آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان تاکید کرد: این لایحه در نهایت مورد پذیرش مجلس قرار گرفت و به قانون تبدیل شد. برای اجرایی شدن آن نیازمند تصویب آیین‌نامه بودیم که چون رتبه‌بندی برای اولین بار انجام می‌شد، حساسیت‌هایی داشت که از جمله دولت تاکید داشت دخالت‌هایی از بیرون آموزش و پرورش در آن انجام نشود و این فرایند رتبه‌بندی معلمان در خود آموزش و پرورش و با مدیریت خود این مجموعه انجام شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همچنین در زمینه ارزیابی‌های تخصصی دولت بر انجام این امر توسط خود مجموعه آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان اصرار دارد. همچنین دولت در نظر گرفت که اگر برخی از جامعه محترم فرهنگیان امکان کسب امتیازهای لازم برای رتبه‌های قانونی را نداشته باشند، به صورت موقت آن مبلغ فوق‌العاده رتبه‌بندی کمترین سطح، برای یک بازه موقت یکساله به آنان تخصیص یابد تا به نوعی یک سال به این عزیزان فرصت داده شود تا با افزایش توان علمی، دانشی و مهارتی یا سوابق عملکردی خود، مجدداً در معرض ارزیابی قرار گیرند و امکان کسب این امتیازات قانونی برای آنان هم فراهم شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌ریزی برای ایام ماه محرم و راهپیمایی اربعین، اظهار کرد: رییس جمهوری پیش از این مکالمه‌ای با نخست وزیر عراق داشتند و یکی از خواسته‌های مردم ایران مبنی بر حذف ویزا از سفرهای زمینی به عراق را مطرح کرده‌اند که مورد موافقت دو طرف قرار گرفت. مطابق توافق صورت گرفته در ایام عرفه و اربعین، سقف میزان تعداد زواری که می‌توانند به صورت روزانه از مرزهای زمینی عبور و مرور داشته باشند، خیلی افزایش یافته و به نوعی محدودیتی از این حیث برای زوار به وجود نیاید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار