کد خبر: ۲۱۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
«تجارت آنلاین» بررسی کرد
به نظر می رسد که اختلاف بر سر قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی این روزها دارد تبدیل به یکی از چالش های اصلی پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی کشور می شود.

پشت پرده زمین گیر شدن هواپیماهای کشور

گروه راه و مسکن: به نظر می رسد که اختلاف بر سر قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی این روزها دارد تبدیل به یکی از چالش های اصلی پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی کشور می شود. «اعلام نرخ بلیت شش میلیون تومانی برای پروازهای اربعین بدون هماهنگی با ایرلاین‌ها و فعالان صنعت هوانوردی صورت گرفته است.» این بخشی از صحبت های مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور در گفتگو با ایسناست. به نظر می رسد که شرکت های هواپیمایی کشور از اعلام این مبلغ از سوی وزیر راه و شهرسازی رضایت ندارند و البته به مانند سنوات گذشته به دنبال افزایش قیمت ها هستند.
امسال پیش‌بینی شده است تا ۵ میلیون زائر کربلا برای شرکت در اربعین از طریق هواپیما، قطار و حمل‌و نقل زمینی ‌جابه‌جا شوند که بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر با پرواز جابجا خواهند شد و همین مسئله برنامه ریزی برای کاهش تاخیرات پروازی و پاسخگویی ایرلاین‌ها به مسافران را برای سازمان هواپیمایی کشور سخت تر می‌کند. دستورالعمل حقوق مسافر ایرلاین‌ها را موظف می‌کند تا نماینده آنها در فرودگاه پاسخگوی هر نوع تاخیر، ابطال و یا نقص فنی پرواز باشد. با این حال در بسیاری از موارد راهنمایی مسافر در غیاب نماینده ایرلاین به فرودگاه محول می‌شود و از آنجایی که فرودگاه‌ها وظیفه‌ای برای پاسخگویی به تخلفات ایرلاین‌های خارجی ندارد، سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه‌های خارجی بیشتر هم می‌شود. ۹۵ درصد مسیرهای پروازی در دست چارترکنندگان است. رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی سه هفته پیش اعلام‌کرد که ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های اربعین ابلاغ شده است و اگر ایرلاین‌ها پیش تر مسیرها را به چارترکننگان فروخته باشند باید قراردادهای فروش را لغو کنند.

عدم رضایت ایرلاین ها از قیمت پروازهای اربعین
ناراضی بودن ایرلاین ها درباره قیمت اعلام شده جهت سفر اربعین را از بخش دیگری از صحبت های دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی بهتر می توان متوجه شد؛ آنجا که او در گفتگو با ایسنا گفته است: تصمیمی که بابت تعیین قیمت بلیت هواپیما گرفته شد بدون توجه به سوابق آن در سال‌های گذشته بود؛ چرا که سابق بر این براساس توافقی که با سازمان هواپیمایی کشوری داشتیم نرخ را تعیین می‌کردیم و امسال هم این آمادگی در ایرلاین‌ها وجود داشت اما وزیر راه و شهرسازی بدون هماهنگی ما و مشورت با فعالان این صنعت نرخ شش میلیون تومانی را بابت پروازهای اربعین اعلام کرد. اسعدی سامانی همچنین اعلام کرد: حداقل در ایام اربعین باید ۳۰۰ پرواز انجام شود که برای حدود ۱۸۰ پرواز باید هزینه رویالیتی به فرودگاه نجف پرداخت شود که اینها هزینه‌های اضافی است که بر دوش ایرلاین‌ها تحمیل می‌شود. در واقع باید گفت که شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای اربعین به دنبال سود نیستند و همه می‌خواهند حداکثر توان را به کار گیرند تا زائران راحت‌ترین پرواز را تجربه کنند اما قبل از اعلام نرخ پروازهای اربعین باید با ایرلاین‌ها هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت.

جلوگیری از افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی
صحبت های مطرح شده از سوی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور در حالی گمانه زنی درباره درخواست ایرلاین ها برای افزایش قیمت هزینه سفر اربعین را افزایش می دهد که روز گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه از افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی جلوگیری صورت گرفته است، اعلام کرد که برخی ایرلاین‌ها عمدا در حال زمین‌گیر کردن هواپیماها هستند. محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با تسنیم‌، با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، اظهار کرد: سه ماه است که این کار را متوقف کرده‌ایم. وی ادامه داد: در این بین برخی شرکت‌‌های هواپیمایی به‌طور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کنند. وی توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه می‌شود. در زمان حاضر حدود 115 فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود 400 فروند هواپیماست.

پشت پرده زمین گیر شدن هواپیماهای کشور
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: دلیل زمین‌گیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به‌عبارت دیگر ایرلاین‌ها از یک طرف می‌گویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم این‌که به‌دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند. رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی می‌تواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش 30 درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاین‌ها در انتظار ابلاغ آن هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار