کد خبر: ۳۲۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تحلیل چرایی عدم تاثیر خبر کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد بر بازار سرمایه، زمان برگشت رونق به معاملات را پیش بینی کرد.
سید جلال صادقی شریف در گفت و گو با ملت بازار با اشاره به روند سراسر منفی معاملات در هفته جاری که منجر به ریزش 2000 واحدی شاخص شد، اظهار داشت: تا زمانی که تولید رونق نگیرد و وضعیت شرکت های حاضر در بازار بهبود پیدا نکند نباید انتظار داشت رشد در بورس اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا خبر کاهش نرخ سود بانکی، اتفاقی که بازار از خیلی پیشتر منتظر آن بود در بورس اثر مثبت بر جای نگذاشت و اینکه چه عاملی قوی تر از این عامل عمل کرد و باعث شد هفته سراسر قرمز را برای بازار سهام شاهد باشیم؟ گفت: همان طور که اشاره کردید بازار ازمدت ها پیش منتظر خبر کاهش سود بانکی بود. اما به محض آنکه زمزمه هایی از این رویداد شنیده شد بازار واکنش مثبتی به آن نشان نداد.
 چرایی عدم واکنش مثبت بورس به خبر خوش بانکی
 صادقی شریف افزود: در پاسخ به چرایی این مساله باید اذعان داشت که مشکل بازار کاهش دو درصدی سود بانکی نیست. چراکه وقتی اقتصاد در رکود باشد، مردم جایی بهتر از بانک برای پارک پول نمی یابند. این درحالی است که چنانچه اقتصاد از رکود خارج نشود مردم سود بانکی جدید را هم در خارج از بانک نمی توانند به دست آورند. بنابراین نقدینگی از بانک خارج نمی شود.
 وی در واکنش به این که چرا همین سود بانکی کاهش یافته هم در خارج از بانک به دست نمی آید، گفت: به دلیل این که رونق به اقتصاد برنگشته است، نمی توان در بازارهای سرمایه گذاری دیگر بازدهی همانند سیستم بانکی را یافت.
 پروسه زمان بر خروج نقدینگی از بانک ها
 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال «ملت بازار» مبنی بر اینکه به فرض خروج پول از سیستم بانکی چه میزان از آن به بازار سرمایه کشور وارد می شود؟ گفت: حال اگر پول از بانک خارج شود تنها بخشی از آن به سمت بورس سرازیر می شود زیرا همه پولی که در بانک ها پارک شده متعلق به فعالان بازار سرمایه نبوده است. منتها این مهم زمان می برد.
 به گفته صادقی شریف، تا زمانی که تولید رونق نگیرد و وضعیت شرکت های حاضر در بازار بهبود پیدا نکند نباید انتظار داشت رشد در بورس اتفاق بیفتد. از همین رو نباید انتظار ورود پول های بانکی به این بازار را هم داشت.
 
رونق بخشی به ساخت و ساز
 
این کارشناس بازار سرمایه به تحلیل سیاست دولت در کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: سوالی که در این میان به وجود می آید این است که چرا در این شرایط اقدام به کاهش نرخ بهره می شود؟ به اعتقاد من این مهم به منظور رونق بخشی ساخت و ساز در اقتصاد انجام می شود.
 
صادقی شریف خاطرنشان کرد: سیاست دولت در شرایط فعلی رونق غیر تورمی ساخت وساز است که سیاست درستی تلقی می شود چراکه ساخت و ساز موتور محرک اقتصاد است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در حال حاضر مالکان مسکن به جای پول پیش و رهن تقاضای اجاره بهای بیشتر می کنند. بنابراین در بخش اجاره مسکن مشکل ایجاد می شود. بنابراین آن بخش از مردم که توان مالی داشته باشند به دنبال خرید مسکن خواهند رفت. مشوق ها و وام های مسکن ارایه شده نیز این امر را تصدیق می کند.
 
اقبال به بورس در نیمه دوم سال
 
صادقی شریف در پاسخ به این سوال که چه زمانی می توان شاهد برگشت رونق مجدد به بازار سرمایه کشور بود؟ گفت: با سیاست در پیش گرفته شده توسط دولت رونق مسکن محقق می شود و با یک مرحله تاخیر رونق به بخش تولید بر می گردد و این امر موجب رونق مجدد بورس خواهد شد. از همین رو می توان انتظار داشت روند صعودی بازار سهام در نیمه دوم سال جاری آغاز شود.
برچسب ها: سود بانکی ، کاهش ، بورس
نام:
ایمیل:
* نظر: