کد خبر: ۲۱۹۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
درحالی که شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات توانسته بود تا رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد افزایش یابد، نامه شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس باعث شد از سرعت این صعود کاسته شود و شاخص در نهایت در رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحد بایستد.

نامه جنجالی ترمز صعود بورس را کشید

شاخص کل بورس روز خود را با روند صعودی آغاز کرده بود اما در نهایت نامه شورای رقابت درمورد ممنوعیت عرضه‌ خودرو در بورس کالا باعث فشار فروش و کاهش سرعت صعود بورس شد. در نهایت این شاخص با ۱۰۲۴ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحد ایستاد.

شاخص کل با معیار هم وزن ۲۷۶۳ واحد افزایش یافت و به رقم ۵۲۲ هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

در این بازار ۶۹۱ هزار معامله به ارزش ۸۳ هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال انجام شد.

۴۲ درصد نمادهای بازار بورس مثبت و ۵۸ درصد منفی بودند و ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی بلوعلی سینا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و ایران خودرو نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

امروز شاخص کل فرابورس هم با ۸۸ واحد افزایش در رقم ۲۱ هزار و ۳۵۱ واحد ایستاد.

در این بازار ۵۰۵ هزار معامله به ارزش ۲۲۵۳ میلیارد ریال انجام شد.

۵۳ درصد نمادهای فرابورسی منفی و ۴۷ درصد مثبت بودند و پتروشیمی مارون و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و سرمایه گذاری سپهر صادرات نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در معامللات امروز بیشترین صف فروش متعلق به گروه خودرو و ساخت قطعات بود.

گفتنی است؛ شورای رقابت در نامه ای به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و سایپا به جز "هایما" و "تارا" را انحصاری اعلام کرد.

طبق این نامه، خودروهای "شاهین"، "دنا" و "پژو ۲۰۷" باید از بورس کالا خارج شوند، چراکه این عرضه که به نوعی لاتاری خودرو است باید متوقف شود.

ماجرای نامه خبرساز چیست؟

در حالی شورای رقابت در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات دو خودروساز بزرگ (جز هایما و تارا) را انحصاری دانسته و اعلام کرده که باید خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ از بورس کالا خارج شوند که وزیر صمت تصریح کرده نامه شورای رقابت را رویت نکرده و وزیر اقتصاد نیز تاکید کرده که مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده و در این رابطه‌، شورا تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، روز گذشته (٢ بهمن ماه)، سید محمدرضا سیدنورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت) در نامه‌ای خطاب به مجید عشقی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار)، کلیه محصولات ایران‌خودرو (جز دو محصول هایما و تارا) و ساپیا  را انحصاری اعلام و تاکید کرده است که خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شوند. 

در این نامه آمده است: 

''پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یکسال بوده است.

بدیهی است با انقضاء این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است. بر این اساس مطابق مصوبات ،۴۲۰ ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به جز دو خودروی هایما و تارا است و عرضه آن‌ها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد.

قیمت این خودروها نیز باید بر اساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول (Price Cap) محاسبه شود؛ فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.

شایان ذکر است شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.''

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

 

 واکنش فوری سازمان بورس: عرضه خودرو در بورس کالا دوربرگردان ندارد

گفتی است که به‌دنبال نامه شورای رقابت و درخواست/ دستور خروج خودروهای مذکور از بورس کالا، سازمان بورس، واکنش فوری نشان داده است. 

در این رابطه،  امیرمهدی-صبائی-مدیر نظارت بر بورس‌ها تاکید کرده است که شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد. عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مصوبات شورای عالی بورس است و این سازمان (بورس کالا) موظف است تا در چارچوب این مصوبه رفتار کند؛ لذا ضمن احترام به جایگاه شورای رقابت، بورس کالا تابع مصوبات شورای عالی بورس است. هر گونه ملاحظه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا صرفا و صرفا در شورای عالی بورس قابل بررسی است.

وزیر صمت: نامه شورای رقابت را ندیده‌ایم

به دنبال این موضوع، سیدرضا فاطمی‌امین-وزیر صنعت، معدن و تجارت- تصریح کرده است که نامه شورای رقابت به دست وزارت صمت نرسیده است؛ این درحالیست که ادامه روند عرضه خودروها در بورس کالا بسته به نظر خود خودروسازان و سازمان بورس است و وزارت صمت دخالتی در این موضوع نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت صمت نیز در این رابطه تاکید کرده است: ما از عرضه در بورس کالا حمایت می‌کنیم؛ چرا که مدل موفقی از عرضه خودرو بود که توانست قیمت‌ها را با قیمت به‌ مراتب کمتر از قیمت بازار آزاد عرضه کند. اما در شرایط عادی که بازار متعادل است و خودروسازان در حداکثر توان تولید و نیاز داخل را برآورده می‌کنند، همچون گذشته (خارج از قرعه‌کشی) می‌تواند فروش انجام شود و دیگر ابزار یا واسطه‌ای لازم نیست. در شرایط عادی، اختیار نحوه فروش خودرو، با خودروساز است و می‌تواند تصمیم بگیرد که روند عرضه در بورس ادامه پیدا کند یا خیر و موضوع درون صنعتی است اما تاکید می‌کنیم که این روند در شرایط عادی بازار می‌تواند اجرایی شود.

مجوز عرضه خودرو در بورس را شورای عالی بورس صادر می‌کند

گفتنی است که پیش از این، سید احسان خاندوزی- وزیر امور اقتصادی و دارایی- در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس- با بیان اینکه نامه‌ای از شورای رقابت دریافت نکرده، تاکید کرده بود مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده و در این زمینه، شورای عالی بورس تصمیم خواهد گرفت.

وزیر اقتصاد در نامه خود تصریح کرده است که ''سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است. با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه پیدا کند و در صورت دریافت هر درخواست از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجدداً در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود.''

نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودرو در بورس کالا کیست؟

بر این اساس با توجه به اظهار نظر وزارت اقتصاد و اعلام بی‌طرفی وزارت صمت، این سوال مطرح است که بالاخره نهاد تصمیم‌گیر برای عرضه خودروها در بورس کالا کیست؟

این درحالیست که خودروسازان نیز از عرضه محصولات خود در بورس کالا، رضایت دارند و خواستار تداوم آن هستند. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار