کد خبر: ۳۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، پس از برجام بیش از ۱۰۰ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شده است.
مهندس محمدرضا نعمت‌زاده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه خودمان هم نتایج پس از برجام را باور نمی‌ کردیم، افزود: امسال سال آخر دولت و خاص است و باید جمع‌بندی کنیم و به مردم بگوییم که آیا حرف زده‌ایم یا عمل کردیم.
وی بیان کرد: پس از برجام بیش از ۱۰۰ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ایران در جوامع بین‌الملل احترام پیدا کرده و در گذشته که در سطح بین‌الملل جواب ما را نمی‌دادند امروز وزیر خارجه ما خانم مرکل را مورد خطاب قرار می‌دهد که چرا برخی حرف‌ها را می‌زنید. تا دیروز اگر راست راه می‌رفتیم به ما می‌گفتند کج راه رفتی و شرایط بدی برای ما به وجود آوردند، اما در حال حاضر ارتباط ما با دنیا به گونه‌ای دیگر شده است.
نعمت زاده تصریح کرد: شرکت هایی که تا قبل از این جواب ما را نمی دادند هم اکنون برای سرمایه گذاری به کشور آمدند. حقانیت ایران را امروز دنیا پذیرفته است و در این شرایط باید کارآفرینان کار کنند و بانکها هم همکاری بیشتری داشته باشند تا صنعت و تولید رونق پیدا کند.
وی ادامه داد: کار خود را پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از روز ۹ فروردین شروع کردیم که مهمترین آن کمک به رونق تولید بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پس از این فرمان با همراهی معاون اول رئیس جمهوری هفت تا هشت مورد ابلاغ برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی داشتیم که با برگزاری کار گروه‌های رفع موانع تولید در صدد عملیاتی کردن این فرمان هستیم.
نعمت زاده تاکید کرد: اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و تعطیل کشور مربوط به دولت قبل است و ربطی به این دولت ندارند. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای کمک به تولید کشور راه اندازی شده و تاکنون نیمی از تصمیمات این کارگروه اجرایی شده است.

گشایش در سرمایه‌گذاری خارجی
نعمت‌زاده همچنین در بازدید از واحد تولیدی صنعتی سینره یاسوج در جمع خبرنگاران گفت: کشور نیازمند سرمایه‌گذار و اشتغالزایی است. باوجود اینکه ۶ ماه بیشتر از زمان برجام نمی‌گذرد، گشایش خوبی در سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: حداقل در بخش صنعت ۱۰ مورد قرارداد منعقد شد اگر چه این مسئله زمان‌بر است و در زمینه واحدهای متوسط زودتر جواب داده است.
نعمت زاده تصریح کرد: به طور قطع باید فضا را برای حضور سرمایه‌گذارن داخلی و خارجی فراهم کرد.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید حدود ۵۰ درصد از مصوبات کارگروه عملیاتی شدند و از حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ طرح تولیدی و صنعتی راکد در کشور مشکلات قریب ۵۰ درصد  آنها برطرف شد.

چراغ سبز دولت برای فعال شدن واحدهای تولیدی کوچک
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بازدید از کارخانه دنا صنعت یاسوج افزود: در حال حاضر مهمترین رویکرد دولت رفع موانع تولید است. به بانک‌ها ابلاغ شده که همکاری لازم در این زمینه داشته باشند و بر همین اساس تسهیلات ویژه برای واحدهای تولیدی کوچک تا سقف ۱۰۰ نفر اشتغال در نظر گرفته شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، امور مالیاتی و تامین اجتماعی موظف شده‌اند که همکاری لازم را برای تسهیل و رفع موانع تولید در کشور داشته باشند.
نعمت‌زاده تصریح کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا بتوانیم با فعال کردن واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای تولیدی کوچک مشکل بیکاری را در کشور برطرف کنیم.
وی ادامه داد: رسیدن به رونق قابل قبول جز با سرمایه‌گذاری امکان پذیر نیست. در سالهای گذشته نرخ ارز را پایین نگه داشتند و امروزه نرخ ارز رو به بهبود است که امیدواریم تولیدات داخلی را صادر کنیم و واردات را کاهش دهم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: به مردم توصیه می کنم به کالاها و تولیدات داخلی اطمینان کنند و از این محصولات خریداری کنند.
نعمت زاده اضافه کرد: میزان بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد بالاست و  نیاز به سرمایه گذاری کلان و زیادی دارد.

۷۰ درصد واحدهای صنعتی مشکل نقدیندگی دارند
وی در بازدید از کارخانه آجر دهدشت عمده مشکل واحدهای صنعتی را مشکلات مالی دانست و اظهار کرد:  ۷۰ درصد واحد های صنعتی با چنین مشکلی روبه رو هستند و علت آن هم این است که سال‌ها با رکود و تحریم مواجه بوده ایم.
وی اضافه کرد: امیدواریم با رونق مسکن در کشور و همچنین برگشت صلح با کشورهای همسایه کارخانجات صنعتی بازارشان رونق دوباره ای پیدا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: