کد خبر: ۲۲۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد و شبکه تلویزیونی تی.آر.تی نتایج اولیه شمارش آرای ۲۵ درصد از صندوق ها را اعلام کرد که بر اساس آن، اردوغان پیشتاز است. برخی مردم ترکیه ویدئوهایی را منتشر کرده اند که به نظر می رسد اعضای کمیسیون های انتخاباتی برگه های رای را به نفع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی پر می‌کنند.

پیشتازی اردوغان در انتخابات ترکیه و شایعه تقلب + فیلم

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

مردم ترکیه امروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.

امروز از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.

در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

بنابر آمارهای اولیه ارائه شده از سوی خبرگزاری سی‌ان‌ان ترک، پس از شمارش 95 درصد آرا نتایج انتخابات ریاست جمهوری به شرح ذیل است:

رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور: 49.52 درصد آرا

کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت: 44.76 درصد آرا

سنان دوغان نامزد ائتلاف آتا: 5.28 درصد آرا

محرم اینجه: 0.44 درصد

این در حالی است که برخی مردم ترکیه ویدئوهایی را منتشر کرده اند که به نظر می رسد اعضای کمیسیون های انتخاباتی برگه های رای را به نفع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی پر می‌کنند.

تارنمای خبری استار ترکیه اعلام کرد که دو روز قبل از رای گیرT نیروهای امنیتی این کشور تقلب انتخاباتی در شهر قونیه کشف و ۴۱ نفر را دستگیر کردند.

بنا به گزارش روز جمعه ایرنا و به نقل از این رسانه، نیروهای امنیتی ترکیه یک رئیس منطقه‌ای حزب جمهوری خواه خلق در منطقه قونیه را به همراه مقادیر زیادی برگه رای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ممهور شده به نفع کمال قلیچداراوغلو نامزد جریان اپوزیسیون و حزب او(حزب جمهوری خواه خلق) دستگیر کردند.

بنا به ادعای این رسانه، این متهم به همراه ۴۱ نفر دیگر برگه‌های رای جعلی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تهیه کرده و با مشخص کردن رای به نفع قلیچداراوغلو و حزب او قصد داشتند آنها در روز انتخابات به داخل صندوق‌های رای بیندازند که به جرم "مخالفت با قانون انتخابات" دستگیر شدند.

استار در این خبر خود که با عنوان «آرای قلیچداراوغلو از سطل آشغال بیرون آمد»!، مدعی دست داشتن حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در تقلب انتخاباتی در ساعاتی قبل از انتخابات شد و این موضوع را اقدامی رسوا کننده از سوی این حزب عنوان کرد.

گزارش ها حاکی است نمایندگان احزاب و نامزدهای مخالف اردوغان به دلیل تقلب در شمارش آرای انتخابات ترکیه با یکدیگر درگیر شده اند.

برچسب ها: انتخابات ، ترکیه ، اردوغان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار