کد خبر: ۲۱۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
رئیس جمهور در نشست خبری در نیویورک:
رییس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، نه شرقی و نه غربی است و تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی و فرایند امورمان را تنظیم نخواهیم کرد.

باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت گذاشت

رییس جمهور اسلامی ایران در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، نه شرقی و نه غربی است و تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی و فرایند امورمان را تنظیم نخواهیم کرد.

نشست خبری رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه های بین المللی در نیویورک برگزار شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با رسانه‌های خارجی به سوالات آنان در موضوعات مختلف سیاسی و بین المللی پاسخ خواهد داد. در این نشست خبری ، خبرنگاران رسانه های امریکایی، روسی، چین و منطقه حضور داشتند.

رییس جمهور در ابتدای جلسه با بیان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست نه شرقی و نه غربی است؛ یعنی ما تحت سلطه هیچ قدرتی زندگی سیاسی‌مان و فرآیند امورمان را تنظیم نمی‌کنیم؛ اصل اساسی در سیاست خارجی ما زیر سلطه هیچ قدرتی رفتن است و نه بر دیگران سلطه پیدا کردن است.

آیت الله رییسی تاکید کرد: سیاست خارجی ما تعامل با همه کشورها اعم از کشورهای شرقی و غربی است؛ برخی ممکن است این برداشت را داشته باشند که ارتباط ما با کشورهای شرقی مانند کشور چین یا روسیه بیشتر است؛ این تعامل به این دلیل است که قبل از این دولت، برداشت این بوده است که توجه دولت به چند کشور خاص در غرب بوده است.

رئیس جمهور بیان کرد: الان اگر بخواهم نگاه دولت را بگوییم، نگاه دولت نگاه متوازن و متعادل و نگاه به همه کشورها است. هر کشوری که بخواند به جمهوری اسلامی ایران همکاری داشته باشد ما سیاست تعامل و همکاری را با همه کشورها را خواهیم داشت با اولویت کشورهای همسایه ما اولویت سیاست همسایگی را ما حتما دنبال خواهیم کرد.

رئیسی ادامه داد: روش کار ما نشان می دهد که این سیاست را در عمل دنبال می کنیم و اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد حتما ما این زمینه همکاری و مساعدت را به ویژه در حوزه‌های سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت سیاست همسایگی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اگر کشوری بخواهد با جمهوری اسلامی همکاری کند زمینه همکاری را در زمینه سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

آیت الله رییسی عنوان کرد: استکبار خودبزرگ بینی و خودمحوری و خود را برتر از دیگران دیدن چه در یک شخص و چه در حزب و گروه و چه در یک کشور و حاکمان کشور، امر ناپسندی است. آنچه به همه انسان‌ها تاکید شده آن است که خود را در محضر خداوند ببیند و خدا را بر زندگی خود حاکم کنند. اما اگر کسانی بودند که خواستند خودمحوری و خودستایی کنند این امر ناپسندی است چه در زندگی فردی و اخلاق فردی و چه در سطح اجتماعی و حاکمان.

وی تصریح کرد: کسانی که دچار استکبار می‌شوند، اینها نه فقط ظلم به خودشان می‌کنند بلکه ظلم به جوامع می‌کنند. امروز جامعه بشری از استکبار رنج می‌برد. از کشورهایی که خود را در جایگاه برتر می‌بینند و یا به خاطر قدرت نظامی‌شان یا به خاطر قدرت پولی شان می‌خواهند به کشورهای دیگر زور بگویند و خودشان را بر کشورها و جوامع دیگر مسلط می‌بینند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: اینجاست که انحراف و ظلم اتفاق می افتد و آنچه امروز انسان در کره زمین از آن رنج می برد جدای از آفات و امراض که گرفتار می شوند، انسان هایی هستند که دچار نوعی خود بزرگ بینی  و روحیه استکباری هستند این ها نه فقط اسباب نابودی خود بلکه نابودی جوامع را فراهم می کنند و این ها مشکلات جدی ایجاد می کند.آنچه دیروز در سخنان اشاره کردم باید از استکبار پرهیز کرد و جوامع بشری اجازه  ندهند افراد یا حاکمانی که دچار رویحه استکباری شدند به دنبال آن استبداد، استعمار و به بند کشاندن می آید و نباید اجاز داده این اتفاق بیفتاد.

رئیسی در پاسخ به سوال ایرنا در مورد مذاکرات گفت: ما شرایط اقتصادی خودمان و بازار را بارها اعلام کرده‌ایم که بند به برجام یا به نتیجه رسیدن گفت و گو نکرده و نخواهیم کرد. زیرا اگر سفره مردم و اقتصاد مردم بند به برجام شود مشکلات جدی ایجاد می‌کند. سیاست دولت ما آن است که ما در مذاکرات شرکت کنیم و از توافق خوب استقبال کنیم اما ارتباط دادن اقتصاد کشور به موضوع برجام مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: نسبت به اینکه آمریکایی‌ها چه می‌خواهند انجام دهند در ارتباط با مساله برجام، ادعای دولت جدید این است که ما می‌خواهیم غیر از دولت گذشته باشیم ما توافق را دنبال می‌کنیم ادعای آنها این است که ما می‌خواهیم به برجام برگردیم ادعای آنها این است که که ما دنبال توافق هستیم. رفتاری که تاکنون شده است رفتاری متفاوت با دولت گذشته نبوده است یعنی در عمل و اجرا ما دیده‌ایم که اتفاقاتی که توقع می‌رفت بیفتد یعنی رفع تحریم‌ها، تاکنون اتفاق نیفتاده است بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که کشورهای اروپایی و آمریکا اگر مصمم هستند زیرا ما تصمیم‌مان را اعلام کرده‌ایم آنها باید تصمیم بگیرند یعنی الان توپ در زمین آمریکایی‌ها است و باید تصمیم بگیرند اگر می‌خواند نسبت به این توافق پایبند باشند و پایبندشان هم پایبندی جدی است،؛ باید رسما اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان بدهند که به این توافق پایبند هستند.
 
رئیسی بیان کرد: اگر پایبندی نشان بدهند نسبت به توافق حتما ما یک توافق عادلانه و خوب را که جمهوری اسلامی بتواند از آن انتفاع اقتصادی داشته باشد استقبال می‌کنیم. لیکن با توجه به تجربه‌ای که ما داریم نخست نقض تعهد از ناحیه آمریکایی‌ها دوم عدم انجام تعهد از ناحیه اروپایی‌ها باید به ما حق داده شود که در این رابطه ما خواسته‌هایمان را پیگیری کنیم که به صورت اطمینان‌بخش و پایدار انجام بگیرد.

توافق باید واقعی و اطمینان بخش باشد 

رئیس جمهور در پاسخ به رسانه ژاپنی درباره علت اخذ تضمین در توافق با آمریکا اظهار داشت: تضمین آمریکا به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آمریکایی ها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند و از تعهداتی که دارند واقداماتی که باید انجام می‌دادند اعلام می‌کنند مسئولیتی ندارند.

آیت‌الله رئیسی یادآور شد: این یک تحربه است و چشم انداز آینده ما را روشن می کند که بدون تضمین اگر توافقی شود گره ای که به این قرار داد زده شد دوباره این گره زده می شود و لذا اعلام کردیم باید تضمین دهد و این تضمین باید اطمینان بخش باشد که به تعهدات خود پایبند هستند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، ادامه داد: تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد جمهوری اسلامی بود و طبق اعلام اژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و چگونه است بدون تضمین بگوییم این توافق انجام شد.

رئیسی توافق را فقط صورت شکلی ندانست و تأکید کرد: توافق باید آثار و منافع اقتصادی برای جمهوری اسلامی داشته باشد. آنان که می‌خواهند با ما وارد کار شوند می گویند چگونه وارد کار شویم که توافق پایدار نیست.

وی افزود: اگر تضمینی نباشد از آنجا که آن شرکت صرفه و صلاح خود را انجام کار ماندگار می بیند، لذا به شریک اقتصادی تزلزل می دهد و او را سست می کند و چگونه ممکن است با ما وارد کار شوند شرط آنها این است که این قرارداد پایداری و استحکامی دارد.

رئیس‌جمهور اذعان کرد: استحکام قراردادها در گرو اطمینان بخشی و زمینه اطمینان بخشی و اعتماد، تضمین این تفاهم و توافق است و باید مطمئن بود توافق اطمینان بخش است تا براساس آن قراردادهای اقتصادی شکل بگیرد.

پرونده های پادمانی در آژانس باید بسته شود

رییس جمهور درباره به پرسش دیگری درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت: همواره تأکید کرده‌ایم و این را هم رسما اعلام کرده ایم که امروز موضوع بسیار مهم رفع تحریم‌هاست‌ و توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تاثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می تواند مانع تراشی کند.

آیت الله رییسی با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، اظهار داشت: لازمه حصول این توافق تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است و مساله حل و فصل پرونده پادمانی از شرایط اصلی و از ارکان توافق است. 

وی در عین حال افزود: دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته ای ایران باز بوده و دوربین های آنها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته ای ما نبوده و فعالیت های ما صلح آمیز است.

نظر نهایی درباره فوت مهسا امینی با مقام قضایی است

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره فوت مهسا امینی در ایران اظهار داشت: رخدادی که اتفاق افتاده در دست بررسی است و نظر نهایی در این باره را با مقام قضایی است؛ آنچه درباره فوت این خانم مطرح است و اگر قصور و تقصیری بوده، حتماً بررسی می‌شود  و من در تماس با خانواده او هم قول دادم فارغ از آنکه مجامع جهانی موضع بگیرند یا نه، مساله را پیگیری کنم‌.

وی تاکید کرد: ما دنبال اجرای عدالت هستیم و اجازه نمی‌دهیم درباره این خانم و هیچ شهروندی حقی از کسی تضییع شود اما نباید مسایل حقوق بشری به صورت دوگانه پیگیری شود.

آیت الله رییسی با اشاره به قتل‌هایی که در آمریکا و کشورهای غربی توسط پلیس صورت می گیرد، اظهار داشت: حفظ حقوق بشر در گرو پرهیز از استاندادهای دوگانه است تا از سوی مردم صادقانه تلقی شود.

رییس جمهور درباره اعتراضات در ایران هم به این موضوع گفت: اعتراضات چه صنفی و چه اعتراضاتی که درباره مسایل مختلف مطرح است، همواره بوده و هست و شنیده می‌شود؛ ولی باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت گذاشت؛ هیچ کس اغتشاش را قبول ندارد.

آیت الله رییسی تصریح کرد: امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به نحوی است که در محافل عملی و سیاسی و فرهنگی و رسانه ها نظرات مختلف مطرح می شود ولی اعتراض با اغتشاش متفاوت است.

کشورهای عضو شانگهای و ایران می‌تـوانند از ظرفیت هم بهره ببرند

رئیس جمهور در پاسخ به اینکه چشم انداز ایران از حضور در شانگهای چیست، گفت: سازمان شانگهای فرصت و امکانی برای جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی هم فرصتی برای شانگهای است.

وی با بیان اینکه اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای از کشورهای آسیایی تشکبل شده که می تواند ما را با زیرساختهای اقتصادی آسیا مرتبط کند، ادامه داد: همکاری کشورهای عضور شانگهای حتما منافعی برای جمهوری اسلامی دارد و می‌تواند با اقتصادی که در این سازمان وجود دارد و میزان بالایی است، مرتبط باشد. چین هند و دیگر کشورها در آن عضویت دارند و فرصت بسیار خوبی است که در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری و دیگر حوزه ها با این کشورها در ارتباط باشیم.

آیت الله رییسی اظهار داشت: عضویت ایران در این سازمان برای استفاده از اتصالات و ارتباطات جمهوری اسلامی در شمال، جنوب، شرق و غرب دارد و هم جمهوری اسلامی می‌تواند از فرصت ها و ظرفیت هایی که در این منطقه اقتصادی وجود دارد استقفاده کند و منافع هر دو طرف کاملا تضمین شده است و تشکر می کنیم از اعضای شانگهای که عضویت جمهوری اسلامی را قبول کردند.
رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در همکاری های تجاری و اقتصادی بنا داریم با همه کشورها که بنای تعامل با جمهوری داشته بانشد در شرق، غرب، آسیای مرکزی و میان همسایگان دنبال کنیم.

مردم فلسطین سرنوشت خود را بر عهده بگیرند

آیت الله رییسی در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه درباره درباره اینکه ایران چه کاری می‌تواند بکند تا فلسطینیان به حق‌شان برسند، اظهار داشت: فلسطین ۷۰سال است توسط اشغالگران اشغال شده و مردم آن در سرزمین های دیگر اردن، سوریه، لنبان، کرانه باختری و جای جای اطراف خود و عده ای در غزه آواره شدند و به صورت زندان بزرگ حبس شده اند.

رییس جمهور با طرح این سوال که تا کی می خواهد این وضع ادامه یابد، ادامه داد: این وضع قابل ادامه نیست و این ظلم علیه فلسطین باید پایان یابد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: راهکارهای آمریکایی ها و غربی ها با تنظیم قراردادهایی چون کمپ دیوید و اسلو پاسخ نداده و نتوانسته فلسطینیان را به حق خود برساند. اگر پیشنهاد جمهوری اسلامی که در سازمان ملل ثبت شده مورد توجه قرار بگیرد خوب است؛ پیشنهاد این است که مردم فلسطین اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی را آرای خود کاملا دموکراتیک اعلام کنند و از همه فلسطینیها رای گیری شود و هر کس در رای قرار گرفت می تواند سرنوشت فلسطین را در دست بگیرد که در این صورت هم با دموکراسی موافق است و هم راه حل پیش رو برای حل مساله فلسطین است.

وی افزود: در غیر این صورت هر راه حلی که حق فلسطین را نادیده بگیرد راه حل نمی دانیم. جمهوری اسلامی و رهبر ایران نخستین بار مطرح کردند که در سازمان ملل ثبت شد و پیگیری این راه حل پایان وضعیت فلسطین خواهد بود.

برای پایان دادن جنگ اوکراین باید گفت‌وگو را دنبال کرد

رئیس‌جمهور درباره موضع ایران نسبت به جنگ در اوکراین گفت: اعلام کردیم برای میانجی گری و وساطت آمادگی داریم قبلا هم اعلام کردیم والان هم می گوییم هر راهکاری برای خاتمه جنگ باشد معتقدیم؛ جنگ باید خاتمه یابد همه اختلافات با گفت‌وگو قابل پیگیری است.

وی افزود: در سخنرانی خود در سازمان ملل هم گفتم راهکار خروج از بحران‌ها فقط جنگ نیست و جنگ می‌تواند به گفت‌وگو تبدیل شود و اختلافات می‌تواند با گفتگو قابل حل باشد. برای پایان دادن جنگ باید گفتگو را دنبال کنیم.

برخی کشورهای غربی مأمن عناصر تروریستی شده‌اند

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی برنامه‌ای برای شکایت از منافقان بابت ترور ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه ندارد، گفت: این گروهک به قدری جنایت کردند که در لیست سیاه و سازمان تروریستی اروپا قرار گرفتند. حالا چه اتفاقی اقتاد که کشورهای غربی و آمریکایی دوباره با این سازمان همکاری می‌کنند و برخی ازعناصرشان را در کشور خود جای دادند.

وی با بیان اینکه کشورشان مأمن تروریست‌ها قرار گرفته است ، اذعان کرد: با چه دلیل و حجتی پایگاه و مأمن برای سازمانی ایجاد  کردید که خود شما آن را در لیست سیاه قرار داده اید. 

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: اینها به ترور ۱۷ هزار نفر دست زدند و این همان استانداردهای دوگانه است که چرا اینها در این کشورها فعالیت دارند. این سوال ملت‌های آزادگان جهان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه چرا اینها به فعالیت خودعلیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند، گفت: اینها که با صدام در ۸ سال دفاع مقدس و در حمله به کویت همکاری کردند و در بسیاری از جنایت‌ها همراه صدام بوده اند، چرا الان فعالیت دارند و همه باید به این سوال پاسخگو باشند.

رئیسی بیان کرد: دلیل اینکه من تصویر حاج قاسم سلیمانی را در سازمان ملل به دست گرفتم و این را وظیفه خودم دانستم این بود که داعش و گروه‌های تروریستی که در منطقه زندگی را بر مردم سیاه و تیره و تار کرده بودند و زن و کودک را می‌کشتند و خانه‌ ها را بر سر مردم خراب می‌کردند و عراق و سوریه و منطقه را به آتش کشیدند، جوانان برومندی آمدند و سد راه آنها شدند. 

وی ادامه داد: این جوانان از عراق، سوریه، افغانستان، ایران و کشورهای مختلفی کنار هم جمع شدند و تصمیم گرفتند جان خود را بگذارند تا مردم منطقه در امان باشند و فرماندهی این جمعیت با سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی بود. یعنی قهرمانی مبارزه با تروریسم در منطقه شهید قاسم سلیمانی بود لذا ترور حاج قاسم یعنی ترور قهرمان مبارزه با تروریسم. سوال من از آمریکایی‌ها این است که مگر شما مدعی مبارزه با تروریسم نیستید؟

رییسی جمهوری با بیان اینکه مقامات آمریکایی در مبارزات انتخاباتی اعلام کردند که داعش را ما تشکیل دادیم، اظهار داشت: داعش را تشکیل دادید، داعش را حمایت کردید، جنایات بسیاری توسط داعش در منطقه انجام شد، حاج قاسم با جوانان برومند منطقه در مقابل داعش ایستادگی کردند و منطقه را امن کردند. آیا حاج قاسم سلیمانی جایزه داشت یعنی باید به وی جایزه و مدال قهرمانی می‌دادیم زیرا توانست داعش را زمینگیر کند و منطقه را از شر داعش نجات دهد یا جزای حاج‌قاسم سلیمانی این بود که ترور شود؟

وی با بیان اینکه حاج‌قاسم میهمان عراقی‌ها بود، گفت: نخست وزیر وقت عراق اعلام کرد که سردار سلیمانی میهمان ما بوده است، با چه قانونی و با چه حجتی میهمان کشور ثالث ترور می‌شود این تروریسم دولتی است و رئیس جمهور سابق آمریکا رسما هم اعلام می‌کند که این کار به دستور من انجام شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: من در سازمان ملل اعلام کردم شخصیتی که امروز نام او را می‌برم قهرمان مبارزه با تروریسم است یعنی تمام منطقه و دنیا باید نسبت به شخصیت او ادای احترام کند زیرا وی همه زندگی خود را برای امنیت منطقه و امنیت مردم گذاشت و اعلام کردم که از طریق حقوقی و بین‌المللی با جدیت رسیدگی به این پرونده و محاکمه عامران و مباشران این جنایت را دنبال می‌کنیم. ما این کار را حتما دنبال می‌کنیم زیرا اینها باید به دست عدالت سپرده شوند.

رئیسی عنوان کرد: بحث من روز گذشته در سازمان ملل بر محور عدالت بود. یکی از جلوه‌های عدالت محاکمه عامر و مباشران قتل و شهادت حاج‌قاسم سلیمانی است. اگر اینها محاکمه شوند و به دست عدالت سپرده شوند یقین بدانید آیندگان جرات نخواهند کرد دست به جنایات بزنند و اگر این کار انجام نشوند تضمینی وجود ندارد که عدالت‌خواهان، حق‌خواهان و شخصیت‌های مجاهد و مبارز در جایگاه و کسوت مبارزه با تروریسم در امان بمانند. 

وی خاطرنشان کرد: من چند روز پیش هم به آقای مکرون گفتم و به شما خبرنگاران هم این جمله را عنوان می‌کنم که اگر حاج قاسم سلیمانی، سپاه قدس و نیروهای منطقه جلوی داعش را نمی‌گرفتند یقیین بدانید امروز اروپا امن نبود و امنیت اروپا به مخاطره می‌افتد لذا باید از اینها که این اقدام مجاهدانه را انجام دادند قدردانی کرد.

عادی سازی روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی امنیت ایجاد نمی‌کند

آیت الله رئیسی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی و موضع ایران در این خصوص گفت که ما بنا را بر ارتباطات حسنه با همسایگان گذاشتیم و اصل سیاست همسایگی، روابط حسنه است اما به آنها اعتراض جدی داریم زیرا حمایت از مردم فلسطین، با عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی ممکن نیست.

رییس جمهور تاکید کرد: مردم فلسطین و غزه از اقدام رژیم صهیونیستی نفرت دارند و قطعاً مردم منطقه با ارتباط کشورهایشان با رژیم صهیونیستی مخالف هستند و به طور رسمی اعلام کردیم هرگونه ارتباط با این رژیم، خنجری بر پشت مردم فلسطین است. معتقدیم این دولت‌ها در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی، سخت در اشتباه هستند.

رئیس جمهور با طرح این سوال که ترور دانشمند هسته ای ایران توسط چه کسانی انجام می شود؟ اظهار داشت: ایادی رژیم صهیونیستی و معتقدیم ریشه بسیاری از مشکلات در منطقه رژیم صهیونیستی است و اگر جای خود نشانده نشود شرارت آن کشورهای منطقه را می گیرد.

آیت الله رییسی خاطر نشان کرد: عادی سازی روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی امنیت ایجاد نمی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار