کد خبر: ۲۱۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
در گفتگوی «جوان آنلاین» با یک عضو اتاق بازرگانی تهران بررسی شد
یکی از ابزار‌هایی که با استفاده از آن می‌توان بازار دارایی‌ها را از وجود دلالان و سفته‌بازان خالی کرد، مالیات بر عایدی سرمایه است که با وجود گذشت ۸ ماه از تاریخ اعلام وصول هنوز در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: فقدان مالیات بر عایدی سرمایه یا همان مالیات بر دلالی و سوداگری یکی از عوامل وجود تورم‌های دورقمی مزمن ۵۰ساله در کشور است. برای اهمیت اجرای این مالیات کافی است نگاهی به میزان تقاضای مصرفی و سرمایه گذاری در بازار مسکن داشته باشیم. در شرایطی که در سال ۵۵ تا ۶۵، ۸۰ درصد تقاضا در این بازار مصرفی بود این رقم در خلاء ابزار‌های تنظیم گری اقتصاد از جمله مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۱۴۰۱ برعکس شده و حدود ۸۰درصد از حجم نقدینگی موجود در بازار مسکن معطوف به تقاضای سرمایه‌ای شده است. کارشناسان، مالیات بر عایدی سرمایه را راهکار مهم کنترل سفته بازی و تورم در کشور عنوان می‌کنند؛ موضوعی که با وجود وعده پرتکرار مسئولان هنوز در نوبت است.
عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره به «جوان آنلاین» می‌گوید: یکی از ابزار‌هایی که با استفاده از آن می‌توان بازار دارایی‌ها از جمله بازار ارز را از وجود دلالان و سفته‌بازان خالی کرد، پایه مالیات بر عایدی سرمایه است.
وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه، درواقع مالیاتی است که از سود یا درآمد حاصل از خرید و فروش در بازار دارایی‌ها مانند بازار ارز، طلا، مسکن، زمین و خودرو دریافت می‌شود. هدف از این اقدام، از بین بردن تقاضای غیرمصرفی در بازار دارایی‌ها و جلوگیری از رشد غیرمنطقی و بدون دلیل این نوع دارایی‌هاست.
عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: این مالیات علاوه بر اینکه ابزاری برای تامین منابع مالی دولت است، همچنین ابزاری برای مدیریت و هدایت نقدینگی و جلوگیری از بروز تورم در بازار دارایی به‌دلیل فعالیت‌های سوداگرانه است.
آرگون در ادامه اظهار داشت: منتهی مساله مهم در دریافت مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ کردن نرخ تورم است و در غیر این صورت دریافت مالیات عادلانه نخواهد بود. به عنوان مثال کسی که خودرویی در ۱۰ سال پیش خریداری کرده و مرور زمان و تورم باعث شده تا قیمت آن مثلا به ۲ میلیارد تومان برسد این مساله ناشی از افزایش ارزش دارایی او نبوده و به دلیل مشکلات دیگر از جمله ممنوعیت واردات یا تورم و ... بوده، بنابراین شرط مهم در دریافت عادلانه مالیات بر عایدی سرمایه لحاظ کردن نرخ تورم است.
وی در ادامه به بیان شروطی برای موفقیت در طرح مالیات بر عائدی سرمایه پرداخته و می‌گوید: یکی از مهمترین شروط این است که این قانون در همه بازار‌ها اجرا شود و در غیر این صورت نقدینگی از یک بازار غیرمولد به بازار غیرمولد دیگر کوچ می‌کند.
آرگون، قوانین شفاف و اجرای امور به صورت سیستمی را از دیگر الزامات موفقیت در مالیات بر عایدی سرمایه عنوان کرده و می‌افزاید: عدم شفافیت در اقتصاد و اطلاع نداشتن دولت نسبت به اقدامات دستگاه‌ها از جریان کالا و بی عدالتی در حوزه مالیات می‌تواند با توسعه سامانه‌های مالیاتی بهبود یابد. معتقدم هرچه به سمت راه اندازی سامانه‌های شفاف و سیستمی مانند سامانه مودیان حرکت و از بحث ممیز محوری فاصله بگیریم، می‌توانیم عدالت مالیاتی را محقق و درآمد‌های مالیاتی را افزایش دهیم.
وی در ادامه می‌گوید: سامانه مودیان زیرساخت مهم اقتصادی برای کشور است و البته هنوز با چالش‌هایی در تکمیل رو به رو است.
عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: اگرچه مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند در بهبود وضعیت تورم و تولید موثر باشد با این حال نحوه ناقص اجرای آن می‌تواند به کاهش نقدشوندگی بازار‌ها و البته خروج سرمایه از کشور منجر شود.
این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود بهبود فضای کسب و کار، کاهش انتظارات تورمی و پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد را از جمله راهکار‌های موثر برای کاهش فعالیت‌های سوداگرانه و افزایش تمایل برای سرمایه گذاری در تولید عنوان می‌کند.
آرگون در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوید: این مساله در گرو اهتمام سیاستگذار و مجری قانون است و در غیر این صورت حفظ منافع عده‌ای خاص و عدم شفافیت نمی‌تواند ما را به بهبود شرایط اقتصادی و توسعه و رشد امیدوار کند.
باتوجه به اهمیت پایه مالیات بر عایدی سرمایه در کنترل فعالیت‌های سوداگرانه در اقتصاد کشور به‌ویژه در حوزه‌های ارز و مسکن و جولان دلالان در این بازارها، تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه گامی بسیار مهم و موثر برای ساماندهی بازار دارایی‌ها و خارج کردن دلالان و سفته‌بازار از این بازار‌های حیاتی برای مردم و اقتصاد ایران است.
معیشت مردم در سال‌های اخیر از ناحیه افزایش قیمت ارز و مسکن آسیب زیادی دیده است و قطعا تصویب و اجرای دقیق مالیات بر عایدی سرمایه، ابزار مهمی برای دولت و حاکمیت در مدیریت این دو بازار مهم خواهد بود.
در همین راستا جا دارد، هیات رئیسه مجلس با بازنگری در دستور کار صحن علنی، طرح بسیار مهم مالیات بر عایدی سرمایه را دستور کار قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار