کد خبر: ۳۲۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
شرکت های ثبت شده و اوراقی که تحت قالب اوراق صکوک و روش های تأمین مالی در بازار سرمایه هستند، می باشند که ریسک آنها بر اساس معیارها و شاخص های اعتباری مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد و یکی از عواملی که در آینده موجب رشد بازار سرمایه خواهد شد، رشد ارزشی بازار بدهی است و هدف ما بگونه ای می باشد که این بازار را طی دو تا سه سال آتی موازی و هم سنگ با بازار عادی رشد دهیم.
محمد فطانت در حالی از آغاز به کار فعالیت نهمین نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد که دستورالعمل تأسیس و فعالیت موسسات رتبه بندی برای اجرای تدوین شده است.
 سخنگوی سازمان بورس در نشست خبری روز گذشته خود در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل تهیه شده، علاقمندان و متقاضیان تأسیس موسسات اعتباری رتبه بندی می توانند در چارچوب این دستورالعمل فعالیت خود را آغاز کنند و سازمان بورس این آمادگی را برای اعطای مجوز به متقاضیان دارد. البته ترجیح ما این است که این فعالیت با مشارکت اشخاصی که از تکنولوژی لازم و تجربه برخوردارند، انجام گیرد. چرا که متقاضیان از نظر فناوری و اطلاعات مورد نیاز و روش های اعتبار سنجی بایستی در سطح بالایی باشند. از همین رو علاقه مندیم این فعالیت به صورت جوینت ونچر باشد.
 
فطانت با تأکید بر اینکه این موسسات مشتریان بالقوه زیادی دارند، گفت: شرکت های ثبت شده و اوراقی که تحت قالب اوراق صکوک و روش های تأمین مالی در بازار سرمایه هستند، می باشند که ریسک آنها بر اساس معیارها و شاخص های اعتباری مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد و یکی از عواملی که در آینده موجب رشد بازار سرمایه خواهد شد، رشد ارزشی بازار بدهی است و هدف ما بگونه ای می باشد که این بازار را طی دو تا سه سال آتی موازی و هم سنگ با بازار عادی رشد دهیم.
 
بطوریکه حجم اوراق قابل معامله در بورس و فرابورس با رشد قابل توجهی از سه هزار و 900 میلیارد تومان در سال 92به 18 هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته است. ضمن اینکه در بودجه سنواتی امسال کل کشور و نیز برنامه ششم توسعه توجه بسیار ویژه ای در تبدیل به اوراق بهادار کردن بدهی ها به ویژه شرکت های دولتی به صورت اوراق ریالی و ارزی دیده شده که همه این موارد به اضافه تأمین مالی بنگاه های بزرگ می توانند مشتریان جدیدی برای موسسات اعتباری باشند و با راه اندازی این موسسات هر اوراقی که بخواهد منتشر شود، مشمول رتبه بندی خواهد بود.
 
وی جذب سرمایه گذاران خارجی به اوراق عرضه شده در داخل و یا اوراق عرضه شده در خارج از کشور را از مزایای دیگر حضور این موسسات رتبه سنجی برشمرد و گفت: در حال حاضر بورس کره به صورت رسمی به ایران اعلام کرده که انواع اوراق بهادار با اولویت صکوک دولتی را در کشور خود عرضه کند و این امر می تواند در سایر کشورها نیز ادامه یابد به این ترتیب در نهایت فصل جدیدی در ارتقای شفافیت بازار ایجاد خواهد شد.
 
فطانت به تعیین نرخ تأمین هزینه تأمین مالی شرکت ها متناسب با ریسک آنها و ایجاد یک بازار رقابتی اشاره کرد و گفت: خود این موسسات نیز باید رتبه بندی شوند تا هم به لحاظ تحصیلات و هم به لحاظ دارا بودن یک متدولوژی، شرایط را احراز و امتیازدهی شوند و در وهله اول باید متقاضیان سابق انجام این کار را در حد قابل قبولی داشته باشند و به همین دلیل بحث جوینت ونچر را مطرح کردیم تا دانش فنی را وارد بورس می کنیم.
 
فطانت در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز پیرامون شاخص های مشخص جهت رتبه بندی شرکت ها و اوراق و چگونگی تعیین آنها اظهار داشت: شاخص های ارزیابی رتبه ها دو مدل کیفی و مالی را شامل می شود و از جمله اهداف رتبه بندی این است که مشخص گردد یک شرکت توان پرداخت اصل و اقساط ناشی از هزینه های تأمین مالی خود را دارد یا خیر. برای رسیدن به این مقصود هر موسسه رتبه سنجی بایستی متدولوژی خاص خود را داشته باشد و بر مبنای اطلاعاتی که نیاز دارد تا اطمینان لازم را ایجاد کند، استانداردهای مختص به خود را تعیین کند. در دنیا هم این شاخصه ها در موسسات مختلف، یکسان نیست و عمومیتی در آن وجود ندارد. اما از نظر اعلام نتایج رتبه بندی ها جدول همسانی وجود دارد که رتبه های همسان را نشان خواهد دارد.
 
این مقام مسئول رتبه بندی اعتباری شرکت ها را یک زبان مشترک قابل فهم بین المللی برای دعوت سرمایه گذاران مختلف جهت آشنایی و کسب اطلاعات و جزئیات مرتبط با شرکت ها و اوراق دانست و در خاتمه سخنان خود گفت: این امکان برای سایر اوراقی که در حوزه بورس کالا و نیز بورس انرژی منتشر می شوند، از جمله اوراق سلف موازی نیز قابل اجراست و می تواند یکی از مهمترین روش های تأمین مالی برای جذب پول نقد به کشور هم از محل صدور اوراق بهادار در خارج از کشور و هم برای حضور سرمایه گذار خارجی در داخل و جهت معامله اوراق عرضه شده در داخل کشور است و ارزیابی ریسک آنها در جذب سرمایه گذار خارجی بسیار تأثیر گذار بوده و امکان برقراری ارتباط بازارهای مالی ما با سایر کشور ها را بر مبنای ادبیات مشترکی فراهم می سازد.
 
سخنگوی سازمان بورس در خصوص حضور موسسات اعتباری بین المللی در ایران و امکان فعالیت آنها گفت: فعالیت این موسسات منوط به دریافت مجوز از سازمان بورس و احراز شرایط تعیین شده می باشد، در حال حاضر نیز بر اساس اولویت هایی که برای انتشار اوراق داریم، از همه متقاضیان دعوت می کنیم جهت دریافت مجوز اقدام کنند؛ اما این نکته وجود دارد که در مرحله اول حداکثر پنج مجوز صادر خواهد شد و تاکنون برخی موسسات از قبیل fich تقاضای حضور در بازار ایران را داشته، اما حضور این متقاضیان با توجه به تدوین دستورالعمل ها امکان بررسی را دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: