کد خبر: ۲۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴
رئیس انجمن روغن زیتون توصیه کرد
رئیس انجمن روغن زیتون و روغن کشور گفت: به مردم توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان روغن و دانه زیتون فله‌ای نخرند.
محمدرضا هاتفی مینایی  با تاکید بر شرایط نامناسب روغن‌های فله‌ای اظهار کرد: مردم نباید به هیچ عنوان روغن فله‌ای که فاقد لیبل دارای آدرس، شماره تلفن، مهر استاندارد و شماره پروانه ساخت است را بخرند، بلکه باید از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند و برای اطمینان بیشتر می‌توانند با انجمن به شماره 88954369 تماس بگیرند و با گفتن مارک روغن زیتون به آنها گفته می‌شود که روغن را خریداری کنند یا خیر.

وی با اشاره به روغن‌های تقلبی که به اسم روغن زیتون فروخته می‌شوند، گفت: روغن‌های تقلبی با قیمت نازل خریداری و به قیمت روغن زیتون واقعی به مردم فروخته می‌شوند، مثلا روغن پومیس که از تفاله زیتون به دست می‌آید و در ایران قابلیت مصرف خوراکی را ندارد، کیلویی هشت هزار تومان به صورت قاچاق وارد می‌شود، اما به همان قیمت واقعی روغن زیتون فروخته می‌شود.

رئیس انجمن روغن زیتون و روغن کشور افزود: روغن‌های تقلبی حدود 50 درصد روغن‌های مصرفی را در شش ماه گذشته تامین می‌کرد. با همکاری سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان تعزیرات حکومتی، حدود 2000 تن از این روغن‌های تقلبی جمع‌آوری و معدوم شد، اما متاسفانه دو مرتبه اقدام به تولید و فروش غیرمجاز کردند.

هاتفی با اشاره به تولید روغن زیتون داخلی گفت: از حدود 30 کارخانه‌ای که روغن زیتون تولید می‌کنند، همه تحت نظر کنترل کیفی است و پروانه ساخت و مهر استاندارد دارد و در حال حاضر 50 درصد روغن زیتون بازار، تولید داخلی است.

وی با اشاره به روغن‌های زیتون وارداتی اظهار کرد: 10 تا 15 درصد روغن زیتون نیز وارداتی هست که برچسب سلامت دارند و بسته‌بندی شده هستند. یک نوار مشکی رنگ هست که اگر آن را بتراشند و شماره 16 رقمی آن را در سایت سازمان غذا و دارو وارد کنند، بلافاصله به آنها گفته می‌شود که برچسب اصالت روغن سلامت است یا اینکه برچسب هم تقلبی است.

رئیس انجمن روغن زیتون و روغن کشور تفاوت قیمت روغن‌های زیتون فله‌ای را ناشی از تقلبی بودن آنها دانست و افزود: وقتی600 گرم روغن زیتون را به قیمت 3000 تومان می‌فروشند، خریدار باید بداند این روغن زیتون نیست؛ زیرا اگر ما یک کیلو روغن نباتی، سویا، آفتابگردان را چهار هزارتومان حساب کنیم، یک کیلو روغن زیتون حدود 40 هزا تومان می‌شود.

هاتفی با بیان اینکه خرید زیتون فله‌ای توصیه نمی‌شود، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم دانه‌های زیتون بسته‌بندی شده را مصرف کنند و زیتون فله نخرند. زیتون فله‌ای که مردم به نصف قیمت زیتون بسته‌بندی می‌خرند، پاستوریزه نشده، باکتری و آلودگی دارد اگر 48 ساعت در دمای اتاق بماند، بلافاصله رویش کپک می‌زند، در صورتی که وقتی شیشه‌های بسته‌بندی زیتون را می‌خرند اگر یک سال هم در یخچال نگهداری شود مصرفش سالم است، زیرا باکتری‌های آن کشته و پاستوریزه شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در مغازه‌ها و میادین تره‌بار زیتون و روغن زیتون فله‌ای فروخته می‌شود، اما خود مردم نباید به صورت فله‌ای خریداری کنند و اطبای علوم تغذیه نیز همین اعتقاد را دارند. بلکه باید به صورت بسته‌بندی خرید کنند، زیرا تولیدکننده در مقابل لیبل و شماره پروانه ساخت موظف است و اگر تخلف کند جرایم سنگینی دارد.

رئیس انجمن روغن زیتون و روغن کشور با اشاره به برداشت 40 هزار تنی دانه زیتون بیان کرد: درجه یک و دوی این زیتون بسته بندی شده، درجه سه آن به صورت شکسته و سُداسیون شده است. در کارخانه مهندس مسئول کنترل کیفی و مهندس صنایع غذایی و کارگرهایی که تجربه سالها کار در این زمینه را دارند، زیتون را فراوری می‌کنند، به اندازه سُد می‌زنند و شستشو می‌کنند، در حالی که زیتون‌های فله‌ای اغلب در روستاها درست می‌شود و روستاییان شیوه صحیح پاستوریزه کردن را نمی‌دانند.

هاتفی با بیان اینکه زیتون پرورده را نمی‌شود بسته‌بندی کرد زیرا ایجاد باکتری و قارچ می‌کند، گفت: زیتون پرورده، زیتون ضایعاتی است که از کشاورز کیلویی 2500 تومان می‌خرند، هسته‌هایش را در‌می‌آورند و رب انار و مغز گردوی سیاه‌شده و درجه چهار به آن می‌زنند. بنابراین اگر مردم می‌خواهند زیتون پرورده درست کنند، خودشان زیتون بسته‌بندی بخرند، در منزل هسته‌ها را خارج کنند و با انار و پودر گردو مخلوط کنند.

وی با بیان اینکه رودبار هر سال بیشتر از 1500 تن زیتون ندارد و بیشترین کشتزارها برای قزوین، زنجان، شیراز و دیگر استان‌های شمالی است، افزود: در رودبار نزدیک به 700 مغازه هست و رهگذران به امید زیتون رودبار آن‌ها را می‌خرند، در حالی که آمار فروش 1500 تن زیتون، تنها 10 هزار تن روغن می‌شود، اما اگر در آزمایشگاه هم به شما بگویند روغن‌های فله‌ای، روغن زیتون نیست نمی‌توانید شناسایی کنید، چون هیچ برچسب و آدرس و شناسه‌ای ندارد.

رئیس انجمن روغن زیتون و روغن کشور همچنین خاطرنشان کرد: سودجویان از سود بالای حاشیه‌ای نامشروع این کالا جیب خود را پر می‌کنند و مبارزه با این قاچاقچیان بسیار دشوار است، بنابراین مردم باید مراقب سلامتی خود باشند.

منبع:ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: