کد خبر: ۲۲۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
ایرنا با انتشاز گزارشی تصویری از رونمایی اولین پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش خبر داد.

رونمایی غافلگیرکننده از پایگاه سری نیروی هوایی ارتش + تصاویر

امروز سه شنبه سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلاح و امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، از پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴ نیروی هوایی ارتش بازدید کردند.

این نخستین پایگاه هوایی «زیرزمینی» ارتش جمهوری اسلامی ایران که رسانه‌ای می‌شود و اطلاعات بیشتری از دیگر پایگاه‌های این نیرو که در زیر زمین احداث شده‌اند منتشر نشده است.

مشخصات پایگاه عقاب ۴۴

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.

این پایگاه با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشند.

این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی جنگنده‌های جدید نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.

گفتنی است عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.

احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‍ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.

 

«رونمایی» غافلگیرکننده از «پایگاه» نیروی هوایی ارتش  / «اولین آشیانه عقاب‌ها در زیرزمین» + عکس‌ها

«رونمایی» غافلگیرکننده از «پایگاه» نیروی هوایی ارتش  / «اولین آشیانه عقاب‌ها در زیرزمین» + عکس‌ها

«رونمایی» غافلگیرکننده از «پایگاه» نیروی هوایی ارتش  / «اولین آشیانه عقاب‌ها در زیرزمین» + عکس‌ها

«رونمایی» غافلگیرکننده از «پایگاه» نیروی هوایی ارتش  / «اولین آشیانه عقاب‌ها در زیرزمین» + عکس‌ها

این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.

پیش از این ارتش جمهوری اسلامی ایران از پایگاه پهپادی ۳۱۳ که آنهم یک پایگاه زیرزمینی بود رونمایی کرده بود و این روند نشان می‌دهد که ارتش برنامه مدونی برای ایجاد پایگاه‌های زیرزمینی در حوزه هوایی دارد.

ساخت پایگاه‌های زیرزمینی در نیروهای مسلح کشورمان قدمتی چند دهه ای دارد و شاید بتوان ساخت نخستین پایگاه‌ها یا شهرهای زیرزمینی را برای حفاظت از یگان‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت داد.

اما رفته رفته این موضوع به شیوه‌ای مرسوم در سایر یگان‌های نیروهای مسلح بدل شد و پس از نیروی هوافضا که تاکنون چندین شهر زیرزمینی برای یگان‌های موشکی خود ساخته، نیروی دریایی سپاه نیز از شهرموشکی برای حفاظت و بکارگیری موشک‌های کروز ضد کشتی رونمایی کرد.

ساخت شهرهای زیرزمینی اما منحصر به یگان‌های موشکی نماند و با توسعه توان پهپادی در ارتش و سپاه،‌ شهرهای زیر زمینی پهپادی هر دو نیرو نیز رونمایی شدند.

اما تاکنون خبری از ساخت یک پایگاه هوایی کامل در زیر زمین مطرح نشده بود از این جهت می‌توان گفت نیروهای مسلح کشورمان به دستاورد جدیدی دست پیدا کرده‌اند که نقش بسزایی در حافظت از جنگنده‌های نهاجا خواهد داشت.

ساخت پایگاه‌های هوایی برای حفاظت از جنگنده‌ها در دوره جنگ سرد اهمیت بالایی پیدا کرد و برخی کشورها بخصوص کشورهای بلوک شرق برای حفاظت از توان هوایی خود در برابر حملات هوایی احتمالی کشورهای بلوک غرب به سمت ساخت پایگاه‌های زیرزمینی حرکت کردند.

در ادامه با پیشرفت تسلیحات هوا به زمین و افزایش دقت و قدرت تخریب این تسلیحات، احداث پایگاه‌های زیر زمینی اهمیت بیشتری پیدا کرد و برخی کشورهای اروپایی هم به سمت ساخت این گونه پایگاه‌ها گام برداشتند.

رونمایی غافلگیرکننده از پایگاه سری نیروی هوایی ارتش + تصاویر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار