کد خبر: ۲۱۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
یک سرمایه‌گذار ایرانی پیشرو در اسمارت‌مانی
حرکت اول اعلام کرده که در یک سال گذشته علاوه‌بر سرمایه‌گذاری‌های نقدی، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان حمایت غیرنقدی از استارتاپ‌های خود داشته است.

پول هوشمند ۱۰۰ میلیاردی حرکت اول

یکی از مهمترین چالش‌های کسب‌وکارهای استارتاپی در ایران، موضوع جذب سرمایه است. از طرفی آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های جدی در اکوسیستم استارتاپی کمرنگ‌تر از استانداردهای بین‌المللی هستند. در هر حال گاهی بنا به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت سرمایه‌گذاری استارتاپی ایران، بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرده‌است اما در کل رقم و میزان ورود سرمایه‌ها به این حوزه پایین است.

در چنین شرایطی و در فضای رقابتی امروز، تنها در زمانی ایده‌ها و استارتاپ‌های نوآورانه در ایران موفق خواهند شد که بتوانند هوشمندانه‌ترین حمایت‌های مالی و سرمایه‌گذاری را جلب و جذب کنند. در این میان نقش معدود سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایرانی بیشتر مشهود و ملموس خواهد بود.

نکته مهم این است که صرفا حمایت مادی و تزریق سرمایه اولویت ندارد و چه بسا همراهی در مسیر درست، اشتراک تجربیات و فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز کارآفرینان جوان و با انگیزه دارای اولویت بیشتری است.

یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر استارتاپی در ایران، هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر حرکت اول است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد «حرکت اول» تلاش می‌کند با حمایت از کسب‌وکارهای توانمند در حوزه دیجیتال از طریق تزریق سرمایه و ارائه مشاوره‌های تخصصی، همراه با فراهم کردن امکان استفاده از زیرساخت‌های کشوری اپراتور بزرگ و ملی همراه اول، مفهوم پول هوشمند را در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور نهادینه کند.

 

 

* اسمارت‌مانی چیست؟

اسمارت‌مانی در کسب و کار یا پول هوشمند در استارتاپ‌ها به منابع مالی و دانشی گفته می‌شود که توسط سرمایه‌گذاران، خبره‌های بازار و متخصصین در راه‌اندازی و هدایت کسب و کارهای نوپا کنترل می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مبدا این واژه به قماربازی و قمار باز می‌گردد که در گذشته صرفا برای اینگونه موارد استفاده می‌شد اما امروزه از آن به عنوان سرمایه‌ای گران‌بها در کنار دانش و تجربه یاد می‌شود.

پول هوشمند در استارتاپ به طور کلی توسط صاحبان سرمایه که دانش، اطلاعات و ارتباطات خاص خود را از راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و یا منابع در اختیارشان به دست آورده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما متاسفانه بازار سرمایه‌گذاری در ایران هنور بسیار نوپا و نوظهور است. بر همین اساس، سهم اسمارت‌مانی در بازار ایران به دلیل اطلاعات کم در این حوزه هنوز اندک است؛ بنابراین کم‌تجربگی و بی‌دانشی در این زمینه ممکن است منجر به عدم موفقیت و از بین رفتن سرمایه سرمایه گذاران شود. پس برای استفاده از پول هوشمند، وجود یک سرمایه‌گذار هوشمند الزامی است و در زمینه تهیه منابع مالی و انتخاب سرمایه‌گذار باید دقت کافی به کار گرفته شود.

 

*یک سرمایه‌گذار موفق ایرانی

«حرکت اول» یکی از مهمترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر و جسور ارائه‌دهنده اسمارت‌مانی به استارتاپ‌هاست. این هلدینگ سرمایه‌گذاری به لحاظ تیکت‌سایز بزرگ‌ترین وی‌سی ایران محسوب می‌شود. حرکت اول با دسترسی به زیرساخت‌های خاصی که دارد به خوبی مفهوم اسمارت‌مانی (پول هوشمند) را در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی ایران نهادینه می‌کند.

زیرا دقیقا بعد از تزریق سرمایه، تازه ارتباط و ارائه خدمات حرکت اول به استارتاپ‌ها آغاز می‌شود.

یعنی ارتباط با بدنه همراه و ایجاد هم‌افزایی با خانواده بزرگ «همراه اول» جهت استفاده از زیرساخت‌های فنی، تبلیغاتی، همکاری‌های مشترک با سایر اعضای خانواده همراه اول از جمله این اقدامات به حساب می‌آیند.

 

آنچه که یک استارتاپ را ارزشمند و متمایز می‌کند، رشد سریع در زمان مناسب است و این رمز موفقیت بسیاری از یونیکورن‌های فعلی بین‌المللی است.

اینجا نکته مهم صرفا حمایت مادی و تزریق سرمایه نیست و بلکه چه بسا همراهی در مسیر درست، اشتراک تجربیات و فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز کارآفرینان جوان و با انگیزه اولویت بیشتری دارد.

 

«حركت اول» خدمات ویژه‌ای را در اختیار استارتاپ‌هایش قرار می‌دهد که شبکه ارتباطی با سایر سرمایه‌گذاران، مشتریان، تسهیل‌گران و نهادهای پشتیبان؛ هم‌افزایی با شرکت‌های حاضر در سبد سرمایه‌گذاری؛ استفاده از زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های همراه اول؛ هم‌افزایی بین استارتاپ‌های سبد سرمایه‌گذاری و شرکت‌های گروه همراه اول و ارائه مشاوره‌های تخصصی و زیرساخت‌های فنی، مالی، منابع انسانی و توسعه‌کسب و کار، از جمله آنهاست.

 

همچنین بخشی از زیرساخت‌هایی حرکت اول که در یک سال گذشته در اختیار استارتاپ‌های سرمایه‌پذیرش قرار داده، شامل این موارد می‌شوند:

* زیرساخت‌های تبلیغاتی محیطی، پیامکی، رسانه‌ای و نمایشگاهی

* قراردادهای فروش ترافیک با بهترین قیمت بازار برای استارتاپ‌ها

* انجام خدمات امنیت شبکه

* خرید وُچرهای شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری جهت استفاده خانواده بزرگ همراه اول با رویکرد حمایتی و همچنین کمک به برندینگ

* زیرساخت‌های فنی و سرور و شبکه

* جایگزین کردن وُچرهای شرکت‌های سبد سرمایه‌گذاری به عنوان هدایای تبلیغاتی همراه اول  در نمایشگاهها و رویدادها

* معرفی استارتاپ‌ها به بازیگران بزرگ صنعت و مشتریان کلیدی همراه اول جهت عقد قرارداد

* در اختیار قرار دادن سرویس‌های سازمانی همراه اول به استارتاپ‌ها

* در اختیار قرار دادن کانال‌های فروش همراه اول جهت ارائه سرویس‌های استارتاپ‌ها به مشتریان

نام:
ایمیل:
* نظر: