کد خبر: ۲۱۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه دولت خبر داد
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: کاسبان و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی که به دلایلی نتوانستند بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور مشروط بر اینکه اصل بدهی مالیاتی را بپردازند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقیقی و ۳۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقوقی مشمول بخشودگی صد در صدی می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: کاسبان و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی که به دلایلی نتوانستند بدهی مالیاتی خود را پرداخت کنند از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور که مقارن با هفته دولت است مشروط بر اینکه اصل بدهی مالیاتی را بپردازند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقیقی و ۳۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقوقی و شرکت‌ها بخشودگی به طور صد در صد انجام می شود. به ادارات مالیاتی ابلاغ شده است که از روز شنبه هفته آینده این ضابطه را اجرا کنند.

وی درباره فروش اموال مازاد دولت نیز اظهار کرد: با توجه به موانعی که در حوزه دستگاه‌های اجرایی و استانی در واگذاری اموال دولت وجود داشت در وزارت اقتصاد آسیب‌شناسی کردیم که چطور می توانیم سرعت این کار را افزایش دهیم که موفق شدیم متن مصوبه‌ای را از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دریافت کنیم که مطابق این متن با اختیارات ویژه کمیته‌ای تحت عنوان "هیات مولد سازی دارایی‌های دولت" تشکیل شود و اختیار داشته باشد دارایی‌های مازاد را به فروش برساند یا اجاره دهد و به طور کلی آن هیات دارایی‌های راکد را مولد کند. این پیش‌نویس آماده شده است و امیدواریم بعد از ارسال و تایید مقام معظم رهبری یک اقدام جهش‌گونه را در نیمه دوم سال جاری داشته باشیم. یکی از بهترین روش‌های کسری منابع دولت که اثر تورمی ایجاد نمی کند همین فروش اموال مازاد و دارایی‌های راکد است. امیدواریم با گرفتن این مصوبه بتوانیم تکلیفی که قانون بر عهده ما گذاشته است برای تامین ۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی از این طریق داشته باشیم را انجام دهیم.

وی گفت اگر مجوز لازم را بگیریم تا پایان سال این مساله محقق می‌شود.

خاندوزی درباره اینکه گفته شده است دولت توانسته است درآمد فروش نفت خود را افزایش دهد و درآمدهای مالیاتی که با همکاری خوب فعالان اقتصادی محقق شده است، چرا در هزینه‌ها و مصارف و افزایش هایی که می‌تواند شامل کارکنان دولت شود هم‌چنان قاعده بودجه ۱۴۰۱ انجام می شود گفت: با وجود فروش نفت و درامد مالیاتی به جهت رشد هزینه‌های دولت و مجموع کسری بودجه هم‌چنان وضعیت مدیریت و انظباط بخشی به هزینه‌های دولت در دستور کار اولیه ستاد اقتصادی دولت است.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ما امسال ۴۰ درصد برای سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی  کنار می گذاریم و آنچه برای دولت باقی می‌ماند به اضافه ۱۴ و نیم درصد سهم نفت، ۴۶ درصد از کل فروش نفت است. از طرفی ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه‌های جدید را داریم که سال قبل این را نداشتیم و و ۱۷ تا  ۱۸ هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی لشکری و کشوری و فولاد پرداخت می شود و سیاست دولت این است که اگر درآمدی می ماند برای کسری بودجه صرف شود. تلاش ما این است که صادقانه کمک کنیم کسری بودجه کم شود و تورم کم شود و قدرت خرید مردم افزایش یابد.

خاندوزی تصریح کرد: ما در چهارماه اول امسال شش برابر چهار ماه اول سال گذشته هزینه بازپرداخت اوراق مالی دولت را دادیم یعنی نه تنها دولت از میزان انتشار اوراق‌اش به طور خالص منفعت بودجه‌ای نمی برد، بلکه به صورت منفی آن را به بازار سرمایه برمی گرداند. این رقم در چهار ماهه نخست سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان بوده است، اما امسال  ۴۲ هزار میلیارد تومان شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار