کد خبر: ۳۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
مدیر عامل بانک توسعه صادرات:
دکتر صالح آبادی در برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو، به مسئله تکالیف دولت به بانک ها پرداخت و گفت: بانک ها این تکالیف را به شرکت های تابعه خودشان محول کرده اند وتماما قهری بوده اند، یعنی هیچ کدام از اینها به صورت اختیاری از سوی بانک ها انجام نشده است.

برنامه "مناظره" با موضوع بنگاهداری بانک ها و تاثیرات آن بر رکود و با حضور دکتر صالح آبادی مدیر عامل بانک توسعه صادرات روانه آنتن شد.
 دکتر صالح آبادی به تملک شرکت ها توسط بانک ها اشاره کرد و بیان داشت: برخی شرکت ها اقدام به دریافت تسهیلات از بانک ها کرده اند که نتوانستند آنها را به بانک ها برگردانند و بانک به دلیل وصول مطالبات خودش آن بنگاه را تملک کرده است.
 وی به مسئله تکالیف دولت به بانک ها نیز پرداخت و اضافه کرد: بانک ها این تکالیف را به شرکت های تابعه خودشان محول کرده اند. به عنوان مثال دولت تصمیم می گیرد، بخش معدن و فولاد کشور را گسترش دهد؛ برای این کار دولت به بانک دستور می دهد این حوزه را گسترش دهد و این ماموریت توسط شرکت تابعه خودش با سرمایه گذاری انجام می شود.
 مدیر عامل بانک توسعه صادرات خاطرنشان کرد: تمام موارد ذکر شده قهری بوده اند، یعنی هیچ کدام از اینها به صورت اختیاری از سوی بانک ها انجام نشده است. یکسری موارد هم بانک ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش خودشان نگاه می کنند مانند شرکت های کارگزاری بورس، بیمه، تامین سرمایه و یا لیزینگ.
 وی افزود: این نوع شرکت ها زنجیره تکمیلی یک بانک هستند که این مسئله را بانک مرکزی و سازمان بورس نیز به عنوان یک اصل پذیرفته است. بانک مرکزی در قوانین خودش، نسبت هایی را برای تملک سهام توسط بانک ها تعیین و اعلام کرده است هر بانک این نسبت از سرمایه اش را در بنگاهداری استفاده کند.
 وی تاکید کرد: بانک ها باید در فرآیندی که در قانون نیز دیده شده است، به سمت واگذار کردن دارایی های مازاد بروند، قانون نیز تشخیص مازاد بودن را نیز به عهده بانک مرکزی گذاشته است که کدام یک از این دارایی ها مازاد هستند و کدام یک مازاد نیستند.
 صالح آبادی به ماده 16 قانون ارتقاء نظام تامین مالی اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی در قالب این قانون لیست دارایی های بانک ها را گرفته است و با همه بانک ها جلسه می گذارد و مشخص می کند که کدام یک از دارایی ها مازاد است و کدام یک از دارایی ها مازاد نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر: