کد خبر: ۲۱۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
قائم مقام سابق وزارت صمت گفت: شورای رقابت می‌تواند طبق معیارهای مد‌نظر خود برای ایجاد یک بازار رقابتی بر معاملات خودرو در بورس نظارت داشته باشد و حتی در صورت لزوم مصوباتی هم اعمال کند تا اگر ایرادی در روند بازار وجود دارد، برطرف شود.

محمد صادق مفتح‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: با عرضه خودرو در بورس کالا حدود 11 هزار میلیارد تومان رانت دلالان حذف شد، قطعا با حذف این میزان رانت فقط به واسطه چند ماه، معامله خودرو در بورس کالا، طبیعی است که دلالان این حوزه از هیچ تلاشی برای توقف عرضه خودرو دریغ نکنند اما وقتی برکات این عرضه‌ها برای تولیدکننده و مردم نمایان شد‌، نیازی به تغییر روش عرضه خودرو در بورس وجود ندارد.

قائم مقام سابق وزارت صمت گفت: با شروع عرضه خودرو در بورس کالا و کاهش سود دلالان بازار خودرو، این افراد ساکت نماندند و اعتراض و مخالفت خود با عرضه خودرو در بورس را به هر روشی اعلام می‌کنند‌.

وی افزود: وقتی طرحی شروع به اجرایی شدن می‌کند هم مخالف و هم موافقانی دارد، اما وقتی برکات این طرح مشخص شده و در آن هم کارخانه توانسته سود ببرد و هم مصرف کننده توانسته با قیمت پایین تری خودرو را به دست بیاورد و همچنین دلال ها از میان برداشته شدند، دیگر ادامه مخالفت ها منطق ندارد. 

مفتح اظهار داشت: با عرضه خودرو در بورس کالا، رابطه کارخانه و مردم مستقیم‌تر شده و به دلیل ثمرات آن، این روش نیازی به تغییر ندارد؛ آمار و ارقام بیانگر مزیت‌های زیاد عرضه خودرو در بورس است و از این رو عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه پیدا کند. 

قائم مقام سابق وزارت صمت تاکید کرد: بخش اعظمی از مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس به دلیل این است که افراد منافعشان از بین رفته و یک سری از مخالفت‌ها هم به دلیل عدم توجیه کامل افراد مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع که شورای رقابت نظر مخالف با عرضه خودرو در بورس کالا دارد هم یک بحثی است که به اعتقاد بنده، منافاتی با عرضه در بورس ندارد و شورای رقابت می‌تواند طبق معیارهای مد‌نظر خود برای ایجاد یک بازار رقابتی بر معاملات خودرو در بورس نظارت داشته باشد و حتی در صورت لزوم مصوباتی هم اعمال کند تا اگر ایرادی در روند بازار وجود دارد، برطرف شود.

مفتح اظهار داشت: عرضه کالاها در بورس کالا یک تجربه جهانی را پشتوانه خود دارد و اگر سودبخش و مفید نبود الان بخش بزرگی از معاملات در جهان در بورس های کالا صورت نمی‌ پذیرفت؛ در این میان وقتی با عرضه خودرو در بورس مقدار کلانی از درآمد دلالان بین خودروسازان و مصرف کننده نهایی تقسیم شده است، یعنی روش مفیدی بوده است و‌ ادامه دار خواهد بود.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار