کد خبر: ۲۱۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
در راستای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱
با واریز ۹ مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، به نظر می‌رسد عزم دولت برای اجرای وعده کالابرگ جدی شده است. تا جاییکه وزیر رفاه اعلام کرده است: سرپرستان خانوار با یک کد دستوری می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهده و به هر مقداری که ضرورت دانستند، خرید کنند.
شرایط خرید ۱۰ قلم کالا به قیمت شهریور ۱۴۰۰ با استفاده از کالابرگ/ سبد ۵۳۰ هزار تومانی در طرح جدید دولت؛ سهم مردم چقدر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در حالی که دو ماه تا پایان سال باقی مانده است، یکی از الزامات قانون بودجه 1401، رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است. قانونی که دولت را موظف کرده بود تا در صورت حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی، برای جبران زیان رفاه مصرف کننده در بخش کالاهای اساسی، سازوکار اجرا و ارائه کالابرگ به نرخ پایان شهریور 1400 را فراهم کند. اما این الزام قانونی از آغاز اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، عملیاتی نشد و دلیل آن فراهم نبودن زیرساخت فنی آن بود.

حال با گذشت نه مرحله واریز یارانه نقدی به حساب بانکی سپرستان خانوار، دولت اعلام کرده است در یکی از استان های جنوبی اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک را در دستور کار قرار داده است. این استان، هرمزگان نام دارد.

در این باره، هفته گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: "این طرح در استان هرمزگان آزمایشی در حال اجراست و حدود هزار فروشگاه در این استان به سیستم کالابرگ الکترونیکی مجهز شده اند." وی افزود:  در حال ارزیابی استقبال مردم از این طرح در کل کشور هستیم. مرتضوی خاطرنشان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی که ده قلم کالا و مشمول ارز ۴۲۰۰ بودند را در سبد کالا قیمت گذاری کردیم که پایه قیمت گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود.

10 قلم کالا به قیمت شهریور 1400 کدام است؟

همان طور که وزیر رفاه اعلام کرده است، در طرح کالابرگ الکترونیک ده قلم کالا به قیمت پایه شهریور 1400 به مشمولان دریافت یارانه تعلق خواهد گرفت. بررسی ها نشان می دهد اجرای این طرح آزمایشی که در بستر شبکه ملی اعتبار در استان هرمزگان آغاز شده است، کالاهای «شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند، شکر و برنج» در این طرح با شرایط زیر به متقاضیانی که در حال حاضر مشمول دریافت یارانه نقدی هستند، ارائه خواهد شد.

چه کسانی مشمول دریافت اعتبار می شوند؟ / اعتبار در حساب کدام یک از اعضای خانوار شارژ شده است؟

در اجرای آزمایشی این طرح، مبلغ اعتبار کالابرگ الکترونیک، به میزان یارانه دریافتی خانوار می‌باشد. در حال حاضر خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، حساب دریافت یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده است مشمول دریافت یارانه هستند. اعتبار به حساب بانکی واریز نمی شود. این اعتبار بر روی کدملی شارژ می‌شود. با استفاده از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد. از سوی دیگر، اعتبار به سرپرست خانوار تخصیص داده شده است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد. هرچند بر اساس اعلام سایت شبکه ملی اعتبار (شما) در آینده نزدیک این امکان فراهم خواهد شد تا سرپرست خانوار بتواند از طریق appشما، افراد دیگر خانواده را نیز معرفی کند تا با اجازه سرپرست، امکان استفاده توسط کلیه اعضای خانواده فراهم شود.

بنابراین با استفاده از کلیه کارت های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار بوده و با مراجعه به فروشگاه های مجاز معرفی شده‌، شخص متقاضی استاده از کالابرگ، می تواند از خرید اعتباری استفاده نماید و امکان این خرید اعتباری در چند مرحله وجود دارد.

اعتبار تخصیصی به ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی چگونه است؟

ده قلم کالای اساسی زیر و سرانه مشخص شده برای هریک براساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها می‌باشد که با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.

میزان اعتبار تخصیصی به ازای سرانه هر قلم از کالاها در جدول زیر از مابه‌التفاوت قیمت فروش مصوب (دی۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ (به استناد تکلیف بند س تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱) بدست آمده است.

حین خرید اعتباری در کالابرگ الکترونیکی در شبکه ملی اعتبار شاید این سوال برای شما پیش بیاید که میزان محاسبه اعتبار هر کالا چقدر است؟ یا کدام کالاها دارای امکان خرید اعتباری هستند؟

در جدول زیر میزان و عنوان کالاهای اعتباری را مشاهده میکنید:

 

ردیف مشخصات کالا قیمت فروش مصوب هر واحد (ریال) سرانه

 

(گرم)

قیمت فروش مصوب سرانه (ریال) سهم پرداختی مردم (ریال) میزان اعتبار تخصیصی (ریال)
۱ شیر بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰,۰۰۰ ۳,۰۰۰ ۵۴۰,۰۰۰ ۳۷۵,۰۰۰ ۱۶۵,۰۰۰
۲ پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی ۳۷۰,۰۰۰ ۴۰۰ ۳۷۰,۰۰۰ ۱۷۰,۰۰۰ ۲۰۰,۰۰۰
۳ ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی کم چرب ۴۹۸,۰۰۰ ۲,۵۰۰ ۴۹۸,۰۰۰ ۲۱۰,۰۰۰ ۲۸۸,۰۰۰
۴ مرغ کشتار روز ۶۳۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰ ۱,۲۶۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰ ۶۶۰,۰۰۰
۵ تخم مرغ کیلویی ۴۷۲,۰۰۰ ۱,۰۰۰ ۴۷۲,۰۰۰ ۱۵۰,۰۰۰ ۳۲۲,۰۰۰
۶ روغن مایع پخت و پز ۸۱۰ گرمی ۶۲۰,۰۰۰ ۸۱۰ ۶۲۰,۰۰۰ ۱۴۰,۰۰۰ ۴۸۰,۰۰۰
۷ ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای ۲۴۰,۰۰۰ ۷۰۰ ۲۴۰,۰۰۰ ۷۰,۰۰۰ ۱۷۰,۰۰۰
۸ قند شکسته فله‌ای ۲۰۰,۰۰۰ ۲۵۰ ۵۰,۰۰۰ ۲۱,۲۵۰ ۲۸,۷۵۰
۹ شکر سفید فله‌ای ۲۰۰,۰۰۰ ۲۵۰ ۵۰,۰۰۰ ۲۱,۲۵۰ ۲۸,۷۵۰
۱۰ برنج ۶۰۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰ ۱,۲۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰ ۶۰۰,۰۰۰
جمع کل (ریال) ۵,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۳۵۷,۵۰۰ ۲,۹۴۲,۵۰۰

جزئیات جدول فوق نشان می دهد در کالابرگ الکترونیک برای خانواری که مشمول دریافت یارانه نقدی 300 هزار تومانی است، می تواند به گونه ای اعتبار خود برای خرید 10 قلم کالای فوق استفاده کند. به گونه ای که سقف مجموع قیمت این کالاها، در حال حاضر 530 هزار تومان می شود که از این رقم، حدود 300 هزار تومان (به طور دقیق تر 294 هزار و 250 تومان) به صورت اعتبار در نظر گرفته می شود و در نهایت، مبلغی که یک شخص بایستی پرداخت کند، حدود 235 هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که طبق اعلام شبکه ملی اعتبار، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند و در این طرح کالای خاصی ارایه نمی شود.

در این میان، طبق گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتخاب یک کالا در این مرحله کاملا اختیاری است و یک نفر می‌تواند اگر ضرورت داشت، برنج خرید کند و کل مبلغ اعتباریش را در این مرحله مقدماتی یک قلم کالا بخرد.  

بنابراین مردم براساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید نمایند. همچنین خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ هزینه و کارمزدی ندارد.

این در حالی است که به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه "شما" متصل شده‌اند، فراهم می‌شود.

 

اگر از اعتبار خود استفاده نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

 
در پاسخ به این سوال باید توجه داشت که استفاده از این اعتبار کاملا اختیاری است، درصورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توانید به صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت نمایید. همچنین در صورت استفاده از کالابرگ، اگر پذیرنده کم‌فروشی یا گران‌فروشی کند، مردم باید به سامانه ۱۲۴ وزارت صمت-داخلی ۶ شکایت کنند.
 

آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟

 
خیر، تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی "شما" (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توان خرید اعتباری را انجام داد.
 
 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار