کد خبر: ۲۲۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
سال 1401، بازار سکه، طلا و دلار سه بازار پربازده مالی بودند. خودرو در رتبه چهارم و مسکن قبل از بورس در رتبه پنجم قرار داشت. اما روند بازار مسکن در سال آینده چگونه است؟ آیا سال آینده باید خانه بخریم یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان اقتصادی بسیاری می‌گویند سال آینده بهترین بازار، بازار ملک و زمین است و احتمالا بیشترین بازدهی مربوط به این دو بازار باشد.

از آن جمله پیمان مولوی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگویی با تجارت‌نیوز تاکید کرد: «اگر فردی سرمایه برای خرید مسکن دارد بهتر است اولین خانه‌ای را که هر جا دید بخرد. چون با روند فعلی قیمت مسکن مدام در حال رشد است و ما هر روز از خانه‌دار شدن فاصله می‌گیریم.»

این کارشناس روند بازار مسکن را با سال 97 مقایسه کرد و گفت: زمانی که نرخ بهره حقیقی منفی باشد، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه دارد. در حال حاضر، نرخ بهره حقیقی منفی 20 درصد است و این امر نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها در بازار مسکن ادامه‌دار است.

به گفته این اقتصاددان دومین نکته مهم در مورد بازار مسکن، ارزش دلار است. ارزش دلاری مسکن حول و حوش رقم هر متر مربع 1000 دلار در نوسان است. هر زمان که این شاخص از کرانه پایینی عبور می‌کند سیگنال مهمی به بازار مسکن مبنی بر اینکه رشد قیمت‌ها در راه است، وارد می‌شود. در آذرماه سال 1397 متوسط قیمت مسکن در تهران هر متر مربع 9 میلیون تومان بود. در آن برهه زمانی بهای دلار از چهار هزار و 200 تومان تا 18 هزار و 700 تومان در نوسان بود. پس از این امر، اتفاقی که رخ داد، این بود که بازدهی دلاری مسکن در کمتر از 3.5 ماه به 100 درصد رسید.

مولوی اظهار کرد: در حال حاضر هم در چنین شرایطی قرار داریم، اما رشد قیمت‌ها در مسکن به اندازه سال 97 نخواهد بود و کمی کمتر از آن پیش‌بینی می‌شود.

پیش‌بینی بازار مسکن سال 1402

به گفته این کارشناس احتمالا قیمت مسکن تا خرداد ماه 1402 به طور متوسط 40 درصد افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی افزود: به احتمال زیاد رشد بازار مسکن از دی‌ماه امسال تا خرداد سال آینده به 40 درصد خواهد رسید. دلیل آن هم تصمیمات و سیاست‌های بانک مرکزی است که بازاری را محدود می‌کند و تقاضا را به سمت بازار دیگر می‌برد.

یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان بازار مسکن را توصیه می‌کنند این است که برخلاف بازار سرمایه و یا ارز، دولت امکان دخالت و دستکاری در این بازار را ندارد و این بازار جدای از دیگر بازارها روند رشد طبیعی خود را طی می‌کند.

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: اما بازار مسکن بازاری عادلانه است و کسی نمی‌تواند تصمیمات جدید و عجیب برای این بازار بگیرد؛ مشاهده کردید که مالیات بر خانه‌های لوکس هم در نهایت تصویب نشد زیرا این بازار تحت تسلط در نمی‌آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار