کد خبر: ۲۱۳۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه عرضه محصولات خودرو در بورس کالا در تعادل بازار موثر است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا اقدامی موثر در جهت تعادل بازار است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد چراکه شفافیت و رقابت، نیاز کل بازار خودرو است و محوریت بورس کالا در این بازار می تواند حتی بازار خودروهای خارجی را متعادل کند. 

ابراهیم جمیلی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ورود ایران خوردو و سایپا یا هر خودروساز دیگری به بورس کالا می‌تواند اقدام موثری باشد، زیرا باعث ایجاد شفافیت و رقابت شده و رقابت هم در کیفیت و هم در قیمت محصول موثر است.

جمیلی با بیان اینکه استمرار عرضه و البته کنار گذاشتن کامل رویکرد قیمت‌گذاری دستوری دو شرط اصلی برای تحقق اهداف ورود خودرو به بورس کالا است، افزود: موضوع مهم دیگر علاوه بر ورود خودروهای داخلی به بورس کالا این است که امکان عرضه محصولات وارداتی هم در بورس کالا ایجاد شود و افرادی که خودرو وارد کردند، نیز بتوانند به راحتی محصولات را در بورس کالا عرضه کنند، زیرا این امر باعث ایجاد شفافیت و رقابت در کل بازار می‌شود. 

به گفته وی، قیمت خودروهای خارجی که در حال حاضر بسیار افزایش پیدا کرده است با ورود به بورس کالا و شفافیت کام، قطعا متعادل می‌شود و به دولت پیشنهاد می شود از این ظرفیت بازار سرمایه نهایت بهره را ببرد. 

جمیلی اضافه کرد: از سوی دیگر دولت هم می تواند با توجه به قیمت خودرو و ارز، مالیات خود را به دلیل عرضه در بورس به صورت واقعی دریافت کند، یعنی هم درآمد دولت واقعی تر و شفاف تر می شود و هم مردم دیگر به خودرو به عنوان کالایی سرمایه ای نگاه نمی‌کنند و هر کسی که نیاز به خودرو داشته باشد، اقدام به خرید می‌کند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران تصریح کرد: اکنون فرصت خوبی است که واردات خودرو که در مجلس هم مصوب شده است، صورت بگیرد و خودروهای وارد شده نیز در بورس کالا عرضه شوند، زیرا این عرضه شفاف شدن قیمت ها را به دنبال خواهد داشت، لذا امیدواریم با این کار از قیمت‌های دستوری فاصله بگیریم و به قیمت‌های واقعی برسیم و دولت هم با قیمت‌های واقعی بتواند مودیانی که از پرداخت مالیات فرار کردند را شناسایی کند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار