کد خبر: ۲۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از 831 نفر شرکت‌کننده در انتخاب کشاورز نمونه در رشته‌های مختلف تنها 81 نفر آنها انتخاب شدند.
اسکندر زند رئیس سازمان تحقیقات و آموزش پردیس کشاورزی در نشست خبری امروز اظهار داشت: سی‌‌ امین دوره انتخاب محصولات کشاورزی از کشاورزان و نمونه‌های ملی کشاورزی که مربوط به سال زراعی 93 و 94 است طی فرآیند نسبتا دقیقی که آنها از سال‌های قبل طی کرده‌اند تقدیر به عمل خواهد آمد.
 
وی با اشاره به هدف کلی انتخاب نمونه‌های محصولات کشاورزی گفت: هدف کلی انتخاب نمونه‌ها ارج نهادن به زحمات تولیدکنندگان، ایجاد انگیزه و رقابت سالم در بخش کشاورزی، جلب افکار عمومی به فعالیت‌های بخش، طرح مسائل و مشکلات کشاورزان، الگوسازی کشت، ارتقای بهره‌وری توسط کیفیت محصول و مشارکت تشکل‌های مختلف از اهداف جنبی آن است که در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار می‌گیرد.
 
معاون وزیر کشاورزی بیان کرد: در سال‌جاری 831 نفر شرکت‌کننده در این انتخابات داشته‌ایم که از طرفی با در نظر گرفتن بازبینی شاخص‌ها مزارع و تولیدات 81 نفر در رشته‌های مختلف انتخاب شدند.
 
وی با اشاره به رشته‌های تولیدات نمونه گفت: تولیدات محصولات نمونه مربوط به 15 رشته زراعت، 14 رشته باغبانی، 14 رشته علوم دامی، 5 رشته شیلات، 10 رشته آب و خاک، 7 رشته منابع طبیعی و آبخیزداری، 10 رشته تشکل و رشته‌هایی هم در بخش‌های بازرگانی و ترویج بوده که مجموع انها 76 رشته است.
 
زند در ادامه افزود: در سال‌جاری متوسط سن تولیدکنندگان نمونه 46 تا 50 سال است و از طرفی چهار درصد شرکت‌کنندگان خانم و 96 درصد آقایان هستند.
 
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی یادآور شد: اکثر کشاورزان نمونه از حضور محققان داخل در تولید محصولات خود استفاده کردند و لازم به ذکر است که عمدتا کشاورزان نمونه از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده کرده‌اند زیرا بهره‌وری آب بسیار مورد توجه بوده که خوشبختانه کشاورزان نمونه این مسائل را رعایت کردند و گفتنی است که دستورالعمل‌های ترویجی به خصوص مدیریت تغذیه و روش‌های نوین تغذیه گیاهی در محصولات این کشاورزان شاهد بودیم.
 
وی با اشاره به سطح مزرعه 50 هکتاری یک گندم‌کار نمونه اظهار داشت: در سال‌جاری یک گندم کار نمونه در آذربایجان غربی به ازای یک مترمکعب آب حدود شش کیلوگرم محصول گندم برداشت کرده و باید گفت که میانگین کل کشور در کل محصولات زراعی به ازای هر مترمکعب 1.1 است و از طرفی مانگین عملکرد آبی کشور حدود 3 تن و 700 کیلوگرم است.
 
معاون وزیر با اشاره به کشاورز نمونه در تولید سیب درختی یادآور شد: در سال‌جاری کشاورز نمونه ما در زمینه سیب درختی 167 تن در هر هکتار سیب برداشت کرده این در حالی است که متوسط کشور نزدیک 15 تن است اما نباید فراموش کرد که برای کشاورزان نمونه ما سلامت محصول یکی از شاخص‌های اصلی است که همواره آن را رعایت می‌کنند.
 
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی تصریح کرد: در واقع کشاورزان ما سعی می‌کنند که خود را به پتانسیل تولید نزدیک کنند به طوری که عوامل کاهش‌دهنده و محدودکننده تولید را حذف می‌کنند و حال اگر آن دانش لازم برای تولید را به کار گیریم مطمئنا به سقف بالای تولید دست خواهیم یافت.
 
** انتخاب محصولات نمونه بر اساس سیاست‌های کلان وزارتخانه
کاظم خاوازی معاون ترویج تحقیقات کشاورزی اظهار داشت: انتخاب نمونه محصولات نمونه از بین کشاورزان بر اساس سیاست‌های کلان وزارتخانه است و در نهایت محصولات نمونه در سطح استان معرفی خواهند شد.
 
وی افزود: در واقع یکی از شاخص‌های مهم و اصلی انتخاب محصولات تولید محصول سالم و ارگانیک است چنانچه برخی تولیدکنندگان آمار تولید بالایی در بحث تولید دام و محصولات کشاورزی داشته‌اند اما به سبب عدم رعایت مسائل بهداشتی شاخص‌های تولید انتخاب نشدند.
 
خاوازی بیان کرد: در واقع 81 نفر کشاورز نمونه از 25 استان انتخاب شدند و از طرفی نکته حائز اهمیت در این است که در سال‌جاری بحث کشاورزی حفاظتی و نمونه ملی در حوزه بازرگانی برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است.

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر: