کد خبر: ۲۵۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۲
بانک های پاسارگاد،پارسیان و بانک مستقل سامان براساس سند جامع توافقنامه همکاری ایران و هند و پس از طی مراحل قانونی صدور مجوز ،فعالیت خود را در هند آغاز می کنند.
 براساس سند جامع همکاری های اقتصادی ایران و هند که دوشنبه شب به امضای «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و «سوشما سواراج » وزیر امور خارجه هند رسید،دو کشور برای فعالیت شعبه هایی از این بانک ها در هند و همچنین گشایش شعبه یکی از بانک های هندی در تهران موافقت کردند.
این سند جامع همکاری در 73 بند و در بخش های مختلف اقتصادی ،انرژی، زیرساخت، اتصالات، بهداشت، گردشگری، همکاری های تجاری و افزایش خط اعتباری به بیش از یک میلیارد دلار به امضای دو طرف رسید.
توافق سرمایه گذاری هندی ها در پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و عملیاتی شدن سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هندی ها در چابهار، مشارکت در احداث شبکه راه آهن چابهار به زاهدان و ازسرگیری روابط بانکی و شرکت های بیمه ای از دیگر بندهای این توافقنامه مهم بود.
روزنامه هندو روز جمعه در گزارشی نوشت:بانک های مطرح ایرانی به زودی به منظور گسترش روابط تجاری دهلی نو و تهران فعالیت خود را آغاز می کنند.
به نوشته این روزنامه بازگشایی شعباتی از بانک های دو کشور می تواند در گسترش فعالیت های تجاری و اقتصادی بین دوکشور گام مهمی محسوب شود.
«کی ال مالهوترا»، مشاور شورای همکاری اقتصادی هند و ایران نیز گفت که هند از عادی سازی روابط بانکی بین دو کشور بیشترین سود را می برد.
وی افزود:هم اکنون بانک های پاسارگاد و پارسیان معاملات خود را از طریق یوکو بانک هند انجام می دهند.
به گفته وی دو کشور همچنین در خصوص پوشش بیمه ای و مکانیسم پرداخت پول گفت وگو کردند.
«سمیر شاه» دبیر فدراسیون شرکت های حمل و نقل هند گفت که هم اکنون شرکت های حمل ونقل نمی توانند از پوشش بیمه ای در معاملات با ایران استفاده کنند و مجبورند ک کالاهای خود به مقصد ایران را از
از طریق دوبی، چین و روسیه بفرستند.
هند و ایران همچنین توافق کردند که برای امضای توافقنامه تجاری ترجیحی در آینده گفت و گو کنند.
در توافقنامه تجارت ترجیحی دو کشور مالیات برخی از محصولات را باهدف افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور کاهش می دهند.
به گفته منابع دولتی هند، ایران ،خواستار سرمایه گذاری هند در بخش هایی ازجمله مهندسی فرآوری محصولات کشاورزی ،پتروشیمی ،چای ،محصولات دارویی ، آبیاری، زیرساخت ها و راه آهن است .
ایران همچنین خواستار افزایش صادرات نفت به هند بعد از لغو تحریم ها شده است .
منابع هندی اعلام کردند که جهش بزرگ دیگر در روابط تجاری ایران و هند امضای توافقنامه توسعه بندر چابهار است .
براساس توافقنامه ای که اردیبهشت ماه امسال به امضای «نیتین گادکاری » وزیر کشتیرانی و حمل ونقل هند و «عباس آخوندی » وزیر راه و شهرسازی کشورمان به امضا رسید ،قرار شد که هند 75 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار سرمایه گذار کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: