کد خبر: ۲۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کاهش متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های اظهاری نزد گمرکات اجرایی کشور به کمتر از 10 روز، این اقدام را در کاهش هزینه‌های صادرات، کاهش هزینه‌های تولید و به منفعت اقتصاد ملی موثر دانست.
 قاسم خورشیدی در نشست هم‌اندیشی جهت تسهیل صادرات فرآورده‌های نفتی در گمرک یزد، اظهار کرد: اقدامات مثبتی در دو سال گذشته جهت جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی صورت گرفته که بخش عمده آن پیشگیرانه بوده است.
 
وی با تشریح اقدامات پیشگیرانه این ستاد جهت مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی، گفت: مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا در دو سال گذشته، تغییر الگوی مصرف جامعه بوده و اکنون بخش عمده مصرف از فرآورده‌های نفتی به گاز طبیعی تغییر کرده است.
 
خورشیدی ادامه داد: نیروگاه و واحدهای تولیدی تا حد امکان گازدار شده‌اند به نحوی که اکنون روزانه 50 میلیون لیتر کمتر از سال 1392 فرآورده نفتی بین مصرف‌کنندگان توزیع می‌شود و جایگزین آن گاز طبیعی شده که این موضوع به منزله قاچاق کمتر است.
 
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در بخش حمل و نقل را از دیگر اقدامات پیشگیرانه نام برد و افزود: راه‌اندازی برخی فازهای پارس جنوبی قدرت مانور وزارت نفت را بیشتر و به همین دلیل گاز بیشتری به کشور ترزیق شده است.
 
وی در ادامه، گریزی به اقدامات ستاد جهت تسهیل صادرات فرآورده‌های نفتی زد و گفت: در دو سال گذشته، سرعت زمان رسیدگی به پرونده‌های اظهار شده در گمرکات اجرایی رشد قابل توجهی داشته است، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های اظهاری نزد گمرکات اجرایی کشور از حدود دو ماه در دولت قبل با وجود رشد میزان صادرات به کمتر از 10 روز در حال حاضر رسیده است.
 
وی تصریح کرد: هزینه‌های صادرات با کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌های اظهارشده نزد گمرکات اجرائی کاهش می‌یابد که این موضوع به منزله کاهش هزینه‌های تولید و به منفعت اقتصاد ملی است.
 
خورشیدی در پایان نیز با بیان اینکه رکن رکین اقتصاد مقاومتی تولید صادرات محور است، عنوان کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از تولید صادرات محور با ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلاتی حمایت شود.
 
"روانبخش رفیعی زاده" معاون اداری مالی اداره کل گمرک استان یزد نیز در این نشست با اشاره به نشست هم اندیشی گمرک استان یزد با شرکت تولیدی و صادرکننده فرآورده های نفتی، گفت: در این نشست به منظور کاهش زمان صادرات مقرر شد که زمان ارزیابی کالا و الصاق پلمپ در خارج از ساعت اداری نیز انجام شود.
 
وی با اشاره به لزوم ایجاد انبار استاندارد جهت نگهداری نمونه محموله‌های نفتی، اظهار کرد: اکنون نمونه محموله‌های نفتی به صورت فله در کانتینر فلزی بدون سیستم تهویه نگهداری می‌شود که خطرات بسیاری برای آن متصور است.
 
رفیعی‌زاده همچنین نبود آزمایشگاه استاندارد برای محموله های نفتی را از دیگر مشکلات مطرح شده در نشست هم اندیشی گمرک و شرکت‌های فراورده‌های نفتی ذکر کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: