کد خبر: ۲۱۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با «تجارت آنلاین» پیشنهاد کرد:
یک عضو اتاق بازرگانی معتقد است برای حل مشکلات و موانع تجارت خارجی و نقل و انتقال مالی و رفع هزینه‌های اضافه از اقتصاد، برجام می‌تواند راهگشا باشد اما در کنار آن باید اصلاحات داخلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی انجام شود.

اصلاحات داخلی مکمل توافق هسته‌ای

گروه اقتصاد کلان: یک عضو اتاق بازرگانی معتقد است برای حل مشکلات و موانع تجارت خارجی و نقل و انتقال مالی و رفع هزینه‌های اضافه از اقتصاد، برجام می‌تواند راهگشا باشد اما در کنار آن باید اصلاحات داخلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی انجام شود.

عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «تجارت آنلاین» اظهار کرد: تحریم‌ها یک محدودیت اساسی در تجارت خارجی کشور است.

در حوزه‌های مختلف این محدودیت‌ها وجود دارد. در زمینه تجارت هم در بخش صادرات، هم در بخش واردات و ارتباطات بین‌المللی این محدودیت وجود دارد. نمی‌شود گفت تحریم‌ها تاثیری ندارد. اما این را هم نمی‌شود گفت که همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها است.

اوافزود: تحریم‌ها حتما تاثیر خود را دارد. باید ببینیم که صادرات نفت ما به چه میزان رسیده است. هزینه‌ کالاهای وارداتی، نقل و انتقال پول و هزینه حمل ما افزایش پیدا کرده است. ریسک‌های تجاری نیز بالا رفته است.

از همه کشورها نمی‌توانیم کالا وارد کنیم و نمی‌توانیم ال سی باز کنیم. همه این‌ها ناشی از تحریم‌ها است و هزینه‌های واقعی است که تحمیل می‌شود. در تمامی این حوزه تحریم‌ها اثر گذار است. در حوزه صادرات هم مشتری‌های محدودتری داریم و هزینه حمل ونقل و انتقالات‌مان بیشتر می‌‌شود و حاشیه سودمان پایین می‌آید.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: باید پرسید که با وجود تحریم ها دولت تا چه میزان به منابع مالی اش دسترسی دارد؟ در سال‌های گذشته دولت حتی نتوانسته حق عضویت خود در سازمان ملل را پرداخت کند. اما این هم درست نیست که بگوییم همه مشکلات ما ناشی از تحریم‌ها است. ما در داخل نیازمند اصلاحات متعدد اقتصادی هستیم. باید کسری بودجه دولت و چاپ پول اصلاح شود. فضای کسب و کار باید اصلاح شود و ثبات در قوانین و مقررات ایجاد کنیم.

همین طور باید با فساد، رانت خواری و قاچاق مبارزه جدی کنیم و در دولت چابکی ایجاد کنیم و دولت از اقتصاد دستوری دست بردارد. مواردی زیادی است که در حوزه‌های متعدد باید کار شود. این دو در کنار هم هستند. اگر اصلاحات داخلی در کنار اصلاح و تسهیل روابط خارجی باشد می تواند راهگشا باشد. قطعا این گونه نیست که برجام حاصل شود همه مشکلات ما حل می‌شود. برجام لازم است ولی شرط کافی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار