کد خبر: ۳۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
چکیده: رئیس سازمان بورس در آیین افتتاح نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: حضور ۴۳ ایده دانش‌بنیان و نوآورانه در نمایشگاه امسال از ویژگی‌های اصلی آن بوده که در راستای سیاست توسعه صنایع دانش‌بنیان در افق ایران ۱۴۰۴ است.


محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس-بانک- بیمه که با حضورر معاون اول رئیس جمهور و رؤسای بانک مرکزی و بیمه مرکزی برگزار شد، عنوان کرد: تیرماه سال گذشته نامه‌ای از سوی رئیس جمهور به معاون اول وی در زمینه توسعه بازارهای مالی کشور نوشته شد که خوش‌بختانه پس از گذشت یک سال از این دستور مفتخریم که اعلام کنیم، ارزش بازار صکوک ایران که بازار اولیه را شکل می‌دهد، به بیش از 21 هزار و 500 میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرده است.

وی افزود: این رکورد در حالی است که طی هفته گذشته 1000 میلیارد تومان اوراق صکوک اسلامی در بازار سرمایه‌ای کشور پذیرفته شده و در عین حال برای نخستین بار 300 میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن نیز پذیره نویسی شد.

رئیس سازمان بورس از رشد بازار صکوک و بدهی به اندازه کل بازار سرمایه‌ای کشور طی 2 یا 3 سال آینده سخن گفت‌‌ و افزود: این نمایشگاه فرصتی برای آشنایی عموم مردم کشور فرایندهای تأمین مالی در صنعت مالی ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: در نمایشگاه امسال 341 شرکت مختلف حضور دارند و در عین حال در کنار این شرکت‌ها طیفی از جوانان خلاق با ارائه ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان خود تحت عنوان صندوق‌های جسورانه به بازدیدکنندگان عرضه خواهند کرد. در عین حال تعدادی از بنگاه‌هایی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود را می‌توانند در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار دهند، در این نمایشگاه حضور دارند.

فطانت به رقابت کشورهای مختلف از طریق تجهیز منابع از طریق بازارهای مالی و ارتقاء آن به منظور نمایش اقتدار بیشتر اشاره کرد و افزود: ساز و کار بازار سرمایه از طریق ابزارهای متنوع تأمین مالی کارایی بیشتری در اقتصاد در بر دارد.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل پیچیدگی‌هایی که ابزارهای تأمین مالی در بازار سهام به خود اختصاص می‌دهند برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس-بانک-بیمه تهران می‌تواند فرصتی برای آشنایی مردم با این ابزارها باشد. در عین حال پیرو سیاست های کلان مبنی بر تخصیص 20 درصد از تولید ملی کشور به صنایع دانش‌بنیان در افق ایران 1404 امکانی برای توسعه بازار مالی کشور با معرفی این ابزارها در قالب این رویداد باشد.

به گفته وی، در نمایشگاه امسال تعداد 43 ایده نوآورانه و دانش‌بنیان گزینش شده و این در حالی است که پیش از این 2000 متقاضی برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده بودند.

رئیس سازمان بورس از برگزاری 3 همایش‌بین‌المللی همزمان با برگزاری نمایشگاه امسال سخن گفت و افزود: عصر همایش بین‌المللی بیمه و فردا نیز همایش بین‌المللی بورس با حضور نمایندگانی از 18 کشور و همچنین 100 نفر از کشورهای مختلف برگزار می‌شود. مقام‌های پولی و مالی کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله مقام ناظر بورس کره جنوبی نیز در این همایش‌ها حضور داشته و سخنرانی نیز خواهند کرد.

فطانت از ارسال 700 کاریکاتور مرتبط با بازار سرمایه از کشورهای مختلف را یادآور شد و گفت: در نمایشگاه امسال علاوه بر معرفی برترین کتب منتشر شده و در عین حال رتبه‌های برگزیده آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه از برترین خبرنگاران و اصحاب رسانه تحت عنوان جشنواره مطبوعات و اصحاب رسانه به عنوان یکی از بخشهای محوری‌ بازار مالی کشور تقدیر شد.

رئیس سازمان بورس  با تقدیر از حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاح فاینکس 2016 ابراز امیدواری کرد بازار سرمایه‌ ایران در جهت اهداف دولت گام‌های بلندی بر خواهد داشت و در این زمینه آماده است تا در صورت مصوبه مجلس در خصوص اصلاح قانون رفع موانع تولید، امکان معامله سهام عدالت را در بورس تهران فراهم کند.

فطانت با اشاره به دستاوردهای بازار سرمایه طی 3 سال گذشته عنوان کرد: حجم و اندازه بازار سرمایه کشور در سال 92 در حالی به رقم 244 هزار میلیارد تومان رسیده بود که این رقم امروز به 566 هزار میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرده است.

در عین حال در خصوص ضریب نفوذ و اخذ کد معاملاتی برای مردم در حالی تعداد کدهای معاملاتی در سال 92 به 6 میلیون و 500 هزار نفر رسید که امروز از طریق صندوق‌ها و در عین حال به طور مستقیم بیش از 10 میلیون نفر از کد معاملاتی برخوردار هستند، همچنین حجم معاملات در بورس راس 3 سال اخیر به اندازه 2 برابر 8 سال قبل از آن بوده است. در عین حال تأمین مالی از طریق بازار سرمایه دستیابی به رقم یکصد هزار میلیارد تومانی هدف‌گذاری شده که به هیچ وجه قابل قیاس با قبل نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر: