کد خبر: ۲۱۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد؛
«میزان تولید و عرضه بعضی محصولات لوازم خانگی از میزان مصرف بازارهای داخلی بیشتر است.» این بخش مهم و خلاصه بیانیه مطبوعاتی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران است؛ بیانیه ای که در آن ضمن انتقاد از برخی جریان ها جهت ضعیف نشان دادن صنعت لوازم خانگی در کشور، ادعا‌های مطرح شده پیرامون کیفیت نازل، عدم ارائه خدمات پس از فروش، حواله‌ای شدن فروش، افزایش نامتعارف قیمت‌ها را تکذیب کرد.

پاسخگویی تولیدکنندگان لوازم خانگی به نیاز بازار

گروه صنعت و تجارت: «میزان تولید و عرضه بعضی محصولات لوازم خانگی از میزان مصرف بازارهای داخلی بیشتر است.» این بخش مهم و خلاصه بیانیه مطبوعاتی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران است؛ بیانیه ای که در آن ضمن انتقاد از برخی جریان ها جهت ضعیف نشان دادن صنعت لوازم خانگی در کشور، ادعا‌های مطرح شده پیرامون کیفیت نازل، عدم ارائه خدمات پس از فروش، حواله‌ای شدن فروش، افزایش نامتعارف قیمت‌ها را تکذیب کرد.
به گزارش تجارت آنلاین برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که جامعه در حال فقیر شدن است و روی تقاضای لوازم خانگی تاثیر گذاشته است و از آنجایی که حجم صادرات به دلیل تحریم ها کاهش پیدا کرده عرضه داخلی شرکت ها بیشتر شده و این مساله در موقعیتی که تقاضا در بازار کم است منجر شده تا بسیاری از شرکت ها تولید خود را کاهش دهند.
بازار لوازم خانگی در یک سال گذشته با چالش های زیادی مواجه بوده و همین مساله باعث شده تقریبا تولیدکننده ها از برنامه های کلان دولت برای خودکفایی عقب بشینند. یکی از مشکلات امروز صنعت لوازم خانگی قیمت گذاری دستوری است، زیرا از یک سو قیمت مواد اولیه به صورت لحظه ای رشد پیدا می کند و از طرف دیگر بیش از 200 تولیدکننده ای لوازم خانگی در ایران وجود دارد که اگر یک شرکت قیمت محصول خود را تا حدودی تعدیل کند روی فعالیت سایر شرکت ها هم اثر می گذارد. قیمت گذاری دستوری باعث می شود تا تولیدکننده ها از کیفیت محصولات خود بکاهند، هرچند این اتفاق هنوز نیفتاده اما احتمال این مساله هم وجود دارد.
همچنین اخباری از وزارت صمت مبنی بر ارائه مجوز جدید برای بالابردن قیمت برخی محصولات شنیده می‌شود.
مدتی قبل بود که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تلویزیون و افزایش ۱۰ درصدی قیمت یخچال و فریزر خبر داد.
حال این موضوع متقاضیان این بازار را بیش از پیش نگران کرد. کسبه و فعالان بازار نیز از وضعیت کنونی رضایت چندانی ندارند. در واقع، فعالان لوازم خانگی اولین صنفی بودند که در اعتراض به موضوع مالیات بر تراکنش‌های بانکی دست به تجمعات اعتراضی زدند.
بخش دیگر اعتراض آن‌ها در نحوه برخورد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بخش توزیع بود که اجناس غیرقانونی آنها را از انبارها خارج کرد. حال حتی فعالان صنفی معتقدند که با مجوز جدید افزایش قیمت‌ها رکود در بازار عمق بیشتری هم پیدا می‌کند.
انجمن صفنی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور در بیانیه خود، ضمن دعوت همه جهادگران عرصه تولید برای تلاش مضاعف، افکار عمومی را تنها به این نکته جلب می‌نماید که به رغم ادعا‌های مطرح شده، رشد روز افزون چندین برابری میزان تولید و تنوع محصولات به تایید گزارشات رسمی، رقابت جشنواره‌ها و طرح‌های مختلف و متعدد فروش و تخفیف برندهای متعدد با یکدیگر در بازار و نیز گزارش‌های مکرر از گلایه های شبکه توزیع و فروشندگان مبنی بر افزایش عرضه محصولات لوازم خانگی در مقایسه با تقاضا، به خوبی نشان می‌دهد که تولیدکنندگان ایرانی نه تنها توان تامین بازار را دارند بلکه اطلاعات و داده‌های ارائه شده از سوی وزارت صمت مؤید آن است که میزان تولید و عرضه بعضی محصولات لوازم خانگی از میزان مصرف بازارهای داخلی بیشتر است و افزایش تعداد تولیدکنندگانی که در سال‌های اخیر موفق به دریافت تندیس حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان شده‌اند نیز حکایت از تمرکز فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی صنعت لوازم خانگی ایران بر موضوع لزوم افزایش عمق، کیفیت و گستره دامنه ارائه خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتریان دارد.
این انجمن در بخش دیگری از بیانیه خود اعلام کرد: در راه ارتقای مقیاس تولید در صنعت لوازم خانگی، طرح‌های متعدد توسعه‌ای جدید و بهره‌برداری از کارخانجات و خطوط تولید پیشرفته با سرمایه‌گذاری‌های عظیم داخلی در دستور کار تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی ایران قرار دارد. همین امر منجر به رشد کمی و کیفی محصولاتی خواهد شد که امروز به لطف خدا و با اتکا به اعتماد مردم ایران، در بازارهای جهانی حضور دارند و با برندهای مطرح خارجی رقابت می‌کنند.
در پایان این بیانیه آمده است: فشار بر صنعت لوازم خانگی در تأمین نیاز‌های اولیه و سرکوب قیمتی، به طور روزافزون تحمیل شده است اما هزاران تولید‌کننده لوازم خانگی که فعالیت شبانه‌روزی و جهادی آنها در سال‌های گذشته حلقه قطعه‌سازی که سال‌ها در زنجیره ارزش صنعت لوازم خانگی ایران مفقود مانده بود را به جنب و جوش و حرکت درآورده‌اند تا امروز توسعه و پیشرفت صنعت قطعه‌سازی کشور یکی از دستاوردهای صنعت لوازم خانگی در زمان تحریم باشد، قهرمانانه، اجازه نخواهند داد تا با انگشت‌اتهام جریان‌های وابسته، بر روی بعضی از ضعف‌های ناشی از این فشار‌ها، استقلال و عزت مردم ایران بار دیگر تحت سیطره مافیای قاچاق و واردات قرار گیرد.
در همین حال روز گذشته دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، با تاکید بر اینکه این انجمن به دنبال افزایش قیمت نیست، قیمت گذاری دستوری را آفتی برای صنعت لوازم خانگی برشمرد که منجر به کاهش کیفیت تولیدات خواهد شد. عباس هاشمی اضافه کرد: قیمتگذاری دستوری فعالیت‌های تولیدی را دچار اختلال کرده است و ما بارها این موضوع را به ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت و وزارت صمت منعکس کرده‌ایم.
وی گفت: با توجه به افزایش شدید قیمت نهاده‌های تولید و نرخ خدمات پیمانکاری، افزایش قیمت محصولات باید اتفاق می‌افتاد اما دولت به دلیل مشکلات معیشتی مردم به‌دنبال قیمت گذاری دستوری است، اما همین مساله منجر به کاهش سرعت تولید خواهد شد.
وی ادامه‌ داد: در ادامه شاهد کمبود کالا در بازار خواهیم بود، افزایش قیمت اتفاق افتاده و قاچاق توسعه خواهد یافت. هاشمی اظهار داشت: با توجه به تکلیف افزایش قیمت کالا، سبب می‌شود برخی واحدها به سمت کاهش کیفیت تولیدات و استفاده از قطعات کم‌کیفیت بروند که این مساله به ضرر تولید، مصرف‌کننده و صادرات است.این مقام صنفی تاکید کرد: راهکار انجمن برای برون رفت از آثار منفی قیمت‌گذاری دستوری همان شیوه های آزموده شده در جهان و تعیین قیمت در بازار بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در کشور قانون ضد انحصار وجود دارد و لوازم خانگی نیز کالای انحصاری نیست، باید اجازه داد فضای رقابتی در این صنعت و بازار آن شکل بگیرد.
هاشمی تاکید کرد: نه این انجمن و نه تولیدکنندگان موافق گران شدن کالاها نیستند، زیرا به دلیل شرایط رکود نمی توانند سودی از این شرایط ببرند، بنابراین باید اجازه داد تولید کننده همگام با تورم بتواند نسبت به افزایش قیمت ها اقدام کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار