کد خبر: ۳۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ:
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به این‌که هیچ وزارتخانه‌ای به‌طور کامل این صنعت را نمی‌پذیرد، عنوان کرد: صنعت چاپ در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به این‌که هیچ وزارتخانه‌ای به‌طور کامل این صنعت را نمی‌پذیرد، عنوان کرد: صنعت چاپ در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد، چرا که نه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر است آن را به عنوان یک صنعت بپذیرد و نه وزارت ارشاد آن را به عنوان یک فعالیت فرهنگی قبول می‌کند. بابک عابدین در گفت‌وگو با ایسنا گفت : صنعت چاپ به شدت به سمت فرسودگی پیش می‌رود، چرا که نمی‌توانیم از هیچ یک از تسهیلات صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ از جمله وام احیاگر صنایع کوچک و متوسط استفاده کنیم و این در حالی است که تکنولوژی بالا و به روز صنعت چاپ به گونه‌ای است که ما برای خرید دستگاه‌ها بعضا باید تا ۱.۵ میلیون یورو هزینه بپردازیم که قدرت پرداخت آن بدون حمایت‌های داخلی امکان‌پذیر نیست.

عابدین ادامه داد: در کنار مشکلاتی که در خصوص تسهیلات صنعتی و فرهنگی داریم، تعرفه‌های بسیار بالای مواد اولیه نیز این صنعت را آزار می‌دهد و حتی مواد پلیمری که یکی از محصولات عمده صادراتی صنعت پتروشیمی کشور است نه با قیمت تمام شده داخلی که با قیمت صادراتی فقط کمی پایین‌تر از تعرفه‌های مواد اولیه خارجی در اختیار فعالین صنعت چاپ قرار می‌دهند. وی با اشاره به این‌که به خاطر موضوع منابع طبیعی و تکنولوژی بالای این صنعت بخش قابل توجهی از مواد اولیه آن وارداتی است، اظهار کرد: از آنجاکه ما جنگل‌های انبوه نداریم معمولا در اقلامی مانند مواد اولیه مقوا یا آهار برخی مقواها ۷۰ تا ۸۰ درصد وارداتی است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ اضافه کرد: مشکلات ساختاری در تصدی‌گری صنعت چاپ و عدم حمایت و تخصیص تسهیلات به این صنعت باعث شده است نتوانیم در آن به مزیت قیمت تمام شده مناسب نسبت به کشورهای رقیب در منطقه برسیم و بازار مناسبی را به دست آوریم، چرا که می‌بینیم ترکیه ۳۷ درصد از سهم گردش مالی ۴۴ میلیارد دلاری صنعت چاپ در منطقه را به خود اختصاص داده، در حالی که سهم ایران سه درصد از این رقم یعنی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار شامل گردش مالی داخلی و خارجی صنعت چاپ است.

وی در ادامه شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت را برای صنعتی دانستن حوزه چاپ را بسیار دشوار توصیف کرد که از جمله شرایط آن انتقال چاپخانه‌ها یا واحدهای صنعتی حوزه چاپ به شهرک‌های صنعتی است که این امر را دشوار و غیرممکن می‌داند.

نام:
ایمیل:
* نظر: