کد خبر: ۳۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
معاون اول رییس جمهور خواستارشد:
معاون اول رییس ‌جمهوری در بازدید از پروژه آزاد راه تهران - شمال خواستار آماده شدن قطعه اول این آزادراه برای نوروز سال 1396 شد.
اسحاق جهانگیری در بازدید از آزادراه تهران - شمال گفت: اگر عید نوروز مردم بتوانند از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال عبور کنند، کار بزرگی انجام شده است. وی اظهارکرد: امروز شاهد پیشرفت کار زیادی در قطعه اول آزاد راه تهران - شمال هستیم ودر بازدید سال 1394 پیشرفت کار این قطعه 29 درصد بود اما هم اکنون پیشرفت فیزیکی قطعه نخست به بیش از 59 درصد رسیده است.جهانگیری گفت‌: این نشان می‌دهد توان مهندسی و فنی ایران بسیار ارتقا پیدا کرده است و پیمانکاران ایرانی باید بتوانند در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.معاون اول رییس جمهوری افزود: نباید اجرای پروژه‌های بزرگ ملی طولانی شود زیرا طولانی شدن پروژه‌ها سمبل ناکارآمدی است. وی گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال که از سال 1376 شروع شده است، اهمیت زیادی برای مردم ایران دارد زیرا مردم علاقه زیادی به شمال کشور دارند و نباید برای سفر به این منطقه 12 ساعت در راه بمانند.جهانگیری تاکید کرد: معطلی مردم باعث اتلاف وقت، انرژی و تلفات جاده‌ای می‌شود؛ لذا این طرح 120 کیلومتری باید با سرعت بیشتری دنبال شود.وی گفت: دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان اراده جدی دارند تا آزادراه تهران - شمال را با سرعت بیشتری اجرا کنند و اکنون شاهد پیشرفت خوبی در این آزادراه هستیم ، به طوری که در روزهای تعطیل نیز کارگاه‌های پیمانکاران بسیار فعال است.جهانگیری در ادامه تاکید کرد: پیمانکاران در منطقه یک آزادراه تهران - شمال به خوبی توانسته‌اند توان مهندسی و فنی ایران را نشان دهند وخوشبختانه این پروژه با کیفیت بالایی اجرا شده و حاکی از آن است که پیمانکاران ایرانی باید در پروژه‌های بزرگ فنی، مهندسی، صنعتی و زیرساختی از پیمانکاران خارجی عقب نمانند.وی محدودیت اصلی در اجرای پروژه‌ها را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: این بهانه‌ای شده که سازندگان ایرانی به طرف پیمانکاران خارجی بروند زیرا پیمانکاران خارجی می‌توانند به سهولت منابع مالی خود را از سیستم بانکی شان تامین کنند.معاون اول رییس جمهوری گفت: همانطور که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد، این آزادراه به 80 هزار میلیارد ریال( هشت هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز دارد، در حالی که در بودجه امسال 200 میلیارد ریال(20 میلیارد تومان) برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.جهانگیری گفت: اگر 2 هزار میلیارد ریال (200 میلیارد تومان) هم در بودجه امسال برای این پروژه اختصاص داشت، اعتبار ناچیزی بود، لذا مسئولان اقتصادی کشور باید برای تامین منابع مالی راهکارهای مناسبی پیدا کنند.معاون اول رییس‌جمهوری اظهارکرد: بدون شک توان فنی و مهندسی ایران بسیار ارتقا پیدا کرده است و 70 تا 80 درصد کالاهای وارداتی به کشور می تواند در داخل تولید شود.جهانگیری تاکید کرد: برای تکمیل پروژه‌ها، استفاده از توان مالی بازار سرمایه باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا مردم در این بازار منابع مالی زیادی در اختیار دارند، به طوری که اخیرا یک شرکت برای تامین سه هزار میلیارد ریال(300 میلیارد تومان) منابع مالی از بازار سرمایه مراجعه کرده بود و تقاضای مردم 32 برابر آن بوده است. وی گفت: شرکت دیگری برای تامین منابع مالی 50 هزار میلیارد ریالی( پنج هزار میلیارد تومانی) به بازار سرمایه مراجعه کرده بود که تقاضا برای خرید اوراق آن بیش از دو برابر بوده است. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت پروژه آزادراه تهران – شمال ابراز امیدواری کرد عید نوروز آینده مردم بتوانند برای سفر به شمال ایران از قطعه یک این آزادراه عبور کنند.همچنین در این بازدید وزیر راه وشهرسازی گفت: پیمانکاران در این پروژه و به خصوص در قطعه اول تا کنون طبق برنامه زمان بندی شده کار خود را انجام داده اند و تمام کارهای این پروژه از طریق مناقصه و رقابت اجرا می شود. عباس آخوندی افزود: هیچ پروژه ای از آزادراه تهران ـ شمال بدون رقابت و مناقصه به پیمانکاران واگذار نمی شود و هم اکنون 6 پیمانکار بزرگ ایرانی در منطقه یک این آزادراه مشغول کار هستند که تنها یک پیمانکار آن به بنیاد مستضعفان اختصاص دارد. آخوندی تاکید کرد: با توجه به سرعت کار در قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال امیدوارم این قطعه بهار سال 1396 زیر بار ترافیک برود تا مردم بتوانند برای تردد در این مسیر از این قطعه استفاده کنند. وی گفت: آزادراه تهران ـ شمال به بزرگ ترین کارگاه سازندگی کشور تبدیل شده ،به طوری که در بخشی از این آزادراه طول دیواره های حائل بیش از صد متر است. وی گفت: برای تکمیل این قطعه قرارداد پیمانکار چینی را طبق تعهدات بین المللی کاهش دادیم تا عرصه برای کار پیمانکاران ایرانی فراهم شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به وجود تونل های بزرگ در این آزادراه هم اکنون 24 قالب تونل برای تکمیل تونل های آن مورد استفاده قرار گرفته است و بنا داریم معماری مناسبی در این آزادراه و تونل های آن اجرا شود. آخوندی اظهارکرد: با توجه به این که طول برخی از این تونل ها به بیش از سه هزار متر می رسد سیستم اطفای حریق آن طوری طراحی شده است که جان مسافران در برابر هرگونه آتش سوزی محافظت شود و با دسترسی های مورد نیاز مسافران در هنگام آتش سوزی به سهولت نجات پیدا کنند. وی تصریح کرد: با وجود قرار گرفتن بخش هایی از این آزاد راه در منطقه زلزله خیز طراحی های آن طوری انجام شده که تمام ضوابط و مقررات به خوبی در آن رعایت شود.وزیر راه و شهرسازی گفت: برای نخستین بار برای تکمیل قطعه دو و سه این آزادراه از کف های بتنی استفاده می شود تا در برابر سرما و گرما تاب آوری زیادی داشته باشند.آخوندی گفت: این کار جدیدی است که ما برای نخستین بار آن را در تونل های این قطعه ها به مورد اجرا می گذاریم و تمام عرض 13 متری تونل های این آزادراه با قالب بندی تمام عیار از کف به صورت بتن استفاده می شود. وی با بیان این که آزادراه تهران ـ شمال در یکی از زیباترین مناطق ایران قرار دارد، گفت: ما درصدد هستیم معماری داخل تونل و هم معماری مسیر و پل ها چشم اندازهای خوبی داشته باشند تا رانندگی در این آزادراه لذت بخش شود.
منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: