کد خبر: ۲۱۵۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، تلاش اوپک پلاس برای متوازن کردن بازار و بررسی کاهش تولید، نوعی تقابل با آمریکا است و واشنگتن نیز اقدامات متقابلی انجام خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، رویترز طی گزارشی نوشت، به نظر می رسد، اوپک پلاس در نشست امروز این گروه، خود را برای یک کاهش شدید تولید نفت آماده می کند.

به نوشته این گزارش، با وجود فشارهای آمریکا بر اوپک پلاس برای تولید بیشتر، این کاهش تولید بر فشار، در بازاری که هم اکنون با کمبود عرضه مواجه است، می افزاید.

کاهش احتمالی اوپک پلاس می تواند سبب تقویت قیمت نفت شود. قیمت نفت در سه ماه گذشته به علت رکود اقتصادی در جهان، افزایش نرخ بهره آمریکا و تقویت دلار، از 120 دلار به 90 دلار در هر بشکه کاهش یافته بود.

به گفته منابع آگاه، اوپک پلاس که متشکل از کشورهای عربستان و روسیه است، در حال بررسی کاهش یک تا 2 میلیون بشکه در روز هستند. چندین منبع آگاه گفته اند که رقم کاهش تولید به 2 میلیون بشکه در روز نزدیک تر است.

یک منبع آگاه گفت، آمریکا با این استدلال که عوامل بنیادین بازار از اقدام اوپک حمایت نمی‌کنند، به اوپک فشار می‌آورد تا این کاهش تولید را انجام ندهد.

منابع آگاه می گویند، هنوز مشخص نیست که این کاهش تولید، شامل کاهش های داوطلبانه اضافی اعضای اوپک نظیر عربستان هست یا عدم توانایی تولید موجود اعضای این گروه را شامل می شود.

اعضای اوپک پلاس در ماه آگوست از هدف تولیدی خود 3.6 میلیون بشکه در روز عقب ماندند.

تحلیلگران بانک سیتی در یادداشتی نوشتند: «افزایش قیمت نفت ناشی از یک کاهش تولید قابل توجه، احتمالا دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره آمریکا عصبانی می کند.»

تحلیلگران سیتی با اشاره به لایحه آنتی‌تراست آمریکا علیه اوپک، معتقدند: «این اقدام اوپک پلاس می تواند واکنش های سیاسی بیشتری از سوی آمریکا در پی داشته باشد. از جمله آزادسازی بیشتری از محل ذخایر راهبردی نفت این کشور و یا تقویت بیشتر لایحه NOPEC.»

به گزارش فارس، لایحه (NOPEC) اجازه می‌ دهد اوپک و کشورهایی که با این سازمان همکاری می ‌کنند به ‌دلیل افزایش غیرطبیعی قیمت ‌های نفت، مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. در ۲۰ سال گذشته، هر زمان که قیمت نفت رو افزایش گذاشته است، آمریکا برای زیر فشار گذاشتن اوپک، لوایح مشابهی در کنگره مطرح کرده اما هیچ گاه این لوایح به نتیجه نرسیده ‌اند.

بانک جی پی مورگان نیز اعلام کرد، پیش بینی می کند، واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار دهد.

عربستان و سایر اعضای اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو اوپک و روسیه هستند، اعلام کردند بیشتر به دنبال ثبات بخشیدن به بازار هستند تا هدف قرار دادن قیمت نفت.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز به 92 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

در ادامه گزارش رویترز آمده است، غرب روسیه به استفاده از انرژی به عنوان سلاح و ایجاد بحران در اروپا که می تواند سهمیه بندی گاز و برق در زمستان پیش رو را به دنبال داشته باشد، متهم می کند.

در مقابل، مسکو نیز، غرب را به استفاده از دلار و سیستم های مالی نظیر سوئیفت به عنوان سلاح در قبال روسیه متهم می کند.

یکی از دلایلی که واشنگتن می خواهد قیمت نفت کاهش یابد، محروم کردن مسکو از درآمدهای نفتی‌ است و این در حالی است که عربستان سعودی تاکنون اقدامات مسکو را محکوم نکرده است.

روابط عربستان و دولت بایدن پس از سفر رئیس جمهور آمریکا در سال جاری به ریاض و اینکه نتوانست هیچ تعهد همکاری قاطعی در زمینه انرژی به دست آورد، تیره شده است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات گفت: «این تصمیم فنی است و سیاسی نیست....ما از (اوپک) به عنوان یک سازمان سیاسی استفاده نمی کنیم.»

وی افزود، نگرانی ها در مورد رکود جهانی یکی از موضوعات اصلی (نشست) خواهد بود.

پایان پیام/

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار