کد خبر: ۳۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
مدیر سلامت مناطق آزاد به فارس خبر داد
طبق تفاهم‌نامه سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ورود مواد غذایی،‌دارویی و بهداشتی همراه مسافر به این مناطق ممنوع و باید طی رویه گمرکی به کشور وارد شود.

محمد فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد ممنوعیت واردات کالای سلامت محور همراه مسافر از طریق مناطق آزاد اظهار داشت: کالاهای سلامت محور شامل تمام کالاهای آشامیدنی، غذایی، بهداشتی ـ آرایشی، دارو و تجهیزات پزشکی است و در راستای حفظ ضریب امنیت کالاهای سلامت محور در مناطق آزاد قرار شد تا اقداماتی در این باره انجام شود.

وی به امضای تفاهمنامه‌ای بین سازمان غذا و دارو و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور اشاره کرد و افزود: توانستیم برای مناطق آزاد کشور شرایطی ایجاد کنیم که هر منطقه با توجه به امکان تامین شرایط مورد نظر بتواند تفویض اختیار داشته باشد و به عنوان نماینده غذا و دارو در مناطق خودشان به طور مستقل سیاست‌های مورد نظر سازمان غذا و دارو را در محدوده هر منطقه به انجام می‌‌رسانند و الگوی 1404 امنیت جامع علامت کالاهای سلامت را در مناطق طراحی و اجرا کنیم.

به گفته این مسئول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد یکی از نقاطی که مناطق آزاد به لحاظ موقعیت جغرافیایی مرزی زیر فشار بودند، این بود که قسمتی از بار مسئولیت ورود کالاهای تقلبی سلامت محور بر دوش مناطق آزاد عنوان می‌شد.

فلاح تصریح کرد: بر همین اساس و با توجه به سیاست دبیرخانه شورایعالی قرار شد ورود کالاهای سلامت محور که به صورت غیر رسمی از مرزهای مناطق آزاد وارد مناطق می‌شوند به صورت کاملاً منطقی هدایت و کنترل شود.

وی با اشاره به راه‌های ورود کالاهای سلامت محور به مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های ورود به صورت تجاری است که قانون‌ گمرک و بازرگانی در مناطق آزاد و سرزمین اصلی یکسان است و فرد باید قبل از ورود کالا به منطقه اقدامات اولیه را در جهت ثبت کالا، استاندارد کالا و اجازه ورود کالا به داخل منطقه و سرزمین اصلی را انجام دهد.

فلاح روش دیگر ورود کالا را از طریق خود سازمان مناطق آزاد و برای مصرف عنوان کرد و افزود: در نهایت روش سوم به صورت غیر تجاری تحت عناوین ملوانی یا ته لنجی و یا کوله بری و غیره در کل مناطق مرزی سرزمین اصلی و نه تنها در مناطق آزاد شناخته شده، این گونه کالاها چون در حجم کمتری و توسط افراد محلی و نوعا برای مصارف شخصی و خانوادگی وارد می‌شود بنابراین تحت پروسه کالاهای تجاری قرار نمی‌گیرند.

مدیر سلامت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور با تاکید بر حفظ ضریب امنیت کالاهای سلامت محور اظهار داشت: قرار شده مقوله کالاهای سلامت محور را از شمول کالاهای غیر ثبت منبع از ابتدای تیر ماه جاری جدا و ورود آنها را تحت این موضوع ممنوع کنیم.

وی تاکید کرد: صدور این بخشنامه راهی برای ممانعت از ورود کالاهای سلامت محور به مناطق آزاد نیست و ورود این کالاها به‌صورت مسافری باید بر اساس قوانین جاری مناطق و دریافت مجوزهای مربوطه انجام شود ضمن اینکه تمامی مناطق در حال و آینده مشمول این بخشنامه هستند.

وی از گام بعدی مناطق آزاد برای حفظ ضریب امنیت کالاهای سلامت محور خبر داد و افزود: گام مهم بعدی این است که بتوانیم برای تمام کالاهای سلامت محوری که از طریق اخذ مجوزهای مورد نظر در مناطق آزاد توزیع خواهند شد برچسب اصالت سلامت مختص منطقه را برروی آنها الصاق کرده و مناطق را از وجود تمام کالاهای غیر استاندارد و تقلبی پاک کنیم.

به گزارش فارس، در راستای تفویض اختیار دستگاه‌هایی مستقر در مناطق آزاد، سال گذشته تفاهمنامه‌ای دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو میان اکبر ترکان و رسول دیناروند به امضا رسید. 

موضوع این تفاهمنامه به این قرار است: به منظور تحکیم، ثبات و ایمنی غذایی و دارویی در مناطق آزاد از طریق ایجاد وحدت رویه و افزایش همکاری‌های مشترک و ارتقای نظارت بر کالاهای سلامت محور در مناطق و تفویض اختیار سازمان غذا و دارو به مناطق آزاد بر اساس ماده27 مقررات چگونگی اداره مناطق و همچنین تبصره ذیل ماده چهار از قانون و مقررات چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب7/6/1372 و اصلاحات مصوب 25/12/1377 و براساس قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب سال1346 با اصلاحات بعدی و قوانین و مقررات دارویی تجهیزات و ملزومات پزشکی در چهارچوب نظارتی سازمان و دبیرخانه و اجرایی مناطق این تفاهم‌نامه پس از امضای اجرایی می‌‌شود.

انتهای پیام/ب
نام:
ایمیل:
* نظر: