کد خبر: ۳۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
یک تحلیلگر مسایل اقتصادی معتقد است، کاهس نرخ سود بانکی اعم از سود سپرده و تسهیلات، اقدامی دیرهنگام اما مثبت برای اقتصاد کشور ارزیابی می شود.
محمدقلی یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: وقتی بیش از 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است، به طور خودکار نرخ گذاری سود سپرده ها و تسهیلات به صورت دستوری پیاده می شود و از این رو اینکه بگوییم دولت به صورت دستوری از سود بانکی کاسته است، درست نیست.
این اقتصاددان تاکید کرد: اگر شرایط اقتصاد ایران همانند کشورهایی با اقتصاد آزاد و بخش خصوصی فعال و قدرتمند بود، شرایط بازار بر تعیین نرخ سودهای بانکی اثرگذار می شد.
یوسفی افزود: دولت تصور می کرد با روش بالا نگه داشتن نرخ سود، بخش قابل توجهی از نقدینگی جمع آوری می شود و می تواند بخشی از تورم را مهار کند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید، کاهش نرخ سود بانکی اقدامی ارزشمند است که می تواند یکی از نتایج آن تزریق پول به جامعه یا رونق بخشیدن به فضای تولید باشد.
یوسفی مشکل امروز اقتصاد ایران را در بخش عرضه اقتصاد دانست و گفت: باید منابع بانکی را به سمتی هدایت کرد که بخش های مولد از آن استفاده کنند.
وی یکی از نتایج کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را حرکت بخشی از سرمایه ها به سمت بازارهای دیگر مالی از جمله ارز یا طلا عنوان کرد و گفت: با توجه به روند افزایشی قیمت طلا بعید نیست برخی بخواهند سرمایه های خود را به سمت این بازار هدایت کنند.
به گزارش ایرنا، براساس توافق بانک های دولتی و خصوصی، نرخ سود سپرده های یکساله بانکی از ابتدای تیرماه جاری از 18 درصد به 15 درصد کاهش یافت و شورای پول و اعتبار نیز در جلسه هشتم تیر ماه خود آن را تایید و تصویب کرد.
این شورا همچنین سه شنبه شب (هشتم تیرماه) نرخ سود عقود مشارکتی و غیرمشارکتی را حداکثر 18 درصد تعیین کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: