کد خبر: ۲۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بر ضرورت احترام و تکریم به ایرانیان در هر کجا هستند تأکید کرد.
 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ابتدای سخنان خود در مراسم رونمایی از صدور گذرنامه الکترونیک برای ایرانیان خارج از کشور که در ساختمان وزارت امور خارجه برگزار شد با تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: پیامبر اکرم (ص) به عنوان الگو و نمونه برای همه ما مسلمانان تبلور رحمت و انسانیت و منادی وحدت جهانی به ویژه وحدت بین مسلمانان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با گرامیداشت هفته وحدت گفت: امام جعفر صادق (ع) منادی روشنگری، علم، درک و فهم هستند و نیاز کنونی جامعه بشریت وحدت و درک و فهم است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر ضرورت احترام و تکریم ایرانیان چه ایرانیان داخل و چه ایرانیان خارج از کشور به عنوان بزرگترین سرمایه ملی، تصریح کرد: ما قدرت و توانمندی خود را مدیون این مردم هستیم و این مردم همانطور که امام (ره) مطرح کردند ولی‌نعمت ما هستند.

وی با بیان اینکه ما موظف به ارائه خدمات به مردم و رعایت احترام و شئونات آنها هستیم، گفت: دفاع از حقوق این مردم و حفظ حرمت آنها را مهمترین وظیفه خود می‌دانیم. چرا که همانطور که اشاره شد آنها مهمترین عامل تقویت اقتدار ملی کشور هستند و این موضوع همواره مورد توجه مقامات کشور بوده است.

ظریف به مسئولیت وزارت امور خارجه در پیگیری ارائه خدمات به شهروندان ایرانی اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه در این حوزه دارای وظایفی از جمله ارائه خدمات کنسولی و دفاع از حیثیت ایرانیان خارج از کشور است و خود را در این راستا خادم و کارگزار مردم می‌داند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه مسئولان وزارت امور خارجه در داخل و خارج از کشور موظف هستند که احترام هر ایرانی را در هنگام مراجعه رعایت کنند و این موضوع را به عنوان مهمترین وظیفه خود تلقی کنند، گفت: اخیراً به نمایندگی‌های خارج از کشور در این زمینه تأکید کرده‌ایم که انجام هرگونه رفتار دور از شأن با ایرانیان و مراجعه کنندگان موجب برخورد خواهد شد و ملاک ارزیابی همکاران در نمایندگی‌ها به خصوص در بخش کنسولی میزان احترام و اهتمام آنها به انجام درخواست‌ها و رسیدگی به نگرانی مراجعین محترم به ویژه ایرانیان داخل و خارج از کشور است.

ظریف به موضوع ارائه پاسپورت الکترونیکی اشاره و تصریح کرد: ارائه این موضوع امر بسیار مهمی است که مدتی به تأخیر افتاده بود.

وی با بیان اینکه در این زمینه یک دوگانگی در کشور وجود داشت، ادامه داد: در داخل کشور گذرنامه‌های الکترونیک توسط نیروی انتظامی صادر می‌شود ولی در مورد گذرنامه‌هایی که در خارج از کشور در نمایندگی‌های ایران صورت می‌گرفت این اتفاق رخ نداده بود که با همت همکاران در وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌ها امروز این مشکل مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در ابتدا در ستاد کانادای وزارت امور خارجه صورت خواهد گرفت و در مرحله دوم در نمایندگی‌های منتخب این کار انجام خواهد شد، افزود: در ادامه کار این موضوع به تمامی نمایندگی‌های کشور در خارج گسترش پیدا خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اتفاق صورت گرفته اقدام مهمی در خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور است، تصریح کرد: بحث جذب گردشگر یکی دیگر از اهدافی است که وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دیگر دستگاه‌های مسئول به عنوان یکی از اهداف مهم پیگیری می‌کنند و در این راستا بحث صدور ویزای الکترونیکی نیز امر مهمی است.

وی با بیان اینکه فاز اول صدور روادید الکترونیک به مناسبت میلاد حضرت رسول در فرودگاه امام (ره) آغاز خواهد شد، ادامه داد: پس از طی مراحل فنی همزمان با فرصت تعیین شده در مصوبه هیأت وزیران این موضوع رسماً در همه نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در خارج از کشور آغاز خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه صدور ویزای الکترونیک به جذب گردشگر کمک می‌کند در بخش دیگری از صحبت‌های خود، تأکید کرد: تلاش‌های برخی از معاندین جمهوری اسلامی ایران برای خدشه وارد کردن به توفیقات جمهوری اسلامی ایران کمتر تأثیراتی را در پیشرفت کشور نخواهد داشت و ان‌شاءالله تمامی این موارد را با تلاش و برنامه‌ریزی مناسب خنثی خواهیم کرد و خدا را شاکر هستیم که تاکنون قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

به گزارش ایسنا، در این مراسم با حضور وزیر امور خارجه کشورمان از اولین گذرنامه الکترونیکی مربوط به ایرانیان خارج از کشور رونمایی شد.

در این مراسم رونمایی علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، دانش یزدی معاون اداری مالی وزیر امور خارجه، مرتضی سرمدی قائم‌مقام وزیر امور خارجه و حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه حضور داشتند.

همچنین جمعی از مدیران وزارت کشور از جمله ذوالفقاری معاون سیاسی- امنیتی وزارت کشور، معاون وزیر اطلاعات، رحمانی موحد معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از مسئولان بخش کنسولی و فناوری اطلاعات وزارت امور خارجه از دیگر شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

در این مراسم همچنین فلاح مدیر پروژه راه‌اندازی گذرنامه الکترونیک در اداره کل فناوری اطلاعات وزارت امور خارجه توضیحات کوتاهی در این ارتباط داد.

وی گفت: انجام این پروژه باعث صرفه‌جویی 10 میلیارد تومانی خواهد شد و علاوه بر صرفه جویی در وقت باید به این نکته نیز توجه داشت که تعداد محدودی از کشورها این تکنولوژی را در اختیار دارند.

همچنین دانش یزدی معاون اداری- مالی وزارت امور خارجه نیز در سخنان کوتاهی از همه دست‌اندرکاران این طرح تشکر و قدردانی کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: