کد خبر: ۳۲۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴
آملی‌لاریجانی:
رییس قوه قضاییه گفت: در دستگاه قضایی کاستی‌ها و تقصیرهایی وجود دارد، برخی آرای قضایی اشکالاتی دارد و عقل اقتضا می‌کند قوه قضاییه از نقدهای سازنده استقبال کند. ما از نقد سازنده استفاده می‌کنیم و کدورتی نداریم.

به گزارش ایسنا، آیت الله صادق آملی‌لاریجانی با اشاره به برخی محدودیت‌ها و اطاله دادرسی گفت: یکی از مهمترین علل اطاله دادرسی کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی است. زمانی که یک شعبه بازپرسی یا دادگاه عمومی و انقلاب، 150 پرونده در ماه دارد و گاهی 200 پرونده، چه انتظاری دارید؟ زمانی که ورودی پرونده به دیوان عدالت زیاد می شود و ما نیرو نداریم چه انتظاری دارید که سریع به پرونده ها رسیدگی شود.وی تصریح کرد: ما با محدودیت بسیار فزاینده در خصوص نیروی انسانی و اعتبارات و بودجه مواجه هستیم. اخیرا در شب های قدر که شب معنویت است حرف هایی می شنویم. به جای تشکر در هفته قوه قضاییه، افرادی با استدلال‌های سخیف علیه قوه قضاییه سخن گفته اند. من متاسفم، در عین اینکه ما باید از نقد سازنده استفاده کنیم ولی بنا نیست که هر کسی که از راه می رسد چنین سخن گوید و مطرح کند که چرا پرونده ها در قوه قضاییه 12-10 سال طول می کشد. میزان رسیدگی به پرونده ها این طور نیست، ولی برخی از پرونده ها رسیدگی شان چندین سال طول می کشد. آقایی که این حرف را می زند به ما بگوید که اگر قاتل پرونده ای فراری باشد ما چطور پرونده را مختومه کنیم.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه اشکالات و کمبودهایی دارد، ولی ما با این نیروها تلاش می کنیم. باید ببینیم که با وجود محدودیت ها قوه قضاییه در یک مسیر تکاملی سیر می کند یا نه؟ آیا با متخلفین برخورد می کند یا نه آنها را تشویق می کند؟ آیا شده با قاضی که متخلف است و رشوه گرفته برخورد نکنیم.رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قوه قضاییه بنای سازش با متخلف ندارد. در استخدام کارمند معمولی دستمان بسته است. در استخدام قاضی در محدودیت هستیم. قاضی استخدام کردیم اما نه دفتردار دارد و نه آبدارچی.وی با گلایه نسبت به ارزیابی عده‌ای از فعالیت قوه قضاییه گفت:‌ مسأله دیگر سلامت دستگاه قضایی و ابزار نظارتی است. مسأله ای که مدیران و قضات به آن حساسند. متاسفانه در گوشه ای مدیری و کارمندی تخلفی می‌کند و این را به پای تمام دستگاه ها می گذارند. گاهی هم هیچ تخلفی ایجاد نمی‌شود ولی باز هم تخلفی را پای دستگاه قضایی می گذارند. سلامت دستگاه قضایی مطلب بسیار مهمی است. حتی کم آن هم برای ما مورد قبول نیست.

آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه رعایت اخلاق حرفه ای در دستگاه قضایی مسأله بسیار مهمی است، تصریح کرد: قاضی ای که زحمت می کشد، تلاش می‌کند و طبق شرع و قانونمند فعالیت می‌کند کسی که با هزار امید به او پناه می آورد نباید او را با توهین از خود براند چرا که کرامت مراجعه کننده یک اصل اساسی است.رئیس دستگاه قضایی افزود: بعضا گفته می‌شود من نسبت به وکلا نظر منفی دارم. این حرف شرعا و عرفا نادرست است. وی گفت: «جرم سیاسی» لایحه نبود طرح بود، امیدواریم بتوانیم اجرایی اش کنیم، البته نیاز به اصلاحاتی دارد. هم مجلس محترم، هم دولت محترم و هم قوه قضاییه باید دست به دست بدهند تا قانون و مقررات با میزان و معیار دقیق نوشته شود. امیدواریم مجلس بتواند اصلاحات لازم را انجام دهد.رئیس قوه قضاییه با اشاره به موضوع حقوق بشر بیان کرد: مبنای ما و غربی ها در حقوق بشر متفاوت است. ما مبنای حقوق بشر را دینی می دانیم که این تفاوت ما با آن‌ها زمین تا آسمان است. تحمیل حقوق بشر غربی به کل کشورها خلاف حقوق بشر است چرا که آن‌ها یک سری از موارد را حق می‌دانند ولی ما آن ها را حق نمی دانیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار