کد خبر: ۲۱۱۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
خبر استعفای نخست وزیر انگلیس موجب سقوط شاخص بورس لندن شد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بورس لندن امروز پنجشنبه در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا قصد استعفا از رهبری حزب محافظه کار را دارد، سقوط کرد.

‌شاخص بورس لندن حدود یک ساعت پیش با ۰.۹۴ درصد کاهش به ۷۵۹۶ واحد رسید.

با انتشار اخبار حاکی از استعفای جانسون، ارزش پوند انگلیس نیز در برابر دلار افزایش یافت.

پوند در این هفته بخشی از افت ارزش خود را جبران کرده است و در برابر دلار آمریکا با چهار دهم درصد افزایش به ۱.۱۹۷ دلار رسید.

در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره آینده اقتصاد انگلیس، پوند انگلیس در برابر دلار روز سه شنبه به پایین‌ترین حد دو سال اخیر رسید.

رسانه انگلیسی اسکای نیوز امروز پنجشنبه از آماده شدن بیانیه استعفای بوریس جانسون از نخست‌وزیری خبر داد.

در حالی که بحران کابینه انگلیس با افزایش رو به گسترش شمار استعفای وزرای و نمایندگان کابینه بوریس جانسون همچنان ادامه دارد، رسانه‌های انگلیسی ظهر پنجشنبه (به وقت تهران) از استعفای قریب الوقوع جانسون از نخست‌وزیری خبر دادند.

‌شبکه «آی‌تی‌وی» انگلیس نیز خبر داد که بوریس جانسون از سمت خود در مقام نخست‌وزیر استعفا داده و قرار است امروز با ترتیب دادن یک نشست خبری رسما استعفای خود را اعلام کند.

همچنین از رسانه‌های انگلیس خبر رسیده که بوریس جانسون با «گراهام برادی» رئیس کمیته ویژه ۱۹۲۲ حرف زده و موافقت خود را برای استعفا از نخست‌وزیری اعلام کرده است.

پیشتر در خبر‌ها آمده بود که از ۱۵۰ عضو حزب محافظه‌کار که در جلسه کمیته این حزب موسوم به «کمیته ۱۹۲۲» شرکت کردند، فقط یک نفر در حمایت از جانسون به‌عنوان رهبر این حزب و نخست‌وزیر انگلیس صحبت کرد.

شبکه «بی‌بی‌سی» هم گزارشی درباره استعفای بوریس جانسون از نخست‌وزیری انگلیس منتشر کرد.

طبق این گزارش، جانسون به دنبال از دست دادن اعتماد وزرای کابینه و نمایندگان از منصب خود استعفا می‌دهد. قرار است رقابت برای رهبری حزب حاکم محافظه‌کار طی فصل تابستان برگزار شود و جانسون تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید کارش را به صورت موقت ادامه دهد.

گمانه‌زنی‌ها درباره استعفای بوریس جانسون از مقامش در شرایطی انجام شده که موج استعفا‌ها در دولت او انجام شده است.

این موج استعفا‌ها پس از آن صورت گرفت که نخست‌وزیر انگلیس اقرار کرد توضیحات «کریستوفر پینچر» درباره اتهام جنسی علیه وی را شنیده و برایش متقاعد کننده بوده است. این در حالی است که جانسون پیش‌تر گفته بود هنگامی که مقام پینچر را به معاون ناظم پالمان ارتقا داده بود از اتهامات علیه وی هیچ اطلاعی نداشته است.

پینچر بعد از افشاگری‌ها درباره تجاوز جنسی به دو نفر از سمتش کنار رفت. او در نامه‌ای به جانسون به او گفت که در شب میهمانی بیش از حد مشروب خورده بوده و «خودش و دیگران را» شرمسار کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار