کد خبر: ۲۱۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
افرادی که با تکیه بر خدمات مدیریت دارایی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، حتی در صورت برخوردار نبودن از دانش کافی در زمینه سرمایه‌گذاری می‌توانند به بازدهی بالاتری نسبت به متوسط بازار دست یابند.

افزایش شانس موفقیت در بورس با استفاده از خدمات مدیریت دارایی

افرادی که با تکیه بر خدمات مدیریت دارایی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، حتی در صورت برخوردار نبودن از دانش کافی در زمینه سرمایه‌گذاری می‌توانند به بازدهی بالاتری نسبت به متوسط بازار دست یابند.

بسیاری از افرادی که در بازار سهام متحمل زیان می‌شوند، خود را با این شرایط مواجه می‌بینند که قبل از کسب دانش بورسی لازم اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سهام کرده و همین مسئله باعث شکست آنها شده است.

البته اینکه سرمایه‌گذاران برای موفقیت در بورس نیاز به دانش کافی دارند، واقعیتی غیرقابل انکار است؛ اما باید توجه داشت که برخورداری از دانش کافی پیش از ورود به بازار سهام، بیشتر برای سرمایه‌گذارانی ضرورت دارد که می‌خواهند به‌صورت مستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و قصد استفاده از خدماتی که متخصصان سرمایه‌گذاری در قالب شرکت‌های مدیریت دارایی ارائه می‌کنند را ندارند.

اما افرادی که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به واسطه شرکت‌های مدیریت دارایی را انتخاب می‌کنند، می‌توانند حتی بدون برخورداری از دانش بورسی لازم و بدون نیاز به صرف وقت و انرژی زیاد برای رصد تحولات اقتصادی و تحلیل بازار از طریق روش‌های تحلیلی رایج مانند تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی در بورس بازدهی مناسبی در بازار سهام کسب کنند و تا حد امکان از زیان در امان بمانند.

 

چرا باید از خدمات مدیریت دارایی استفاده کنیم؟

آمار و ارقام در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر نشان می‌دهد که شرکت‌های برتر در حوزه مدیریت دارایی، دست‌کم در بلندمدت بازدهی بالاتری را نسبت به متوسط بازار نصیب مشتریان خود می‌کنند.

شرکت‌های مدیریت دارایی که در کشور ما با نام شرکت‌های سبدگردان نیز شناخته می‌شوند، به واسطه بهره‌‌مندی از مدیریت حرفه‌ای، تیم کاملی از متخصصان حرفه‌ای و سطح بالایی از امکانات فنی و انسانی می‌توانند تصمیمات بهتری را در زمینه سرمایه‌گذاری گرفته و دست‌کم در بلندمدت عملکرد بهتری نسبت به متوسط بازار داشته باشند؛ عملکردی که در نهایت به بازدهی بالاتر برای مشتریان این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

علاوه بر این، شرکت‌های سبدگردان حجم قابل‌توجهی از دارایی را مدیریت می‌کنند و اصطلاحاً از مزیت صرفه‌جویی در مقیاس برخوردار هستند. در واقع زمان و هزینه‌ای که این شرکت‌ها صرف گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و اقتصادی متنوع برای اتخاذ بهترین تصمیم می‌کنند، عملاً بین تعداد زیادی سرمایه‌گذار تقسیم شده و هزینه‌های سرمایه‌گذاری از طریق به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

شرکت‌های سبدگردان معمولاً از دو مسیر امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند: سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری.

 

سبدگردانی اختصاصی

سبدگردانی اختصاصی یا مدیریت پرتفوی، گزینه‌ای است که شرکت‌های سبدگردان معمولاً به مشتریانی که سرمایه زیادی دارند، پیشنهاد می‌کنند.

شرکت‌های سبدگردان پس از عقد قرارداد رسمی خدمات سبدگردانی اختصاصی با سرمایه‌گذاران متقاضی این نوع خدمات، مدیریت سبد سرمایه‌گذاری آنها را بر عهده گرفته و از تخصص و امکانات خود برای کسب بیشترین بازدهی ممکن برای این سرمایه‌گذاران بهره می‌گیرند. سبدی که شرکت‌‌های سبدگردان برای متقاضیان خدمات سبدگردانی اختصاصی تشکیل می‌دهند، با سطح ریسک‌پذیری و همچنین میزان سرمایه آنها همخوانی دارد.

برای انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی می‌توان معیارهای مختلفی از قبیل نحوه پشتیبانی سبدگردان از سرمایه‌گذار، فراهم بودن امکان برگزاری جلسه بین طرفین به‌ویژه در موارد ضروری، تنوع خدماتی که سبدگردان ارائه می‌کند، ارائه منظم گزارش‌های دوره‌ای به سرمایه‌گذاران، نرخ کارمزد خدمات و همچنین ارزش دارایی‌های تحت مدیریت شرکت سبدگردان را مد نظر قرار داد؛ هرچند قبل از بررسی این معیارها باید اطمینان حاصل کرد که شرکت سبدگردان از مجوزهای لازم برخوردار است.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همان‌طور که اشاره شد، خدمات سبدگردانی اختصاصی برای سرمایه‌گذارانی مناسب است که سرمایه زیادی در اختیار دارند. شرکت‌های سبدگردان معمولاً مبالغ میلیاردی را به عنوان حداقل سرمایه برای عقد قرارداد سبدگردانی اختصاصی تعیین می‌کنند و تامین چنین مبالغی از عهده بسیاری از سرمایه‌گذاران خارج است.

سرمایه‌گذاری در «صندوق‌های سرمایه‌گذاری» گزینه‌ بسیار خوبی است که شرکت‌های سبدگردان به افرادی که تمایل دارند با مبالغ اندک، حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند، ارا‌ئه می‌دهند. شاید در نگاه اول امکان سرمایه‌ گذاری با پول کم مهم‌ترین مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نظر برسد، اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مزایای دیگری نیز سود می‌برند که برخی از آنها را می‌توان مهم‌تر از مزیت سرمایه‌گذاری با پول کم قلمداد کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مدیریت حرفه‌ای برخوردارند و تیم کاملی از کارشناسان اقتصادی و مالی را برای تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، تحلیل تکنیکال و همچنین بررسی متغیرهای خرد و کلانی که بر شرکت‌ها، صنایع و کلیت اقتصاد کشور و جهان تاثیرگذار هستند، در اختیار دارند. علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طیف متنوعی از دارایی‌ها را نگهداری می‌کنند و این تنوع دارایی‌ها باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیار ساده است و سرمایه‌گذارای که در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند در صورت نیاز به‌راحتی سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت دارایی، سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید مقالات «مدیریت دارایی چیست»، «هرآنچه باید درباره سبدگردانی در بورس بدانید» و «آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری» را در وب‌سایت آموزش مفید مطالعه کنید.

با مراجعه به وب‌سایت آموزش مفید می‌توانید علاوه بر مطالعه بیش از ۱۲۰۰ مقاله متنوع در زمینه سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه، از کلاس‌های رایگانی که هر هفته به‌صورت آنلاین برای آموزش سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود نیز بهره‌مند شوید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار