کد خبر: ۳۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
دبیر بخش نخبگان کمیسیون 1404 مجمع تشخیص مصلحت نظام:
علی رضایی در "چشم انداز" از رادیو گفت و گو اظهار داشت: در حال حاضر حدود 30 درصد از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی راکد و تعطیل شده است، بنابرهمین امر باید برای واحدهای تولیدی در حال کار شرایط مساعدی ایجاد شود.
 
برنامه "چشم انداز" با موضوع  بنگاه های بزرگ اقتصادی و ارتباط آن با تحقق اهداف در سال 1404 و با حضور علی رضایی (دبیر بخش نخبگان کمیسیون 1404 مجمع تشخیص مصلحت نظام) و دکتر محسن صالحی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه) روی آنتن رفت.
 علی رضایی در برنامه چشم انداز  با اشاره  به تعریف بنگاه ها در اتحادیه اروپا گفت: در اتحادیه اروپا به جمع های 10 تا 50 نفره بنگاه های خرد و کوچک گفته می شود و بدین ترتیب 50 تا 250 نفر بنگاه های متوسط نام گرفته و بزرگ تر از این را به نام بنگاه های بزرگ تولیدی می شناسند.
 وی با بیان این که بنگاه های تولیدی بزرگ اغلب هزینه های تولید پایین تری دارند، اظهار داشت: اشتغال این بنگاه ها نسبت به بنگاه های کوچک تر همواره از ثبات بیشتری برخوردار است، در واقع این بنگاه ها به نوعی تکمیل کننده زنجیره ها هستند.
 این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سند چشم انداز و اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری انعطاف پذیری، فرصت طلبی و توجه به تولید داخلی همیشه مورد توجه ما قرار گرفته و ملاک عمل است. در کنار این موضوع، امید است که در آینده نزدیک بیشترین اشتغال زایی در حوزه ی صنعت و کشاورزی انجام گرفته و دارای ارزش افزوده ی بیشتری باشد.
 وی با اشاره به مباحث الگوی مصرف در صنعت، گفت: نگاه ما در مباحث الگوی مصرف همواره باید با نگاه دانش بنیان مقام معظم رهبری در خصوص در اقتصاد مقاومتی یکسان باشد و در کنار این، باید صادرات محور باشیم و توجه به تولید داخلی را افزایش دهیم.
 علی رضایی با بیان این که عمده‌ مباحث در خصوص صنعت به اشتغال مربوط می شود، ادامه داد: بیشترین دغدغه ای که در این حوزه داریم این است که در مرحله ی اول باید اشتغال کنونی را به ثبات رسانده و حفظ کنیم.
 وی همچنین  در ادامه ی همین موضوع اضافه کرد: در حال حاضر حدود 30 درصد از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی راکد و تعطیل شده است، بنابرهمین امر باید برای واحدهای تولیدی در حال کار شرایط مساعدی ایجاد شود.
 دبیر بخش نخبگان کمیسیون 1404 در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که صنعت ایران در حال حاضر 32 و نیم درصد از اشتغال کشور را بر عهده دارد، افزود: با این میزان اشتغال در صنعت جا دارد که بیش از این در حوزه ی صنعت کار شود.
 وی با اشاره به وضعیت مطلوب صنعت در اقتصاد مقاومتی گفت: در شرایط مطلوب اشتغال باید به سمت پایداری و ثبات حرکت کرده و علاوه بر آن انگیزه به کار آفرینی در کارگاه ها افزایش یابد.
 رضایی با اشاره به مشکلاتی که چرخ توسعه ی کشور را کند می کند، اظهار داشت: برخی از فرسودگی ها سرعت توسعه را کاهش می هد و برای حل این مشکل به اعتبار بیشتری نیاز است تا ماشین آلات و تجهیزات محتلف با دانش روز هماهنگ و هم گام شوند.
 وی همچنین در ادامه افزود: عدم برگشت به موقع سرمایه حاصل از فروش کارگاه ها از مشکلاتی است که در مسیر و سرعت توسعه می تواند مانع به حساب آید.
 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص برنامه های توسعه ی کشور، گفت: برای توسعه کشور برنامه ریزی ها دقیقی انجام شده است، اما با بروز شُک هایی که به اقتصاد ایران وارد می شود، این برنامه ها از مدار خود خارج شده و با تاخیر به نتیجه می رسند.
 وی با انتقاد از مدیران واحدهای بزرگ اقتصادی، اظهار داشت: برخی از مدیران در واحدهای بزرگ از مهارت ها لازم و کافی برخوردار نیستند، بنابر همین موضوع باید با شایسته سالاری از رشد این دست موانع جلوگیری کرد.
 علی رضایی در خصوص شرایط رکود در کشور خاطر نشان کرد: به دلیل عدم وجود اقتصاد شفاف همواره در دام نقدینگی گرفتار هستیم، وقتی که تورم و دام نقدینگی با یکدیگر پیوند بخورند، معنای کامل واژه ی رکود را دارد.
 در بخش دیگر برنامه ی چشم انداز از شبکه رادیویی گفت و گو محسن صالحی با اشاره به بنگاه های توسعه در سند چشم انداز 1404، گفت: اگر بنگاه های بزرگ حرکت داشته باشد، به راحتی نخواهند ایستاد و در مسیر خود پایدار خواهند بود. وقتی که یک بنگاه بزرگ مشغول به کار شود از ظرفیت فردی بسیار بالایی برخوردار خواهد شد و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
 وی با اشاره به ابلاغیه ی سند چشم انداز کشور توسط مقام معظم رهبری در 13 آبان ماه 82، گفت: در سند افق 1404 باید ایران به مرحله ی توسعه یافتگی برسد. بنابر همین موضوع وقتی که می خواهیم کشوری را در مرحله توسعه یافتگی ارزیابی کنیم باید به سه شاخصه ی اصلی توجه داشته باشیم.
 عضو هیات علمی دانشگاه علامه با تشریح سه شاخصه ی اصلی برای رسیدن به توسعه یافتگی، خاطر نشان کرد: تورم اصلی ترین شاخصی است که باید مورد توجه قرار گیرد، وقتی که تورم کاهش یافت راه برای توسعه هموار خواهد شد و این بدان معناست که مردم آن اقتصاد می توانند برای آینده ی خود برنامه ریزی اقتصادی داشته باشد.
 وی با اشاره به شاخص دوم و سوم برای دستیابی به توسعه یافتگی، افزود: اگر تولید ناخالصی کشور و مبلغ سرانه ی آن نسبت به هر فرد ارتقا پیدا کند، می توانیم بگوییم که در درجه ی توسعه یافتگی قرار داریم؛ بعد از این دو مرحله، بیکاری مهم ترین عاملی است‌ که در مسیر توسعه باید از ارقام منطقی و قابل قبول برخوردار باشد.
 
محسن صالحی با اشاره به زنگ خطر 9 ساله برای دستیابی به توسعه یافتگی کشور، اظهار دشت: از سال 83 تا امروز فرصت های زیادی به هدر رفته است و اکنون فقط 9 سال وقت داریم برای رسیدن به چشم اندازی تعریف شده است.
 
وی در خصوص راه های گسترش ظرفیت های بنگاه های بزرگ اقتصادی گفت: برای گسترش ظرفیت های بنگاه های بزرگ، باید منابع آن ها از دو طریق مردم، بخش های خصوصی و بخش عمومی و دولتی تامین شود.
 
این فعال اقتصادی همچنین در ادامه تصریح کرد: اگر ما بخواهیم که نقدینگی کشور در راستای  تولید وارد شود، باید نقدینگی مردم توسط بازارهای سرمایه جمع آوری شده و باعث حرکت بنگاه های بزرگ شود، بنابر این، حرکت بنگاه های بزرگ سبب افزایش تولید ناخالص کشور و کاهش تورم و افزایش اشتغال خواهد شد.
 
فایل صوتی برنامه "چشم انداز" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر سجمعه از ساعت 12 الی 13 از شبکه مذکور پخش می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: