کد خبر: ۲۱۷۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
مردی که وزیر نفت دولت دهم بود و در دولت سیزدهم سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد این روزها زمزمه هایی مبنی بر کنار رفتن او از این وزارتخانه مطرح است اما سوال این است که چه عواملی در این تغییر نقش دارد.

مردی که نفت را بیشتر از مسکن دوست داشت!

بازار نوشت: بخش مسکن و حمل و نقل در طی سال های اخیر و بعد از ادغام وزارت راه و شهرسازی دچار چالش شدیدی شد و حال این روزها بعد از سال ها، تفکیک را نجات بخش این وزارتخانه و این دو بخش عنوان می کنند. اما سوال این است که آیا تفکیک و تغییر در راس وزارتخانه می تواند این وزارتخانه عظیم و طویل را به رسالت خود بیش از پیش نزدیک کند.

فارغ از اینکه چه شخصی این روزها به عنوان جایگزین رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در رسانه ها مطرح می شود این سوال مطرح می شود که چرا باید وزیری که از سال ۹۰ تا ۹۲ وزیر نفت بوده به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم انتخاب شود؟

این فشار برای گرفتن رضایت از رئیس جمهور برای موافقت با تغییر در کابینه به خصوص در وزارت راه و شهرسازی به نظر می رسد در حال تبدیل شدن به واقعیت است. برخی نمایندگان مجلس در جلسات حضوری با رئیس جمهور با انتقاد از دولت به خصوص در بخش مسکن خواهان برکناری وزیر راه و شهرسازی شده اند.

یکی از ایراداتی که نمایندگان مجلس به رئیس جمهور منتقل می کردند این بود که بخش مسکن بخش رها شده ای است و حال عمومی وزیر راه به گونه ای نیست که او قادر به رفع مشکلات باشد. هر چند بخش حمل و نقل به خصوص بخش هوایی به تنهایی می تواند انرژی زیادی از وزیر راه و شهرسازی بگیرد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن موفق عمل کرده است؟ گفت: مشکل اصلی این است که اکنون بازار مسکن کشور صاحب ندارد. شاید وزارت راه و شهرسازی را بتوان مسئول تولید مسکن دانست اما به هر حال مشخص است که این وزارتخانه در بازار مسکن هیچ مسئولیتی ندارد.

وی افزود: وعده ساخت چهار میلیون مسکن بر روی دوش وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است و همین موضوع می تواند این وزارتخانه را در ساماندهی بازار مسکن دچار مشکل کند. اما به هر حال اگر بخواهیم در بخش تولید مسکن هم به این وزارتخانه نمره بدهیم باید عنوان کنیم که در این بخش هم که همانا وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی است تا حدودی زیادی از برنامه عقب هستیم.

او در پاسخ به این پرسش که این روزها بحث تغییرات در وزارت راه و شهرسازی به دلایل بیماری وزیر راه و شهرسازی مطرح است ادامه داد: همانطور که اشاره کردم بار سنگین ساخت ۴ میلیون مسکن روی دوش وزارت راه و شهرسازی قرار داده شده است و از سوی دیگر می بینیم که در عودت زمین هم سازمان ها و وزارتخانه ها چندان همکاری خوبی با این وزارتخانه نداشتند و همین موضوع که کار را دشوار کرده است.

شاکری تاکید کرد: اگر می خواهیم به وعده ساخت ۴ میلیون مسکن عمل کنیم باید دولت و در راس آن رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نسبت به تغییرات برای پوشش دادن به این وعده ها ایجاد کنند. مسئولیت این کار و تغییر قبل از اینکه مجلسی ها ورود کنند با رئیس جمهور است. باید بررسی شود که اگر وزیر راه و شهرسازی به دلیل بیماری توانایی انجام کار و این همه فشار را ندارند، تصمیم دیگری گرفته و شخص دیگری جایگزین شود.

شنیده ها حاکی از این است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اخیرا نامه استعفای خود را تقدیم دولت کرده و خواستار این شده است که فعلا از کابینه و فشارهای کاری به دور باشد. او که بارها به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده بود هفته گذشته نیز در جلسه هیات دولت غیبت داشت و این گمانه زنی ها را شدت بخشید که به احتمال زیاد از کابینه دولت سیزدهم استعفا داده است.

اگر چه هنوز منابع رسمی و حتی دولت استعفای رستم قاسمی را تایید نکرده اند اما وحید قربانی سرپرست روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در حالی این خبر را تکذیب کرد که از کلمه رستم قاسمی تا «این لحظه» استعفا نداده است استفاده کرد.

او در پاسخ به این پرسش که در برخی رسانه ها خبری مبنی بر اینکه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی استعفا داده است منتشر شده است آیا این خبر صحت دارد؟ گفت: خیر. تا این لحظه استعفایی از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه نشده است و ما برنامه های روتین آینده را هم داریم.

اما به نظر می رسد شاید بیماری رستم قاسمی تا حدودی برای کاهش فشار از روی دوش دولت و وزارت راه و شهرسازی برای هر گونه تغییر و تحول و ورود یک وزیر جدید به این وزارتخانه باشد اما کُند شدن اجرای طرح نهضت ملی مسکن شاید اصلی ترین دلیل برای تغییر و تحول باشد. چرا که از عمر این طرح حدود بیش از یک سال می گذرد و تاکنون برای ۱.۶ میلیون واحد زمین تامین و ۱۹۴ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجاند. در این برنامه و در ابتدا حدود ۵.۵ میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کردند که ۳.۶ میلیون نفر تایید شد. اما به مرور زمان و با سنگ اندازی هایی که در این مسیر ایجاد شد مشخص شد این اقدام مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.

مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از نمایندگان مجلسی است که پافشاری زیادی بر برکناری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی داشته است.

او در پاسخ به این پرسش که به طور مشخص از رئیس جمهور خواستار برکناری وزیر راه و شهرسازی بودید گفته بود: بخش مسکن این روزها به خوبی ماحصل تلاش وزیر راه و شهرسازی را نشان می دهد. به هر حال ما نمایندگان خواهان این هستیم که وزیر راه و شهرسازی سلامتی خود را به دست بیاورند اما به هر حال وقتی یکی از شعارهای انتخاباتی رئیسی این بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید خواهد شد می بینیم که این اقدام به هیچ وجه پیشرفتی نداشته است.

وی ادامه داد: برای جایگزینی فرد جدیدی به جای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد ما نمایندگان مجلس این است که رئیسی رئیس جمهور بهتر است قبل از این که نمایندگان مجلس از اختیار قانونی استفاده کنند و وزیر راه و شهرسازی را استیضاح کنند، شخص دیگری را برای وزارت راه و شهرسازی معرفی کند.

به هر صورت اگر استعفایی از سوی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی بنا به هر دلیلی (بیماری و یا عملکرد ضعیف) به دولت ارائه شده است بهتر است هر چه سریعتر دولت به این جمع بندی برسد که اشخاصی که در رسانه ها (نیکزاد و بذرپاش) به عنوان جایگزین در راس وزارت راه و شهرسازی مطرح می شوند تعیین تکلیف شوند تا اهدافی که برای این وزارتخانه طراحی شده است به ثمر بشیند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار