کد خبر: ۲۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
امروز روز پیروزی ملت ایران است
رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه هسته‌ای با بهانه واهی تهدیدی برای صلح و امنیت نیست، گفت: از امروز محدودیت صادرات نفت برداشته می‌شود.
 حسن روحانی رئیس‌جمهور عصر امروز (یکشنبه) در نشست خبری امروز خود که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به صنعت هسته‌ای کشورمان اظهار داشت: هم‌اکنون برنامه هسته‌ای ایران به عنوان برنامه‌ای برای روابط علمی، فناوری، تجاری و اقتصادی خواهد بود.

وی افزود: به جای اینکه امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار 6 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و 12 قطعنامه شورای حکام آژانس باشد امروز در برابر قطعنامه‌ای است که آن قطعنامه برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل در برابر جهانیان قرار داده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از امروز دیگر برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی به عنوان تهدید صلح و امنیت برای جهان و منطقه نیست بلکه فناوری هسته‌ای ایران وسیله‌ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه از امروز تجار و کارآفرینان می‌توانند از مسیر قانونی و معمولی نقل و انتقالات بانکی و فعالیت تجاری خود را انجام دهند، اضافه کرد: فعالان تجاری ما از امروز می‌توانند صادرات خود را در شرایط بسیار مطلوبی آغاز کنند و بانک‌های کشور نیز می‌توانند با سایر بانک‌های جهان درباره مسائل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ کرده و به مردم ارائه کنند.

رئیس‌‌جمهور تاکید کرد: از امروز محدودیت صادرات نفت در کشور ما برداشته می‌شود و هر اندازه که برای برنامه کشور باشد و در چارچوب مسائل ملی نفت و میعانات و سایر فرآورده‌ها و پتروشیمی صادر می‌شود.

روحانی همچنین گفت: از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌هایی است که می‌خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه کنند. به این معنا که از امروز امنیت هوایی ما بیشتر از گذشته خواهد بود. 

وی افزود: از امروز پول‌هایی که برای این ملت بوده و در بانک‌های خارجی بلوکه شده بوده در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت تا به فعالیت‌های اقتصادی خود بپردازد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است، اظهار داشت: ملت ایران ثابت کرد که تعامل سازنده درست و راست است و ما می‌‌توانیم با دنیا تعامل کنیم و این مسئله به نفع ملت ما و به ضرر دیگران نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه از امروز روشن شد که کشور ما دارای قدرت بزرگ دیپلماسی است، تصریح کرد: موفقیت‌های چشمگیری که در عرصه دیپلماسی حاصل شد خیلی‌ها باور نمی‌کردند که سیاست‌مداران و دیپلمات‌های ما قادر باشند با قوی‌ترین دیپلمات‌های کشورهای قدرتمند جهان کنار یک میز نشسته و مذاکره کنند و از حقوق ملت خود به خوبی دفاع کنند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: از امروز روشن شد که سیاست برد - برد درست و صحیح است آنان که فکر می‌کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت و گر نه سر ما کلاه خواهند گذاشت، روشن شد که می‌توان با دنیا حرف زد، مذاکره کرد و به توافقی رسید که به نفع ملت‌ها، منطقه و جهان باشد.

روحانی تصریح کرد: این همه موفقیت برای ملت ما در سایه ایستادگی، مقاومت، اتحاد، وحدت، پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد. اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و اگر مردم در برابر فشار نابحق و ظالمانه دیگران عقب‌نشینی کرده بودند امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود حس نمی‌کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر هدایت‌ها و حمایت‌های مقام معظم رهبری نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر این ملت نبود و اگر چارچوب‌هایی که مقام معظم رهبری برای مذاکرات تعیین کردند و تذکرات به موقعی که لازم بود می‌دادند و اگر حمایت کامل ایشان از مذاکره و مذاکره‌کنندگان نبود امروز در این نقطه از موفقیت نبودیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما این موفقیت را در سایه افراد باتجربه و دیپلمات‌های توانمند و ماهر به دست آوردیم، گفت: اگر علم و فناوری و هنر دیپلماسی نبود ما امروز در این نقطه نبودیم. ما بهترین افراد سرآمد دیپلمات خود را به این عرصه فرستادیم و دیدیم که موفقیت را برای مردم در مقاطع مختلف به ارمغان آوردند.

روحانی در ادامه افزود: ‌آنگاه که توانستند توافق موفق ژنو را به دست آورند، آنگاه که توانستند استمرار آن را تا ماه‌های بعد به دست آورند، آنگاه که در لوزان برای چارچوب‌های توافق نهایی موفق شدند و آنگاه که در 23 تیرماه سال 94 توانستند توافق جامع هسته‌ای را به دست آورند. آنگاه که قطعنامه سازمان ملل همه قطعنامه‌های شش‌گانه قبلی را لغو کرد و آنگاه که مراحل مختلف این را پیموده شد.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت روز 26 دی ماه همان روزی که در سال 57 تحمیل از سر مردم برداشته شد، حاکم تحمیلی از این کشور زدوده شد و در همان روز تحریم‌ها برداشته شد و ما امروز در فضایی هستیم که می‌توانیم با دنیا تعامل سیاسی،  اقتصادی و حقوقی به نفع منافع ملی خود داشته باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنان که می‌گفتند باور نکنید اشتباه می‌کردند. ما به قدرت ملی خود و به موفقیت ملت خود باور داریم.

روحانی با اشاره به بانک‌هایی که در سایه هسته‌ای تحریم شده بودند، گفت: امروز نه تنها این تحریم‌ها گشوده شد بلکه امروز بانک سپه نیز از تحریم خارج شد. امروز روزی است که ملت ما در سایه ایستادگی و مجاهدت خود دستاوردهای این مجاهدت را می‌بیند و لمس می‌کند.

وی تصریح کرد: امروز آغاز جدید و فصل جدید در روابط ما با منطقه و جهان و در زمینه مسائل اقتصادی با دنیا است. من امروز در مجلس بیان کردم که ما در شرایطی هستیم که به خاطر رکود سال‌های گذشته و مشکلات اقتصادی نیازمند به سرمایه‌ای هستیم که بتوانیم چرخ اقتصاد کشور را در سرعت مطلوبمان که 8 درصد رشد اقتصادی تعیین شده است با ورود سرمایه به حرکت در بیاوریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما نیازمند به استفاده از فناوری‌های پیشرفته در جهان هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: