کد خبر: ۲۱۷۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۹
نماینده مجلس گفت: اکنون در زمینه اعطای سهام عدالت به جاماندگان تصمیمات نهایی گرفته شده و به زودی انجام خواهد شد.

بالاخره ۱۳ آذر طبق تصویب‌نامه هیات وزیران با معرفی افرادی که به عنوان جامانده سهام عدالت شناسایی شده‌اند جزییات واگذاری این سهام اعلام شد.

در خصوص برنامه دولت برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان، پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده زمانی را داده بود که به دلایلی محقق نشد.

آقای پورابراهیمی گفته بود: به نظر می‌رسد بحث جاماندگان تا پایان شهریور انجام شود.

طبق تصویب نامه هیات وزیران، وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان خصوصی سازی) مکلف است در مرحله اول از محل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت در بنگاه‌های قابل واگذاری، نسبت به واگذاری مستقیم سهام اقدام کند.

اعصای سهام عدالت به جاماندگان به ایستگاه پایانی نزدیک شد

پیش از این اعلام شده بود مبلغ سهام مورد واگذاری به هر یک از مشمولان معادل حداکثر یکصد میلیون ریال با اعمال ۵۰ درصد تخفیف به صورت اقساط سالانه و به مدت ۱۰ سال است.

براین اساس، سازمان خصوصی سازی مکلف است از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به انتقال سهام به کد سهامداری هر یک از مشمولین این تصویب نامه اقدام کند.

اما جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

آقای قربان زاده رئیس سازمان خصوصی اعلام کرده بود: حدود ۳.۵ میلیون نفر جامانده سهام عدالت هستند. افراد فاقد سهام عدالت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ، سازمان بهزیستی کل کشور و سه دهک اول ایثارگران در اولویت و جزو این آمار هستند.

اعصای سهام عدالت به جاماندگان به ایستگاه پایانی نزدیک شد

برای پیگیری بیشتر نحوه واگذاری سهام به جاماندگان  با آقای قربان زاده تماس گرفته شد که پاسخگو نبودند.

در خصوص واگذاری سهام عدالت به جاماندگان و زمان اجرایی شدن آن نماینده مجلس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مواردی را بیان کرد.

به زودی تصمیمات گرفته شده در خصوص اعطای سهام به جاماندگان اجرا می‌شود

آقای شهبازی نماینده مجلس گفت: مجلس در خصوص اعطای سهام عدالت به جاماندگان دارای نظراتی بود دولت نیز در این زمینه برنامه داشت که حتما به جاماندگان سهام اعطا شودو اکنون در زمینه اعطای سهام به جاماندگان تصمیمات نهایی گرفته شده و به زودی انجام خواهد شد.

در خصوص منابع قابل واگذاری به جاماندگان سهام عدالت کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش تصدی گری‌های دولت مواردی را مطرح کرد.

آقای کوروش آسایش گفت: چندین سالی است که صحبت از واگذاری سهام دولت در بخش‌های مختلف در قالب سهام عدالت به جاماندگان مطرح است. واگذاری سهام دولت علاوه بر کاهش تصدی گری دولت که در قانون هم به آن اشاره شده است، سبب می‌شود بخشی از افراد جامعه دارای سهامی شوند که این سهام را به عدالت بیشتر نزدیک می‌کند.

او می‌گوید: باید به سمت واگذاری مالکیت دولت به مردم حرکت کنیم چراکه نتیجه تصدی گری دولت تا به اکنون را دیده ایم حالا که خود دولت نیز اشاره به سهام بخش‌های مختلف مانند بانک‌ها کرده یعنی تکلیف منابع سهام عدالت هم مشخص شده پس به زودی جاماندگان سهام عدالت باید منتظر دریافت سهام خود باشند.

در خصوص اعطای سهام به جاماندگان سهام عدالت دیگر کارشناس بازار سرمایه نکاتی را عنوان کرد.

آقای محمد خبری زاده گفت: نکته‌ای که در خصوص واگذاری سهام عدالت به جاماندگان باید به آن اشاره داشت این است که این اقدام مناسبی است چرا که یک گام به سوی عدالت برداشته می‌شود سهامی که در آن نا عدالتی‌های زیادی مشاهده شد مانند کسانی که کارتکس داشتند، اما در لیست فعلی هم حضور ندارند.

افراد نباید فقط به صورت اسمی دارای سهام باشند!

او می‌گوید: سهام اعطا شده به افراد در مرحله اول قابل فروش نیست، اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این مورد بوده که قرار است این سهام نیز به بلاتکلیفی سهام عدالت دوره قبلی اضافه شود درست است که این سهام با دید سرمایه گذاری بلند مدت به مردم اعطا شده، اما مسلم است که تصمیم گیری درباره آن حق مردم است (هر چند که باید این راه هم گفت البته که بازار سرمایه فعلی پتانسیل باز شدن فروش سهام عدالت را ندارد).

او گفت: اما در کل نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که باید قبل از واگذاری‌ها تمام برنامه ریزی‌ها درست و اصولی باشد تا مردم فقط اسمی داری سهام نباشند.

حالا باید منتظر ماند و دید اجرای طرح اعطای سهام عدالت به جاماندگان چه زمانی قطعی خواهد شد؟ سهامی که بسیاری از افراد با توجه به یدک کشیدن نام عدالت در کنار آن  از دولت انتظارات بسیاری در زمینه برقرای عدالت دارند.

گزارش از کیمیا قلی پور 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار